Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Nok en gang forsvinner fokus fra det at de fleste keisersnitt slett ikke tas på mors ønske, men med medisinsk indikasjon. HVOR mange ks tas egentlig med indikasjonen "mors ønske" i Norge i dag? DET er en statistikk som hadde vært interessant å se nærmere på, ikke å rakke ned på ks igjen og igjen! Jeg har aldri hørt et tall på dette. Økningen i ks-frekvensen har kanskje vel så mye med en lavere terskel for å ta ks "for sikkerhets skyld" - fra legenes side? Økningen i ks-frekvensen fra 70-tallet og til nå er jammen ikke bare på grunn av mors ønske! Det er jo også ganske meningsløst å intervjue en gravid jordmor som har født vaginalt selv tidligere, og som - surprise - ønsker å føde vaginalt igjen. Det hadde vært mye mer relevant å faktisk intervjue noen som ønsker eller har tatt ks "uten medisinsk grunn". Det hadde også vært nyttig å fokusere på hva fødselsangst ER, og hvilke tilbud kvinner med fødselsangst får, enn å svartmale ks. All statistikk viser at det store flertallet kvinner som ønsker ks uten medisinsk grunn har vært gjennom store belastninger - tidligere traumatiske fødsler, overgrep, psykiske problemer. Det er ikke gøy å ha fødselsangst, og latterliggjøring er ikke akkurat konstruktivt. Forskning viser at den største enkeltgruppen, er flergangsfødende som har en eller flere traumatiske fødsler bak seg, mange av dem tok akutt ks, og at det å gi førstegangsfødende en GOD fødselsopplevelse er det viktigste tiltaket for å forebygge fødselsangst i utgangspunktet. Kanskje dette er en viktigere diskusjon enn å diskutere egenandel? For meg blir en egenandel meningsløs - da kan VIRKELIG kvinner "bestille" ks, og det synes jeg slett ikke de bør kunne gjøre. Tilbudet kvinner med fødselsangst får bør bedres, og praksisen ved ulike sykehus bør samkjøres. Så får avgjørelsen om ks eller ikke ks tas av gynekolog, kvinnen og støtteapparatet sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå