Gå til innhold

Oppfølging fra sykehus (risikosv.skap)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til kontroll på sykehuset 1-2 ganger i mnd. Forrige sv.skap ble jeg fulgt opp av en lege (som kjente min sykehistorie) hele tiden, og det føltes trygt og godt.

Denne gangen derimot har jeg hatt forskjellige leger hver gang, og alle har spm. om ting som har skjedd i tidl. sv.skap. Problemet er at jeg vet ikke nøyaktig hva som skjedde (medisinsk), jeg var opptatt med situasjonen i seg selv. Ene gangen mistet vi barnet vårt og andre gangen ble jeg alvorlig syk og barnet var 2 mnd for tidlig født. Derfor har ikke jeg fått med meg alle medisinske detaljer om nøyaktig hva som skjedde. Når jeg ikke kan svare de blir de heller ikke noe klokere, for de gjør ingenting for å finne det ut, og neste gang er det ny lege og på an igjen.. Blir veldig bekymret av dette...

Lurer litt på hvordan det er for dere andre som får oppfølging fra sykehus, ny lege hver gang?

Er det for mye å forlange at man får en lege som faktisk gjør seg kjent med min sykehistorie/journal? Skjønner at det ikke kommer til å skje med ny lege hver gang, for journalen min er veldig lang..

Synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også risikosvangerskap, og blir fulgt opp på sykehus. Har samme erfaring med deg at jeg får forskjellig lege hver gang. Har egentlig en lege som har "hovedansvar" for meg, men han har jeg bare møtt en gang og det er flere måneder siden... Det er vel bl.a. på grunn av ferieavvikling, men ganske irriterende likevel. Har i tillegg nylig byttet fastlege, så har måttet forholde meg til så utrolig mange forskjellige personer. Syns det er frustrerende, selv om de hos meg er flinke til å lese journalen min før jeg kommer, syns det burde være et minstekrav. Det er bl.a. spørsmål om jeg skal ta keisersnitt eller ikke, og det er det ingen andre enn "hovedansvarlig" som vil si noe om. Skal på ny kontroll til uka, er da i uke 32 og syns det er på tide å få mer klarhet i akkurat det...

Skrevet

Krev å få samme lege! De kan hvis de vil! Opplevde det samme forrige svangerskap, helt til jeg ble så sliten at jeg knakk sammen foran en av dem. Hun ble sjokka over at jeg hadde møtt så mange forskjellige, og tilbød seg å følge meg framover. Timeavtalene må jo selvfølgelig tilpasses den enkelte legens arbeidstider da, men det fungerte veldig bra for oss!

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes det er dårlig av sykehuset.

Jeg har selv risikosvangerskap og går til kontroll på sykehuset annenhver uke. Jeg fødte der forrige gang og legen har da all informasjon fra forrige svangerskap og fødsel. Jeg får samme jordmor og stort sett også samme lege ved hver kontroll, så de husker meg og det som gjelder meg. Har i tillegg opplevd at legene har sittet på fritiden sin og lest seg opp om ting som gjelder meg som de ikke vet så mye om (har en sjelden sykdom). Føler meg veldig godt ivaretatt.

Synes du skal forlange at de setter seg bedre inn i din situasjon. De trenger jo ikke lese hele journalen, men det viktigste, det som er relevant for dette svangerskapet, bør de få med seg. Det handler like mye om din egen trygghet som helsen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...