Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Hva mener du om dette? Og hvorfor skal stortinget kunne bestemme at det skal måtte foreligge medisinsk årsak for å få keisersnitt? Alt handler jo kun om å spare penger i dette landet. Blir frustrert! http://www.aftenposten.no/helse/article3800786.ece
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 De fleste store operasjoner gjøres av medisinske årsaker! Jeg har selv tatt ks, og håper jeg slipper flere! Har også født vaginalt-og opplevd traumatisk fødsel. Men prøver igjen...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 jeg synes dette høres helt genialt ut!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 Det skulle blitt framlagt noe statistikk på dette, men det skjer ikke, for da ville man fått se at nesten samtlige leger/familiemedlemmer av leger får keisersnitt - uten at det foreligger medisinsk grunn. Kjendiser av diverse slag får det. Og samfunnets rikeste. Vi vanlige må kjempe for å få det, også der det foreligger medisinsk grunn. Det blir ikke annerledes om man må betale egenandel. Det går kun ut over samfunnets fattigste.
Dronningen! Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 HVordan vet du at "nesten samtlige leger/familiemedlemmer av leger får keisersnitt - uten at det foreligger medisinsk grunn. Kjendiser av diverse slag får det. Og samfunnets rikeste."??
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 Og du har statistikk på det da eller? Uten dokumentasjon faller argumentasjonen din litt på sin egen urimelighet her. Kan hende det kan virker slik fordi "vanlige folk" desverre synes å ha flere problemer med å kommunisere med helsepersonellet? http://www.dagbladet.no/2010/06/22/nyheter/innenriks/helse/forskning/universitetet_i_bergen/12241062/. Tar selv en "høystatusutdannelse" og har null kommunikasjonsproblemer med legen min, føler meg også meget godt ivaretatt i møte med helsevesenet. Jeg vet at andre som ikke har min bakgrunn føler de må kjempe mer mot lege og resten av helseapparatet for å få det de trenger.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 Søskenbarnet mitt er gift med en lege, og har født tre barn i løpet av fire år helt naturlig!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 Jatakk! KS er en stor operasjon som krever masse ressurser, og at bimmere som er redd for å få vid mus skal bruke de ressursene som heller kunne vært brukt på andre, og mer livsviktige operasjoner er i min verden uforklarlig. Latterlig å påstå at "alle leger og deres nærmeste får KS", det er faktisk et klart mindretall av medisinsk utdannede som tar KS, nettopp fordi KS er: mer ressurskrevende for sykehuset, farligere for barnet, farligere for mor, og gir en mye lengre rekonvalesens enn en vaginal fødsel. Kostnadene er også langt høyere, og en egenandel på KS er dermed en god løsning. Jeg er ikke bemidlet i særlig stor grad, men jeg kan ikke føde levedyktige barn vaginalt, derfor hadde jeg (tross medisinsk grunn) glatt villet betalle feks 100.000 for et KS, slik at mine barn ville overlevd. Og det er med medisinsk grunn. Naturlig å betale for tjenester man har lyst på, enten det er vaskedame, ny bil eller KS.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #9 Skrevet 7. september 2010 Fordi det strengt tatt ikke trengs keisersnitt om det ikke er medisinsk begrunnet. Nå tenker jeg jo at også psyken avgjør om det er medisinsk begrunnet, og ikke bare fysiologiske årsaker. Men det vet jeg ikke om Stortinget tenker på. Å ville ha keisersnitt for å bevare musa og sånne tullete grunner, ser jeg ikke at fellesskapet skal måtte dekke.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #10 Skrevet 7. september 2010 Du som glatt ville betalt for at dine unger skulle overlevd, Jeg skjønner hva du mener, tror jeg. Du setter faktisk pris på at vi faktisk bor i et land der ungene dine kan overleve pga keisersnitt, og enhver mor ville bet. for at barnet skulle overleve. Hvis det derimot ikke var store grunnen til å ta KS ville man ikke betalt - for livet står tross alt ikke på spill. Nå mener jeg selvsagt at DU må ha gratis KS pga du faktisk ikke har noe valg. Men oss andre derimot burde bare være glad om vi faktisk kan få KS (angst eller hva det måtte være.. og JA, jeg har angst) betale eller ikke. Jeg har forøvrig tenkt at dette må man bare gjennom og har født tre friske unger I bunn og grunn - veldig riktig at de uten medisinsk grunn skal betale en god sum for å få KS Veldig rotete dette, men dere skjønner??
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #11 Skrevet 7. september 2010 Ja, jeg tror du skjønte meg, om jeg skjønte deg rett da. Pga jeg vet at mine barn ville omkommet under en vaginal fødsel så er jeg villig til å betale i dyre dommer for å få de levende til verden. Mens jeg har inntrykk av at de som vik ha KS av mer banale grunner ikke er villige til å betale, da de ser på KS som en menneskerett og velferdsgode. Når det er sagt vil jeg tørre å påstå at de mest allvorlige tilfellene av angst, eller der hvor mor feks har blitt utsatt for overgrep skal kunne betegnes som medisinsk begrunnet. Men de som "åhh hakke lyst til å føde for det ser så ekkelt ut" vil siles ut.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #12 Skrevet 7. september 2010 Horribelt om det skulle være egenandel på det. Men er enig at det skal være medisinsk indikasjon (enten det er fysisk eller psykisk). De skulle brukt mer tid på de som det ikke er noe fysisk hindring hos, og blir strengere med å innvilge..
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #13 Skrevet 7. september 2010 ps. Strengere med å innvilge hvis ikke det er fysisk hindring, og det mener jeg fordi det er en del som "bare" er redd for det ukjente det er å føde et barn, og tror at keisersnitt er en "enklere" løsning. De må virkelig være inneforstått med hvor stort dette inngrepet faktisk er og hva det innebærer av mulige komplikasjoner og plager både under og etter inngrepet. Hilsen anonym kl. 17.26
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #14 Skrevet 7. september 2010 Nå står det jo faktisk at de mener at det bør være egenandel dersom det IKKE foreligger noen medisinsk grunn til det. Og det er jeg faktisk heeelt enig i! Om moren er i stand til å føde vaginalt, men velger å ta keisersnitt fordi man ikke tør utsette musa si for påkjennelsen som hører med, for å ta "the easy way out" eller hva nå unnskyldningen er, burde betale for det. En slik operasjon koster faktisk over 30 000,- og det er ikke småpenger! Derimot, dersom eneste utvei, for at alt skal gå bra med mor og barn, er keisersnitt, skal en selvsagt ikke betale for det...
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #15 Skrevet 7. september 2010 Smart forslag!! Gratis keisersnitt til de som av medisinske eller psykiske årsaker trenger det bør være en selvfølge. Hvorfor bruke "helsevesenpenger" på keisersnitt på de som bare har lyst... "Helsevesenpenger" bør brukes på de som trenger det pga helsen sin. Lange ventelister rundt forbi i sykehusene er jo en kjent sak og tragisk for de som sitter å lider pga disse køene... Dessuten de som ikke har råd til å skaffe penger til egenandel til keisersnitt har sannsynligvis da heller ikke råd til å få seg barn i utgangspunktet. Egenandel er et engangsbeløp, et barn må du betale for og forsørge i minst 18 år. Dette forslaget har i hverfall min stemme :-)
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #16 Skrevet 7. september 2010 19:05: Jeg kunne ikke fått sagt det bedre! Høres faktisk helt genialt ut dette... Så slipper vi å høre på uttalelser som dette: jeg vil ikke at jeg skal bli helt ødelagt "der nede" av å føde, så derfor vil jeg ikke bli gravid før jeg vet at jeg får keisersnitt". Blir kvalm av det jeg!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #17 Skrevet 7. september 2010 Greit nok å innføre egenandel på de som ikke har medisinske årsaker (fysisk/psykisk)... Men er det virkelig lett å få innvilget keisersnitt hvis det ikke finnes medisinsk årsak? Synes mange som ønsker snitt på grunn av frykt og evt. seteleie blir avvist.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #18 Skrevet 7. september 2010 Jepp, de blir avist, bytter sykehus og vips! Kommer veldig ann på sykehuset, ta en titt på keisersnittdebatten her inne, det går jo for noen sport i å finne det sykehuset som er mest liberal og slepphent med å innvilge KS.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #19 Skrevet 7. september 2010 Ser jeg la inn en tråd om akkurat dette etter dagsrevyen, så klipper og limer innlegget mitt inn hit... Nok en gang forsvinner fokus fra det at de fleste keisersnitt slett ikke tas på mors ønske, men med medisinsk indikasjon. HVOR mange ks tas egentlig med indikasjonen "mors ønske" i Norge i dag? DET er en statistikk som hadde vært interessant å se nærmere på, ikke å rakke ned på ks igjen og igjen! Jeg har aldri hørt et tall på dette. Økningen i ks-frekvensen har kanskje vel så mye med en lavere terskel for å ta ks "for sikkerhets skyld" - fra legenes side? Økningen i ks-frekvensen fra 70-tallet og til nå er jammen ikke bare på grunn av mors ønske! Det er jo også ganske meningsløst å intervjue en gravid jordmor som har født vaginalt selv tidligere, og som - surprise - ønsker å føde vaginalt igjen. Det hadde vært mye mer relevant å faktisk intervjue noen som ønsker eller har tatt ks "uten medisinsk grunn". Det hadde også vært nyttig å fokusere på hva fødselsangst ER, og hvilke tilbud kvinner med fødselsangst får, enn å svartmale ks. All statistikk viser at det store flertallet kvinner som ønsker ks uten medisinsk grunn har vært gjennom store belastninger - tidligere traumatiske fødsler, overgrep, psykiske problemer. Det er ikke gøy å ha fødselsangst, og latterliggjøring er ikke akkurat konstruktivt. Forskning viser at den største enkeltgruppen, er flergangsfødende som har en eller flere traumatiske fødsler bak seg, mange av dem tok akutt ks, og at det å gi førstegangsfødende en GOD fødselsopplevelse er det viktigste tiltaket for å forebygge fødselsangst i utgangspunktet. Kanskje dette er en viktigere diskusjon enn å diskutere egenandel? For meg blir en egenandel meningsløs - da kan VIRKELIG kvinner "bestille" ks, og det synes jeg slett ikke de bør kunne gjøre. Tilbudet kvinner med fødselsangst får bør bedres, og praksisen ved ulike sykehus bør samkjøres. Så får avgjørelsen om ks eller ikke ks tas av gynekolog, kvinnen og støtteapparatet sammen. Selvsagt har gynekologen siste ord uansett, men hvis han mener grunnlaget for ks er så tynt at det må tas en egenandel, bør heller ks avslås. Dette blir for dumt, og skaper dessuten et klasseskille mellom dem som har penger - og dem som ikke har det. I realiteten har angst ingen klasseskiller.
blond og blid straks fødeklar Skrevet 7. september 2010 #20 Skrevet 7. september 2010 Her ser dere hvem som oftest får keisersnitt i Norge.... http://go.startsiden.no/go/e/content_results;siteId=230;afu=verden.abcsok.noa47index.html%3Fq%3Dleger%2520keisersnitt%26cs%3Dlatin1/http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/10/26/leger-og-jordm-dre-far-ofte/index.xml Say no more....
Anonym bruker Skrevet 7. september 2010 #21 Skrevet 7. september 2010 Fant dette om jordmødre/leger, og hvordan de føder egne barn: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/10/26/leger-og-jordm-dre-far-ofte/index.xml Forøvrig er jeg mot egenandel på keisersnitt. Det burde heller bli strengere å få det innvilget. De som har fødselsangst burde få tettere oppfølging, da tror jeg mange ville klart å gjennomføre vaginal fødsel, og hatt en fin fødselsopplevelse. Har en venninne med fødselsangst. Hun fikk kjempegod oppfølging hele svangerskapet, fikk samtaler med lege og jordmor, og fikk bestemme hvordan fødselen skulle foregå. Har født tre barn, og syntes det gikk mye bedre enn forventet. På andre sykehus hadde de nok innvilget keisersnitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå