Gå til innhold

Hmm, litt forvirret etter møte med Nav..hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt og har vært det siden Mars.

Var på et møte med en hyggelig dame i dag. Jeg trodde det skulle dreie seg om tja, hvilke tiltak som må til for å få meg ut i arb.livet igjen. Som feks, behandling, omskolering (kan ikke jobber mer med det jeg kan) osv, eller hva som skjer etter at sykemeldingsperioden min er over.

Nå som jeg sitter å tenker over møtet så virker det som om jeg ble behandlet mer som en arbeidsledig og ikke en sykemeldt(er forsåvidt arbeidsledig, men hadde ikke vært det om jeg ikke var syk).

Hun skulle søke meg inn på et kurs og jo mer jeg leser om dette kurset jo mer skjønner jeg at dette er et jobbsøkerkurs. Jeg har ingen problemer med å søke jobb, pleier å få de jeg søker på(sikter ikke alltid så høyt da, menlikevel). Kurset er hver (hver)dag i 26 uker. Er jeg borte må jeg ha sykemelding selv om jeg allerede er sykemeldt.

Jeg vet med meg selv at jeg ikke kommer til å klare det (men skal selvfølgelig gå helt til det sier stop) Prøvde å forklare at det nok kom til å bli vanskelig for meg men vet ikke helt om hun tok det inn.

Hun nevnte også dagpenger..men legen min har snakket om arbeidsavklaringspenger og ut i fra hva jeg har lest så er det jo arbeidsavklaringspenger som passer for meg. Eller?

Hva tror du? Går hun bare ut i fra at jeg er frisk nok til å hoppe ut i arbeidslivet nå? Kan jo nevne at min diagnose er kronisk muskersmerte syndrom/fibromyalgi så det gjør vel ikke ting så lett for meg i forhold til å bli tatt seriøst:)

Skjønner at det ikke er lett å svare på altså, men jeg sitter nå her og er så forvirret. Jeg burde selvfølgelig ha tatt tak i det med en gang men var så pumpet med info at jeg ikke klarte det rett og slett, måtte hjem å fundere litt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd jobbsøkerkurs? Der tror jeg du har bomma. Hva heter kurset da?

Skrevet

Individuell karriere oppfølging, en skole som heter reaktorskolen.

I tillegg til jobbsøking så skal man ut i praksis en dag i uken, det er datakurs, veiledning i helse og kosthold av en eller annen grunn, spennende det altså men:) Veiledning i i forhold til praktiske utfordringe ri hverdagen(økonomi, bolig m.v)(?)

Når jeg leser så virker det som om kurset er for de minst ressurs-sterke. Skal ikke skryte på meg utdannelse som jeg ikke har men jeg har mye arbeidserfaring og jeg trenger ikke kursing i kosthold eller helse..om det ikke har med min sykdom å gjøre da (og det har det ikke). Heller ikke om økonomi eller boligsituasjon.

Skrevet

Ta en telefon til fastlegen din og be ham/henne om å snakke med NAV. Kanskje lurt at du, din saksbehandler og legen har et møte sammen for å diskutere veien videre

Skrevet

Ligner litt på kurset "veien videre" høres det ut som (et kurs nav har her i området). Det er et kjempebra kurs, og jeg kjenner både mer og mindre ressurssterke som har deltatt på det. Alle skryter av kurset.

Men om du synes kurset absolutt ikke passer deg, så anbefaler jeg deg å si ifra til saksbehandler. Det er meningen at du skal få et kurs som er tilpasset deg, og ikke at du skal tilpasses kurset. Prøv å fortell saksbehandler hva du ser for deg fremover. Det er AAP som blir den riktige stønaden for deg. Du kan søke dette nå, og få rettigheter til kurs osv. Du vil fremdeles motta sykepenger inntil et år, men du vil ha AAP - rettighetene.

Du bør sette deg ned å tenke over hva du ønsker av tiltak fra nav. Kanskje behandling er det rette for deg en tid fremover? Snakk med legen din - selv om du kjenner din helse best.

Om du får innvilget AAP, kan du feks. gå til behandling en periode, og så ta imot et tiltak fra nav, eller du kan komme deg i arbeid på egen hånd.

Nav har et hav av virkemidler for å få deg i arbeid igjen, du må bare fortelle hva du ser for deg i tiden framover. Vær konkret.

Jeg anbefaler deg å snakke med din saksbehandler om dine ønsker, få legeerklæring med legen din og søk AAP.

(Men tror det er et bra kurs, du kan jo kanskje prøve og se.. Kanskje du blir overrasket?? Men som sagt; du skal ha et kurs som passer deg, du skal ikke tilåasse deg kurset fordi det er dette kurset som har ledige plasser akkurat nå.)

Skrevet

Jeg jobber i Nav og syntes det høres veldig rart ut. Nå jobber ikke jeg akkurat med sykemeldte, men vet at vanlig prosedyre er at om man er sykemeldt og etter ett år ikke er frisk nok til å gå tilbake i jobb er det vanlig å søke om arbeidsavklaringspenger.

I noen tilfeller kan man bli "friskmeldt til arbeidsformidling", men det er kun i tilfeller hvor det er selve jobben eller forhold på jobben som gjør at man ikke kan gå tilbake på jobb.

Skrevet

Du sier at du trodde møte skulle omhandle hvilke tiltak som må til for å få deg ut i arbeidslivet igjen. Som feks omskolering.

Dette tiltaket er jo nettopp det; tiltak for at du skal komme ut i jobb. Du sier det innebærer praksis en dag i uke. det vil si at dette er et omskoleringstiltak. Omskolering er ikke dte samme som å få en utdannelse finansiert av staten.

Det er helt noramlt at det kreves ekstra sykmelding om du har fravær i et tiltak. NAV vet jo at du er der fordi du er sykmeldt, men du må jo dokumentere ekstraordinære omstendigheter som gjør at du må være borte fra tiltaket.

Du sier du har fibromyalgi og ikke kan gå tilbake til den jobben du har. Fibromyalgi er jo en kronisk sykdom som du ikke blir kvitt. Du må lære å mestre smertene og plagene og slik du beskriver kurset, omhandler det jo også mye av dette. Det finnes ikke en kur for fibromyalgi, det er gjerne kun trening og mestringsstrategier som gjelder.

Fibromyalgi er dessuten kun en diagnose. Diagnosen i seg selv sier ingenting om din funksjonsevne i forhold til ulike jobber. Kanskje den jobben du hadde var for fysisk krevende, men kan du klare andre typer jobber? i tilfelle hvilke? Mange med fibromyalgi er i full jobb, mens andre igjen er svært dårlige. Så igjen; diagnosen sier ingenting om din funksjonsevne

Du er sykmeldt fra den jobben du hadde, og det er allerede klarlagt at du ikke kan gå tilbake til den jobben du hadde. Det må altså settes igang tiltak for at du skal kunne klare å vende tilbake til arbeidslivet.

I forhold til videre stønadsrettigheter, skal NAV vurdere om du kan stå som ordinær abreidssøker eller om du kvalifiserer for avklaringspenger. Dette er noe NAV avgjør på bakgrunn av bl.a legeopplysninger, din jobb situasjon, dine kvalifikasjoner etc. Avklaringspenger er kun en stønad og sier egentlig lite om hvilke tiltak NAV kan tilby deg. AAP og dagpenger er omtrent lik i kroner, men man har tilgang på forskjellige tittak når man er innvilget den ene eller den andre stønaden.

Så om legen din ahr snakket om AAP, så er det ikke sikkert du får det innvilget hvis NAV anser at du kan stå som arbeidssøker og søke jobber på ordinært vis

Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere da:)

Hilsen NAV-dama - som også har fibromyalgi!:)

Skrevet

Jobber du i NAV???

Det er da virkelig ikke vanlig å gå ett år på sykepenger, så søke AAP OG FØRST DA tenke tiltak.

Tiltak tenkes fra du har vært sykmeldt i 6 uker. Hvis det er klarlagt at en bruker ikke akn gå tilbake til sitt ordinære arbeid, så er det helt naturlig å tenke tiltak mens man fortsatt har sykepengerettigheter.

Friskmelding til arbeidsformidling er noe heeeeelt annet. Det er for de som er yrkesutføre, dvs av medisinske grunner ikke kan ha det type yrke man har (f.eks allergi), men som ellers er friske til å ta andre typer jobber. Da får man sykepenger i inntil 2 mnd mens man leter etter ny jobb. Etter 3 mnd er det over på dagpenger dersom man ikke har funnet noe selv.

Skrevet

Hjeeeeelp!

Man trenger ikke søke AAP for å få tilgang til "AAP-rettighetene".

det er jo nettopp hensikten med hele reformen - at tiltak ikke er stønadsavhenig. Men har tilgang på akkurat de sammt tiltakene om man er på sykepenger eller AAP. Det er innsatsbehovet som bestemmer, dvs brukers behov, IKKE hva stønaden heter.

AAP er KUN et navn på en stønad. man trenger ikke søke det når man har sykepengerettigheter.

Blir stadig matt over NAV.........ikke rart NAV for mye å gjøre når man oppfordrer folk til å levere søknader i hytt og pine...:)

Hilsen Jurist i NAV

Skrevet

Tusen takk or mange gode svar dere! Ja, kanskje en ide å ha med legen på møte?

Joda nav dama, jeg ser det at det kurset er for å få meg ut i arbeid,men jeg er jo syk:) Ikke på tull liksom.

Jeg er ikke ute etter en utdannelse finnansiert av staten, selv om det selvfølgelig hadde vært helt supert (om jeg klarte å gjennomføre. Poenget er at jeg syntes kurset virket litt utenfor hva jeg trenger? Om du skjønner?

Jeg har null problemer med å søke på jobb, det er ikke vanskelig og jeg føler ikke at jeg trenger kursing i det eller i kosthold (om da da ikke er rettet mot fibropasienter men det tviler jeg på) eller i økonomi eller boligsituasjonen min eller ihvertfall ikke i forhold til arbeidslivets formelle og uformelle regler...Virker jo som om det er for en som ikke har jobbet noe særlig da:)

Et annet poeng er at er nærmest helt sikker på at jeg ikke kommer til å klare det sånn rent fysisk, det er jo en grunn til at jeg er sykemeldt:)

Men, kanskje jeg kunne leser det negative nå, kanskje kurset er kjempefint

Tusen takk for svar uansett:)

Skrevet

Hva trengr du da for å komme ut i jobb igjen?

Ta en telefon til NAV hvis du er usikker på om dette er noe for deg. Og fortelle selv hva DU tror du trenger for å komme tilbake i jobb:)

Skrevet

Da burde du vite at man må ha ett §11-5 vedtak for å få rettighetene etter AAP. Det er § 11-13 som er arbeidsavklaringsPENGENE. Om du har rettigheter etter § 11-5 og 6 er det ikke dermed sagt at du vil ha rettigheter etter § 11-13.

Tror du må feie for egen dør først. Litt av en jurist må jeg si.

AAP er ikke KUN et navn på en stønad, nei. Navnet på stønaden er § 11-13.

Blir så matt over de juristene ass...

Skrevet

HAHAH!!

11-5 er pengevedtaket! 11-5 er inngangvilkåret for AAP på bakgrunn at at man ahr en arbeidsevne som er nedsatt med minst 50% som følge av sykdom, skade eller lyte.

AAP er kun navnet på stønaden, det sier ingenting om hvilke tiltak du får.

14a er vedtaket om bistad. Man kan gi 14a til alle som har sykepengerettigheter (og forsøvrig alle som ber om bistadn i forhold til arbeid og aktivitet) og man får dermed tilgang til tiltakene hvis man fyller vilkårene for et gitt innsatsbehov.

Tiltakene står i tiltaksforskriften - de er ikke hjelmet i hverken 11-5 eller 11-6 eller 11-13

Bli så matt du bare vil.... Og ta en telefon til veileder i ditt fylke eller klageeinstans sør i morgen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...