Gå til innhold

epleslang og straff!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir litt kvalm av de to vakre unge 13 årige jentene som blir "premiert" med bilde i avisen etter å ha blitt tatt litt for hardt( eller ikke?) på fersken i å stjele en bondes epler (det er det han lever av...).

Jeg mener ikke at man skal være brutal mot barn, men 13 år(!).... den som er med på leken må til en hvis grad tåle steken. Og jeg synes ikke det er så ille at de blir redde etter dette (det er jo kanskje litt av poenget...?).

Gikk absolut på slang som liten og ble tatt (det var ingen hyggelig opplevelse... veldig ydmykende!!).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

faktisk enig med deg.

de visste godt at det er galt å stjele, men bonden reagerte kansje litt hard.

Skrevet

Nja, syns nå det er rimelig drøyt å dra folk etter håret og true med både det ene og det andre fordi noen er på epleslang... Nei, man skal ikke stjele, men man skal da virkelig heller ikke begynne å gå fysisk løs på folk...

Skrevet

Tja, de ble kanskje framstilt litt mer uskyldige enn de er. Men jeg mener likevel at det er galt av en voksen mann å straffe barn (eller voksne) fysisk. Så media greide å hente fram min medfølelse for jentene, så de er flinke i jobben sin ;-)

Skrevet

Skulle også akkurat legge til at jeg synes det er grovt at en godt voksen mann går til fysisk angrep på 13 år gamle jenter...

Skrevet

Jeg synes det verste i denne saken er at han dro de INN i bilen sin og begynte å kjøre. Det får da være grenser!!

Nei, det er ikke greit å stjele epler. Men man angriper da ikke barn til tross for dette? Synes ikke bondens reaksjon er rimelig, til tross for at det er levebrødet hans. Om de to jentene tar to epler så taper han nok ikke mange pengene på det.

Selvfølgelig forstår jeg "alle monner drar, osv", slik at det kan renne over hvis "alle" stjeler et par epler fra ham hver dag... Men kjære vene, vettet burde man ha i behold. Han kunne faktisk anmeldt de isteden. Det hadde nok "skremt" de tilstrekkelig.

Skrevet

Nei nå altså. Jentene fikk som fortjent! De har sikkert lært sitt.

Jeg fikk kun en følelse av at dette er to bortskjemte drittunger som ikke tålte å bli tatt og løp hjem til pappa etterpå.

Synes det var helt rett av bonden. Jeg hadde også truet jentene om jeg hadde fått tak på dem og husk...2 jenter som blir tatt på fersken prøver å løpe...eneste bonden kan gjøre er å holde dem fast. Nei synes bonden fortjener applaus!

Skrevet

Synes du helt ærlig at det er greit å dra barn etter håret inn i bilen sin fordi de er på epleslang? Eller enda verre, at bonden fortjener applaus for det??

Jeg er ihvertfall fullstendig uenig med deg! Two wrongs don't make a right, i mine øyne. Og i tillegg er det snakk om voksen mot barn her.

Skrevet

Det er ikke greit å dra unger noe sted egentlig. Når det er sagt får man håpe disse prinsessene ikke stjeler mer i sitt i liv. Isåfall var det en lekse vel lært.

Tyveri er aldri greit. Det hjelper ikke å kalle det epleslang, det er å stjele.

Skrevet

Og så disse fedrene, da, DE burde skamme seg.

Jeg stemmer i med HI.

Skrevet

Ja, hva som skjedde mellom fedrene og bonden er en annen sak, vet ikke hva som er sant heller. Men det bonden gjorde mot jentene var drøyt, og jeg mener at det er vold å dra små jenter etter håret.

Skrevet

Vet ikke hva som skjedde mellom jentene og bonden heller jeg, annet enn at jentene stjal (det er vel det de er enige om).

Skrevet

Huff, er det mulig!!

Altså, da vi var mindre, var epleslang noe vi gjorde fordi vi visste det ikke var lov, og det var derfor spennende.

Disse to derimot, virker ikke som om de skjønner at det faktisk er tyveri de har bedrevet.

Husker en gang da jeg og en venninne ble tatt på ferske i full gang med å plukke plommer fra et av naboens trær, fikk en kraftig skjennepreken og et lite klaps på hånda.

Vi ble så flaue at vi turte ikke løpe til foreldrene våre for å sladre, så jeg skjønner igrunnen ikke at disse to tør å stå frem i avisen og innrømme tyveri uten å virke det minste flaue?

De få gangene vi løp til foreldrene våre dersom vi hadde blitt tatt i å gjøre noe galt var dersom vi visste at vi hadde gjort noe veldig galt. Da smurte vi ofte på en god del ekstra for å få de over "på vår side".

Funket dårlig det gitt, når "fornærmede" kom på døra :P

Men, når det er sagt, om det er tilfelle at han har dradd de etter håret, så er det litt i drøyeste laget, men man har jo ord mot ord her, så er ikke så lett å vite hvem som snakker helt sant.

Skrevet

Jeg signerer denne! Vi gikk også på slang når vi var små og visste godt at faren for å bli tatt var stor, og tok den "straffen" som ev kom..

Når det er sagt, syns jeg og det er drøyt å dra jentene etter håret. Men jeg har min tvil om at det faktisk hendte..

Og utifra historien på db.no får jeg faktisk ingen sympati med jentene. Og makan til fedre da :-o Huttetu

Skrevet

Uten å forsvare hva bonden gjorde:

Samtidig skjønner jeg bonden som antagelig har sett seg lei på gjentagende slike tyverier uten at en anmeldelse ville hjulpet.

Og vi snakker "noen" epler? Hvor sultne var de?

Foreldrene burde kanskje sett til at jentene fikk frukt uten å stjele det?

Er ikke så himla imponert over folk som kjører langs åkrene våre og pælmer søppel ut på dem (rydder en full sekk eller to hvert år og vi har en forholdsvis liten gård) og som også syns det er kjempegreit å kjøre gris med gamle bilvrak på jordene for å la dem stå igjen osv....

Av en eller annen grunn tror en del at det som eies av en bonde er "felleseie"

Skrevet

Bonden overreagerte vel litt, men de fortjente å få beskjed om at man ikke skal stjele... Det vet absolutt 13-åringer!

Å fremstå i avisen som offer blir for dumt!

Skrevet

Hvis han faktisk trakk dem etter seg etter håret er jeg enig i at han overreagerte (selv om jeg godt kan forstå det). Om han derimot for eksempel fikk tak i håret deres fordi de forsøkte å stikke av er det noe annet. Uansett synes jeg det mest utrolige er at jentene selv vil la seg avbilde med fult navn i avisen som tyver. At ikke en gang foreldrene skammet seg såpass over oppførselen til jentene (og egen evne til oppdragelse) tyder vel på at foreldrene selv har en like dårlig moral.

Jeg synes mer synd på jentene som har slike foreldre enn for hva bonden eventuelt gjorde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...