Gå til innhold

ang. ul-terminer.. hvorfor er det slik for enkelte

Anbefalte innlegg

Skrevet

at blir satt tilbake noen dager, så tviholder man på mensterminen for alt det er verdt og kan absolutt ikke skjønne hvordan man kan ha blitt satt tilbake.

men dersom man blir satt frem, så tar man gladelig i bruk denne nye terminen.

er det ikke viktigere å bruke den terminen som er mest riktig i forhold til str og når babyen kan forventes å være ferdig, enn at terminen skal være så tidlig som overhodet mulig?

en ultralyd regner jo tross alt ikke ut når babyen blei unnfanget. den regner ut omtrent hvor lenge det er igjen til babyen skal bli født.

(legg merke til at jeg skrev "noen dager" på toppen der. jeg skjønner selvsagt at folk blir skeptiske når det er snakk om uker.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi det er kjipt å være gravid og de fleste vil bli ferdig så fort som mulig....

(jeg ble satt 2 uker tilbake. Deretter på neste ultralyd ble jeg satt nesten 3 uker tilbake. Mistenksom som vi var fikk vi mast oss til enda en ultralyd og de satte oss over 3 uker tilbake..Ungen hadde en sykdom som gjorde at hun ikke vokste som hun skulle og enden på visa var at hun omkom i uke 23...Derfor tar jeg folk på alvor når de ikke bare vil akseptere ny termin når de blir satt tilbake. Det er skummelt)

Skrevet

Jeg ble satt 1 uke frem, men likevel så fastholdt jeg på mens-termin. Vi tok alle "feil" og ungen kom 1 uke før ul-termin og 2-uker før mens-termin:-)

Skrevet

UL termin er ofte ikke særlig sikrere enn ens egen termin. Har man regelmessig mens så er jo den det sikreste. Jeg ble satt tilbake 16 dager og tenkte ikke noe mer på det. Da jeg fødte var det 10 dager før UL terminen og iflg jordmor fødte jeg en unge som var klart på overtid, og da jeg nevnte min termin sa hun at den utvilsomt var den rette.

Termin er en dato på ett ark. Det som skremmer meg ved å sette folk med regelmessig menstrasjon tilbake er at om ungen ikke vil ut av seg selv så blir man gående altfor lenge over den tiden som er bra, og det igjen vil føre til økt antall kompliserte fødsel og dødfødsler.

Skrevet

akkurat det forstår jeg hundreåtrygve%!!! trist å høre om babyen din.... beklager så mye...

klart man skal ta en større terminforskjell på alvor! men jeg tenkte i hovedsak på dem som bare blir flyttet noen dager eller så. dem som hyler opp om 4dagers forskjell fordi det er absolutt umulig mtp når man sist hadde sex f.eks.

Skrevet

Jeg ble satt 3 uker tilbake, men forholdt meg likevel til den, så slapp de siste 3 ukene å bli så fryktelig lange.. Poden kom på UL-terminen, så var jo den som var riktig :)

Skrevet

Tenkte nå på ei jeg kjenner hun har fått flyttet terminen 2 uker frem, kan det være skummelt også?

Da jeg tok ordinær ultralyd sa jeg ifra at min termin er satt av klinikken (ivf) og den blir ikke forandret fra det sykehusets side.

Den ble stående.

Skrevet

Ungen kommer når den kommer, uavhengig av hvilken dato som står på et stykke papir. Min kom 6 uker før, så terminen før og etter ul spilte liksom liten trille.

Skrevet

Jeg ble satt tilbake 15 dager med førstemann og ungen bestemmte seg for å ville ut hele 5 dager etter det igjen...

For å si det enkelt så var hun tydelig overtidig, hun var egentlg død og det er et under at de fikk liv i henne...

Hun hadde ikke fostervann og hadde allerede bæsjet (mekonium) forstervannet for mange dager siden og lå og badet i noe legen kallte grønn "grøt"...

Det gikk forsåvidt bra til slutt, iallefall nesten, men det tok lang tid og vi er ikke i mål på å kartlegge om alt faktisk gikk bra eller ikke t.o.m. nå 13 år etterpå.

SÅ jeg har hatt panikk for å få UL-termin vesentlig etter menstermin....

jeg var helt regelmessig når jeg ble gravid med nr en, hadde konstante 30-dgrs sykluser.

Allikevel nektet legene å høre på meg når jeg sa at UL-terminen umulig kunne være riktig...

Med nr 2 visste jeg nøyaktig når jeg hadde hatt sex, så da var det liksom greitt.

denne gangen har jeg fått begge terminer innenfor 3 dager og det går jo også greitt, pluss at jeg faktisk ble satt frem... :)

Skrevet

Jeg har blitt satt tilbake 2 uker, noe jeg ikke kan skjønne fordi det betyr at jeg hadde eggløsning 4 uker etter mens. Det høres jo usannsynlig ut??

Så hvis dette er helt feil så kan jeg jo risikere og gå 2 uker over uten å bli satt i gang. Men det går vel helst bra.

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å være "klar" i god tid.

Skrevet

Det burde kanskje vært en UL på slutten av svangerskapet for sikkerhetsskyld. Flere land som har dette. Tror det hadde roet ned endel bla med tanke på dette med å bli satt frem eller tilbake i forhold til menstermin.

Da er det jo lettere å fange opp om den første UL terminen stemmer og om man burde settes i gang pga av overtid.

Skrevet

jeg ble satt 2 uker tilbake, og når de skulle ta vannet på meg, sa legen at det var nesten ingenting.

min lille kom til verden 1 uke etter mens termin og 1 uke før ul termin.

ved neste sv.skap skal jeg ta en ul på slutten av svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...