Gå til innhold

2 1/2 år gammelt barn i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo vært mye fokus på det i det siste, at barn må inkluderes og at de selvfølgelig skal være med i begravelser osv. Men er litt usikker i vårt tilfelle, jentungen blir 3 i desember. Det er hennes oldefar som er død og skal begraves. Han bor i samme by som oss men de har treftes svært sjelden og hun kjenner han egentlig ikke. Hun har nok ingen følelsesmessig tilknytning. Vi har ikke snakket om døden enda og jeg er også litt usikker på hvor mye det er vits å si så tidlig. Vil gjerne ha noen tips her. Har også en baby på 2 mnd. Regner med det er helt ok å ta med babyen? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har mistet to oldeforeldre det siste halvåret og valgte å ikke ta med han som var ca 2,5år i begravelsene. Som du også sier, så har har han ikke truffet dem mye og ikke hatt noen spesiell tilknytning til det. Babyen som hadde blitt født når den siste begravelsen var, var med, men jeg var klar til å ta han med ut hvis han begynte å bli urolig.

Skrevet

Når oldemoren til mine døde tok jeg med eldste som da var litt over 4 år, minste på 2 var ikke med i kirken. Han var så liten at hun ville hatt vanskelig for å sitte stille og ikke skjønt stort.

Annerledes med eldstemann som skjønte mye mer og det ble naturlig å innvolvere. Babyen hadde jeg bare tatt med.

Skrevet

da mine barn sin oldemor døde i vinter, valgte vi å levere barna (2 og 4 år) som vanlig i barnehagen, for så å gå i begravelsen. Dette gjorde vi fordi 2åringen ikke hadde hatt noe utbytte av det, hun hadde ikke skjønt hva som foregikk, og 4åringen vår er en sart gutt, som vi ville spare for den opplevelsen av at oldemor ble gravd ned. Vi var også usikker på hvordan han ville takle det... Barna mine går i en kristen bhg, og oldemoren døde rundt påske, så vi snakket mye med barna om hva det betyr å være død, og at oldemor er i himmelen med Jesus nå.

Skrevet

Da barnas oldemor døde så hadde vi begge barna med. Eldste var da 2 år og 10 mnd, mens minste var 13 mnd.

Minste sov i vognen bakerst i kirken, mens eldste satt sammen med oss. Hadde med bok og rosiner slik at han hadde litt å være opptatt av. Tror ikke han helt skjønte hva han var med på, men var preget av stemningen og oppførte seg derfor fint (satt rolig og var stille).

Nå hadde ikke barna et veldig nært forhold til sin oldemor, mest pga lang avstand. Vi snakket med eldste om at oldemor var død, men han skjønte ikke hva det ville si å være død.

Våre barn var de eneste som var med. Andre valgte å ha barna i barnehagen og hente dem etterpå. For oss var ikke det et alternativ pga avstanden.

For elstemann så var det hans 3 begravelse så vi har bare "gode" erfaringer med å ha med barn fra 0-3år.

Ha en plan for hva dere gjør om et av barna lager mye uro. Ha et par ting på lur for å avlede så går det nok fint. Verste fall så går en av dere ut med barn(a) og venter til det roer seg eller til sermonien er ferdig.

Skrevet

eg har hatt med mine i begravelsen til deira oldemor.Dei var 3 og 1 år når ho døde. Det gjekk heilt fint...

Skrevet

Vår frøken mistet begge besteforeldrene på pappa sin side nå sist vår, den ene litt før hun fylte 5 og den andre like lenge etter 5-årsdagen. Hun var jo med på sykehjemmet hver gang vi var der, og det var ganske ofte. Så hun fulgte jo med på at de ble dårligere. Hun var også med og så begge to etter de var døde. Vi snakket mye om døden i denne perioden, leste bøker; spesielt boka "Farvel, Rune" og forsøkte å forberede oss på denne måten.

For henne hadde det vært helt uaktuelt å ikke være med. Likevel "kalte" vi inn en av frøknas tanter, til å være tilstede for barnet vårt i kirken. Hun fikk gå i mellom oss og tanten, og det fungerte veldig fint. I begge begravelsene hadde hun et eget blomsterhjerte som sin siste hilsen, og dette hjertet bar hun selv ut av kirken og la på graven. Hun leide meg, selv om jeg var med og bar kisten i begge begravelsene. Hun syntes nok det var litt vondt da kisten ble senket, men det føltes veldig riktig å involvere henne.

MEN: Det kan være stor forskjell på et barn på 5 år og et barn på 1 1/2. Det er nok slett ikke sikkert vi hadde valgt samme løsning hvis hun hadde vært på alder med ditt barn, HI. Babyen kan du ta med, hvis du ikke har noen som kan trille en tur akkurat mens dere er i kirken.

Skrevet

Elsten min har vært me i 3 begravelser, 1 begravelse var han 6 mnd bare,men begravelse nr 2 var han 2 år og 2 mnd og begravelse nr 3 var han 3 år og 1 mnd. gått helt fint alle gangene. forklarer hva som sjer osv, å svarer vist han lurer på noe. minstemann var 2 mnd bare når oldemor døde så han husker jo ikke d. men elste husker de 2 siste.

Elstemann fikk tatt forvell han å, å lagt på blomst osv. å d snakker han om ennå. den siste personen som døde var han veldig knyttet til.

mine er 5 og 3 år nå.

Gjest amandine
Skrevet

Jeg hadde tatt med uten tvil. Regner med vi får noen runder i nær fremtid, dessverre, og synes egentlig det er en selvfølge å ta med. Min yngste er snart to år, en aktiv unge(kjent som kamikaze edition) men han har da ingen problemer med å være med? Og jeg synes det er viktig å ha rom for de som er små også. Var i barnedåp tre ganger i sommer, ikke noe problem i det hele tatt. Er man en familie så er man det, og da synes jeg alle skal få være med når det er sånne ting som omhandler alle.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Lillemor var med i to begravelser før hun var fire år, begge to var personer som stod henne nær og det var totalt uaktuelt å ikke la henne være med. Men om det hadde vært en fjern oldemor eller annen slekting som hun ikke hadde noe forhold til eller som hun ikke ville reagere på at forsvant fra livet hennes, da ville vi nok sendt henne i barnehagen og lat det forbigå i stillhet for henne.

Jeg synes det er viktig at barna får være med og inkluderes både i det gode og det vonde fra de er små, men kun så lenge det er en del av livet deres. Hun trenger ikke å vite at oldefar Per som hun ikke kjenner er død og se at han blir begravd, men hun fortjener å få være med når mormor som hun har et nært forhold til dør slik at tror at folk bare forsvinner. På samme måte som da farmor døde da hun var to, var hun med, men vi forklarte aldri noe om at farmor lå oppe i kista og at vi gravde henne ned. Men da mormor døde et par år etterpå og hun var gammel nok til å stille spørsmål, da var hun til og med med på å sette lokket på kista. For da kunne vi snakke om det og svare på det hun lurte på på en helt annen måte enn da hun var 2.

Skrevet

Vi skal begrave min kjære bestefar på tordagen, og vår jente på 2,5 år hadde et godt forhold til han.

Vi velger å ikke ta henne med i kirken nettopp fordi hun FORSTÅR hva som skjer; nettopp at vi gråter og er lei oss. Ønsker ikke at hun skal ta del i det nå, når vi ikke kan forklare på en forståelig måte om døden osv. Men vi henter henne i barnehagen til kaffestunden etterpå :)

Skrevet

M på vei med 2. mann....

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt med. Det gjør da ikke noe om hun ser at mamma er lei seg og gråter?? Du kan forklare på hennes nivå hvorfor du er lei deg etc.

Du sier hun forstår hva som skjer, da ville jeg absolutt tatt henne med. Forbered henne godt og prat masse om det i ettertid. Jeg hadde ikke vært i tvil. Mener at det er feil at barn skal skånes mot slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...