Gå til innhold

Hvordan finne ut om mann har prolaps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med ryggen sia jeg var 15-16 år..

For ca 6-8 år sia fant dem ut på sykehuset ,at jeg hadde noe som ligna på prolaps.Husker ikke hva de kalte det. Men alt lå til rette for det,jeg mangla kun væsken.. Så det j da lurer på nå,er om jeg har fått det sia jeg har blitt kasta av hesten min så mange ganger.Sikkert 10-12 ganger minst..Dere som kan hest,veit hva de sier .,., "for å bli en god rytter ,har mann først blitt kasta av 100 ganger" Det er et ordtrykk på folkemunn..

Ser mann om mann har prolaps på vanlig røntgen?? Eller må mann ta Mr ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen kan se/kjenne det, du trenger i utgangspunktet ikke å ta mr.

Du satser på 90 til da eller? ;P

Neida, gå til legen du, tenk om det er noe som kan rettes på lett. God bedring:)

Skrevet

Det kommer vel an på hvilken mann det er snakk om. Er det din mann? Du får be ham gå til legen.

Skrevet

Min mann har hatt prolaps.. Han gikk til kiropraktor pga han hadde vondt i ryggen. Han sendte han videre til MR-undersøkelse.. Legen skal no ihvertfall vite om det er prolaps

Skrevet

Jeg hadde prolaps når jeg var 20 uker på vei. Trodde det var bekkenløsning først uvitende som jeg var. Lå helt stiv i sengen og skalv i en halv time før jeg fikk hjelp. Da kjørte sambo meg på legevakten og jeg ble sendt rett til sykehuset med ambulanse. De fikk ikke tatt mr pga graviditeten, men de konstanterte prolaps likevel.

Skrevet

Kan være vanskelig å kjenne om en person har prolaps.

Beste måten å konstantere om det er prolaps eller ikke er ved MR.

Man kan gå glipp av det ved en vanlig røntgenundersøkelse.

Ville kontaktet lege, fysio eller kiropraktor som kan sende deg videre til undersøkelse.

Skrevet

Min mann har prolaps og legn ville omtrent ikke ta i ham før han ahdde vært til mr.

Dette for å være på den sikre siden, finne ut hva som er galt med ryggen

Skrevet

...og du kan faktisk ha en prolaps som ikke kan sees på mr heller om du er "uheldig". Hvordan kjennes det? Som overkroppen er for tung? Har du strålesmerter i lår/legger? Har du lammelser(feks i storetå?) Har du problemer med å gå på do og tisse?

I en akutt fase av en prolaps er det viktig å ta det med ro. Se på det som et sår som må gro. I de aller fleste tilfeller går det over av seg selv, men du vil i ettertid kunne være mer utsatt for å få det igjen. Av og til går det ikke tilbake, og da ender du kanskje opp med en operasjon for å "støvsuge" det rent.

Skulle det bli sånn at du har problem med å tisse må du komme deg til lege fort som f.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...