Gå til innhold

Dere erfarne barnehage mødre...en ting bare..?..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 14 måneder som begynte i barnehage i august..(går ikke selv)

Her en dag jeg skulle hente han og di var ute så kunne jeg bare se 3 voksne på 10-15 barn under 2 år!! er ikke det litt ille.I tillegg så satt min gutt og ei jente på samme alder oppi en slik "edderkopphuske" og to 2-åringer ga fart..men det var ingen voksne ved huska..kunne vel ha skjedd mye..di to kunne ah fallt ut og di 2-åringene kunne f.eks fått huska i fjeset og skadet munn etc.. er dette vanlig i barnehage??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg nok er ganske vanlig. Jeg vet ikke hvordan regelverket er for hvor mange voksne det skal være pr barn, men du kan nok ikke forvente deg noe særlig større bemanning tror jeg. En annen ting: Selv om vi synes våre små bare er babyer når de ikke går, så må du regne med at de kommer hjem med kul i panna mer enn en gang. De passer på, men de er også ganske vant med barn som herjer og leker. Kanskje jeg er litt for lite hysterisk når det kommer til slikt, og kanskje jeg har en hardhaus av en unge, men her får vår sønn lov til å ramle og slå seg. Han er nå 1 1/2 år og blitt veldig før. Alt kan skje. Et annet barn kan komme og klinke en spade i hodet på et annet. Det er urealistisk å tro at man noen gang kommer til å ha 1 voksen pr barn, eller pr 2 barn. De spiser sang, og de har stein i skoa. De ramler nedover bakker og de blør på knærne. Alt henger sammen med det å være barn, og selv om jeg synes man skal sette krav til barnehagen, så må man også tillate at de ikke kan sikre alle barna mot alt.

Skrevet

i vår barnehage passer de heldigvis på de små barna 1- og 2-åringene når de husker.....i hvertfall rundt hentetid....

Skrevet

bemanningsnøkkelen er 3 voksne på 9 barn under 3 år. MEN de kan jo ikke jobbe hele tiden i barnehagens åpningstid som ofte er lengre enn en vanlig arbeidsdag.

Ifht sikkerhet, så kan det jo hende at noen fulgte med fra sidelinjen uten at du la merke til det. Barn får seg en trøkk og det er en del av pakka og lærdommen, selv om man selvsagt ikke skal gå for at de får det!

Skrevet

Synes ikke det høres så lite ut hvis 3 voksne var igjen på ettermiddagen ved hentetid. Ganske vanlig, vil jeg heller si.

Skrevet

Hovedregelen er at det skal være max 6 barn per voksen, og frem til det året barna fyller 3 år teller de som to.

Altså, en 2-åring som fyller 3 år i desember vil telle som 1 barn helt fra januar av.

Men som de andre her sier. Det er jo helt umulig å være masse voksne helt oppi barna til enhver tid. Forresten.. Hva er sånn edderkopphuske? Prøvde å søke på nett, men fant ingen bilder. Lurte siden du mente at barna kunne dette ned fra den..?

Skrevet

Jeg tror hun mener en sånn vennskapshuske som flere kan sitte i samtidig.

Skrevet

Hva antall voksne angår synes jeg dette høres ganske vanlig ut, i alle fall på slutten av dagen. Og det er ganske stor forskjell på 10 eller 15 barn (du skriver 10-15 barn)!

Når det gjelder huska tror jeg ikke den ville ha blitt betjent av to-åringer, men som en annen bemerker her kan det nok ha vært noen voksne som holdt et godt øye med dem. Men det er jo en smule risikabelt at de står ved huska, opplevde at minsten min ble dyttet overende av storebror på huske her om dagen, men det var ikke i barnehagen (mor var litt uoppmerksom et øyeblikk)!

Dersom dette er noe som ofte skjer ville jeg ha sagt i fra, men jeg tror nok du kan regne med at barnet ditt blir passet på i den grad det er mulig!

Skrevet

hehehe... Det var forresten et godt poeng at man ikke skal forklare et fremmedord med et fremmedord!

Link til bilde er alltid en god forklaring! =)

Skrevet

Høres veldig vanlig ut. Det er kun midt på dagen at det er full bemanning i barnehagen. Hvis ikke hadde barnehagen kun hatt åpent 8 timer max... Det vil du vel ikke:-)

Det med at 2-åringene dytter huska er også vanlig. Mest sannsynlig har de spurt om de kan og så står det en voksen og holder et godt øye med de samtidig som de får lov til å gjøre det "alene".

Som det er blitt sagt her så er det naturlig at barn slår seg litt. De må få lov til å utfordre seg selv. Vi som jobber i barnehage har en tendens til å se de små barna som litt større enn mødre gjør:-) Dette fordi vi gjerne har 14 barn i alderen 1-2 år og dermed ser vi mer på hva de kan enn hvilken alder de er:-)

Skrevet

Takk for mange svar...ser egentlig ikke på meg selv som hysterisk mor..lillegutt driver og flyger rundt omkring og vi lar han flyge,men følger med.Bare lurte jeg hva man kan forvente..

Klokken var forresten 15..så da har vel di som hadde tidligvakt dratt hjem,,

-Ei satt og styrte med vannflasker

-Ei sprang rundt etter noen unger og forsvant bak barnehagen

-Og ei som jeg ikke hadde sett før sto med ryggen til denne huska og styrte med noen barn i ei vogn.

Så ingen var i nærheten..men,men skal ikke henge meg oppi dette han trives godt og har det bra og er fortrolig med di som jobber der..

Skrevet

hvor står det at man skal være en voksen på 6 barn??????

jeg jobber selv i barnehage med 22 barn ( alle over 3 år) og vi er 3.2 voksne. det tilsvarer 6,88 barn pr voksen....

småbarns avdelingene er 13 barn og 4 voksne... tilsvarer 3.25 barn pr voksen. ev 6.5 enheter.....

så jeg er veldig interessert i å høre hvor det står skrevet at man skal være den bemanningen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...