Mia29 Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Hei! Vi ferdes mye i "flåttutsatt" terreng og vurdere derfor sterkt og ta vaksine mot flåttbåren hjernehinnebetennelse. Området vi ferdes i ligger i en av de kommunene som er listet opp hos folkehelsa over områder hvor man anbefaler vaksine. Jeg har sålangt blitt bitt fire ganger i år og har fjernet mange løse som ikke har rukket å feste seg. Kjenner likevel at jeg er litt skeptisk til en vaksine som ikke er godt etablert og velkjent i Norge. Hører den er mye brukt i Europa ellers og at orienteringsløpere har brukt denne lenge, men synes infoen om selve vaksinen er begrenset på de offisielle sidene til folkehelsa. Det står at man kan vaksinere seg etter man har fyllt ett år, hvilket betyr at datteren min også er aktuell for vaksine. Det gjør det ekstra skummelt. Er jo redd for bivirkninger av vaksinen da denne hjernehinnebetennelsen det beskyttes mot jo er veldig sjelden foreløpig. Noen som har erfaringer med dette? Noen som har vaksinert seg selv eller barna sine eller som står i samme dilemma?
Berta_78 Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Jeg tok første runde i sommer, tvilte ikke på at det var lurt i det hele tatt. Fant ut at jeg var gravid etterpå, synes ikke det er så ok... Vaksinerte ikke toåringen, vi ser jo med en gang han får flott siden vi "bestandig" ser ham naken og sjekker kontinuerlig, så jeg anser faren for at han skal bli smittet med noe for minimal. Nå får jeg ikke tatt de neste rundene siden jeg vil være gravid/ammende når det er meningen at de skal tas, men kommer til å vaksinere meg så snart jeg er "trygg". Vil nok vente til barna er litt større før de får, og heller være ekstra påpasselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå