Gå til innhold

Flere som har/har hatt barn med hodeskjevhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt har et ganske avflatet hode, og litt mer skjevt på ene siden enn den andre. Han blir snart 5 mnd. Retter dette seg opp igjen eller? Har vært hos fysio, men hun sa det ikke var noe galt med han (muskler, nakke) og at mange barn var bare sånn. Men lurer jo fælt på om han er for stor til at det kan rette seg igjen. Trener masse på og få han til og ligge mer på den siden han er minst skjev på, og alt vi gjør når vi leker og slikt er rettet mot den siden som ikke er skjev. Men kan ikke tvinge han i en stilling heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la sønnen min litt på siden da vi var på sykehuset etter at han var født og fikk skikkelig kjeft av en av jordmødrene. Barna skulle ligge rett på ryggen, ferdig med det.

Resultatet ble at han ble flat i bakhodet, litt mer på den ene siden.

Helsesøster hos oss tok veldig tidlig fatt i dette og sendte oss videre til fysio. Det var ikke noe galt med muskler eller nakke hos oss heller, men vi fikk øvelser vi skulle gjøre og oppfølging først 1 gang i uken så annen hver uke osv. Han ble fulgt opp til han var nesten året.

Nå er han halvannet og du kan knapt se at han har vært "flat".

Ser andre venninner som har hatt barn med samme problemet som ikke har fått den oppfølgingen vi hadde. Barna der også har rettet seg ut i bakhodet, men det har tatt litt lengre tid enn hos oss. Kan være genetisk eller at vi ble veldig obs og trente mye med han. Ikke vet jeg.

Tror det viktig er å la de ligge med mulig på magen og inspirere de med leker til å bla bevege på hodet.

Jeg husker dessverre ikke hvilke øvelser vi hadde rundt 5 mnds alder.

Er dere usikkere så kontakt fysio igjen og be om råd.

Skrevet

For sikkerhets skyld kan du sjekke ut siden http://www.kiss-kidd.no/

Vår gutt ble flat, hadde to behandlinger hos manuellterapeut og stivheten i nakken ble helt borte.

Husk å bruke pute i sengen.

Hodet retter seg som oftest fint ut når det blir gjort noe tidlig.

Skrevet

Prøv babydorm-pute! Du får bestilt den hos Ute Imhof. Søk opp, husker ikke adressa i farta. Den gjør at hodet får jevn belastning og at ikke bare bakhodet får trykk. Bruker den, og skjevheten er nå rettet opp (han er fortsatt flat bak, men det er jevnt iallefall).

Babyen ligger ikke oppover med hodet i den, den får bare støtte på sidene også.

Skrevet

Eldste er enda skjev i hodet men kan ikke se det pga håret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...