Dotten Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Se link... http://www.dagbladet.no/2010/09/07/nyheter/innenriks/epleslang/anmeldelse/bonde/13291229/ Her er det helt klart én sak og to sider "Alle" barn har vel vært og stjålet epler en gang i tiden (for de som har bodd sånn til), men det er jo klart ikke greit. Men det virker som om både bonde og fedre her har overdrevet en liten smule i reaksjonene sine. Huff og huff. Tror jeg må lære snuppa og kun forsyne seg med epler i vår egen hage
Gjest Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Tok litt av, ja, men jeg kan faktisk skjønne at bonden blir irritert når folk stjeler av hans levebrød.
Dotten Skrevet 7. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2010 Jeg er helt enig. Jeg hadde også jaget jentene, men ville ikke gått fysisk til angrep på dem. Ei heller som foreldre mot bonden selv om jeg ville blitt sint fordi han tok litt vel hardt i. Det er straffbart åkke som om det er den ene eller den andre som slår/lugger/truer. Her blir/er det motanmeldelse og begge burde være tapere in the bitter end!
Sweet Amber Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 Oi, jeg ville nok blitt irritert selv, men det holder da lenge å be dem dra. Hvem har ikke vært på epleslang som barn, eller tidlig i tenårene...? Snakk om å skyte spurv med kanoner.
___ Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 Jeg har gård i tettbebygd strøk og er usatt for mange tyver, i alle aldre, og en god del utrolig frekke foreldre. Det er frustrerende. Jeg klarer derfor ikke å tro på tyvenes historie. I min verden høres bondens versjon mye mer ut som hverdagen. Hvilken "straff" var det foresten jentene syntes var så grusom? Å bli tatt med tilbake til gården eller til politiet er ikke straff. Straff (en fortjent sådan) ville være noen timers arbeid for bonden, at de måtte betale noe ut over det de hadde stjålet, husarest eller noe i den dur.
Sweet Amber Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 Å bli dratt bortover etter hestehalen er jo faktisk langt unna slik man skal behandle unger. Til og med unger som stjeler...
signe maten Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 Jeg må jo si meg enig med Poamin her. Tror nok også at bondens versjon er den som er riktigst. Og med det i bakhodet så må jeg jo si at fedrenes reaksjon var laangt over streken! Jeg hadde nok også blitt rimelig frustrert og irritert når noen gang på gang (for disse jentene er nok ikke de første!) ødela mitt levebrød! Men siden dette er "noe alle har gjort en eller annen gang i livet" så er det blitt aksept på det i samfunnet - det er noe vi som foreldre faktisk burde gjøre noe med isteden for å feie det bort som "alle har jo gjort det! Det er ikke såå farlig med to eller tre epler!"
Sweet Amber Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 Nja, jeg kan jo sammenligne det med noe annet dersom det gjør det bedre: Jeg har jobbet som vekter og stoppet naskere. Det er noe ikke alle har drevet med..(håper jeg) Der stoppet jeg til stadighet ugdommer som tok varer for småbeløp. Totalt utgjør dette store tap for butikkene. Hva i all verden hadde dere sagt om jeg dro disse tenåringene gjennom butikken etter håret?? De tar jo eierens levebrød.... Men det gjorde jeg altså ikke. Man tar de til siden, ringer foreldrene, krever det som er stjålet erstattet (i ett tilfelle fikk en ungdom jobbe for det i stedet. GOD løsning i forhold til forebygging av senere tyverier.) og det er faktisk nok. Voksne skal ikke være så hevngjerrige. Dette her fikk jo eskalere helt hinsides...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå