Villa Perlesukker Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Jeg skal hjelpe en jeg kjenner og skrive generelt hva et barn på 8 år bør kunne eller for å formulere det litt bedre: hvilke verdier/ hvilket grunnlag bør vi som foreldre ha gitt med et barn frem til 8-9 års alder. Jeg vet det er veldig forskjellig fra barn til barn men jeg hiver ut noen påstander og spør dere andre områd her: 1. Et barn på 9 år bør kunne sykle og svømme. 2. Kunne knyte sine sko. 3. Lese tekster (om ikke man har dysleksi da) 4. Ta kontakt med andre barn og leke. 5. Spise fisk 2 ganger i uka. Ellers ha et godt og variert kosthold. 6. Være alene hjemme i korte perioder. 7. Være med på en sport eller annen aktivitet. 8. Ha minst 1 god venn. 9. Tørre å være på overnatting uten mamma eller pappa. Nå vet jeg at dette er litt vanskelig men jeg lurer på dere med barn på 8-9 år hva er viktig i denne alderen? Hva bør en 9 åring kunne eller for å si det bedre hva kan vi som foreldre gjøre for å skape trygge,selvsikre og positive barn? Og hvordan takler man et barn som ikke har noen av disse egenskapene. Det er jo ikke barnets feil at h*n ikke føler seg trygg etc. Barn på 9 år som ikke har venner, som ikke tar del i grupper eller har faste rammer...vil disse "falle utenfor" senere i livet? Om noen har tips til nettsider om temaet takker jeg.
blomstre Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Vil annbefale www.famlab.no Meld deg inn som medlem (gratis) og få tilgang på masse artikler fra Jesper Juul. De arrangerer også seminaret "Styrk ditt barns selvfølelse" i Oslo i oktober :-)
lille sprelle Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Grei liste - vil føre på at han/hun skal kunne hjelpe til hjemme. Være med på å holde orden i sine egne saker, hjelpe til med eventuelle mindre søsken og eventuelle kjæledyr. Det er nå også på den tiden at man bør kunne lage en enkel middag faktisk, når jeg tenker på det! Jeg har et barn som er mindre, men snakker ut i fra barn jeg har hatt tett kontakt med gjennom hele oppveksten.
Villa Perlesukker Skrevet 7. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2010 Takk jenter. Jeg holder på med skrivet nå.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 Har en som snart blir 8 år, og tenker at ting du kan føye på er: *Lage til egne måltider (ikke vanlig middag, men skjære brød, finne cornflakes osv) *Lage til veldig enkle middager *Handle i butikken alene (ha oversikt over penger, følge handleliste) *Kunne fin frem til et fremmed sted ut i fra beskrivelse av veien *Løse konflikter med kamerater/venninner uten hjelp fra voksne *Navigere litt på Internett og kunne håndtere en mobiltelefon (ikke at de må ha en selv altså, men kunne bruke en) *Dusje alene, inkludert hårvask uansett hårlengde og mengde. *Hjelpe til hjemme med ting som å holde rommet ryddig, ta av sengetøy, legge klær til vask, pakke sekk og gymtøy, rydde av bordet og evt hjelpe til litt med småsøsken. Var ting jeg kom på nå :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå