Gå til innhold

Din erfaring med hormonspiral..... vil høre :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sette inn neste gang jeg får mensen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har god erfaring med hormonspiral i hvertfall.

Hadde kraftige og smertefulle menstruasjoner som varte i 11-12 dager med knappe 3 ukers mellomrom, humørsvingninger fra 3-4 dager før mens til mens var over, blødde i 6-7 dager så kraftig at det var en utfordring å være sosial ute blandt andre pga at jeg måtte skifte både bind og tampong minimum annenhver time, og alikevel ha angst for å blå igjennom. Natta var en historie for seg, ble dårlig søvnkvalitet.

I tillegg reagerte jeg negativt på p-piller og kunne ikke bruke det, nuvaring ble jeg gravid på ( hell i uhell der), kondom fikk jeg kraftige hevelser og utslett av, så sexlivet var vel heller dårlig med det også siden jeg ikke orka seg når jeg hadde mens og unngikk det den uke jeg mest sannsynlig hadde eggløsning i.

Jaja..litt langt dette..men det må tas med.

Så var det hormonspiralen da, jeg var meeeeeget skeptisk til å få trøkt et fremmedlegme der oppe i mitt aller helligste, det var i flere år totalt uaktuelt, men mens, manglende sexliv etterhvert, gretten mann og enda grettnere meg levnet få alternativer. Legen sa rett ut: dette funker eller så funker det ikke, du har tre barn, ingenting å tape på dette, og blir det uholdbart å ha den så er det bare å plukke den ut igjen. Har du fødd så takler du å få satt inn en sånn en også, jeg lover deg at du har mer vondt når du har mensen enn du vil ha når jeg setter den inn.

Joda...jeg tok respekten, bestilte time allerde dagen etter og fikk henta den og satt inn dagen etter siden jeg uansett ikke hadde had sex siste dagene pga at jeg var på slutten av menstruasjonen. Fikk tips om å ta to paracet før jeg kom av legen, som rådet gjorde jeg og møtte opp svettende av nervøsitet og redsel både for at dette ble bortkasta penger og smertefullt.

Men den gang ei! Lett ubehag var det, men raskt over. Jeg ikke had mensen siden, ingen PMS, sexlivet har fått en ny vår og har aldri vært bedre, litt hovne bryster noen dager en gang i mnd har jeg, men ellers ingenting. Had den i over halvannet år nå. Jeg er av de utrolig heldige som ikke får blødninger i starten.

Kort og godt: Livet etter jeg fikk den er uendelig mye bedre enn før, både for meg selv og de rundt meg ;-) Særlig mannen..hehe...

Skrevet

Har to kjempeulike erfaringer faktisk.

Etter første fødsel: Masse smerter og blødninger i 6 uker. Etter det så var det mye murringer, når jeg fikk mensen var det like ille som vanlig (mye blod for å si det slik), vondt i magen og til slutt tok jeg den ut, da hadde den flyttet mye på seg og begynt å grave seg ned i livmorveggen. Dette var ikke vanlig altså i følge gynekologen, jeg var visst maks uheldig. Hadde den inne i ca 9 mnd.

Etter fjerde og siste fødsel: Merket ingenting etter innsetting, ingen smerter, ingen blødninger. Første mensen var litt mindre enn vanlig, men varte litt lenger. Neste mens mye, mye mindre, men også mer langvarig (småblødning av type trenger bare lite truseinnlegg), siste mens så langt var det knapt nok nødvendig med truseinnlegg (herlig!), men den vare i sikkert 3 uker da. Nå (ca 3,5 mnd siden innsetting) har det ikke blødd noe på 1,5 uke og har ikke sett snurten av "mensen" som skulle kommet for en uke siden. Selvsagt litt frustrerende å ikke ha rytme på blødningene, men det er vanlig første 6 mnd, og det er fantastisk og ikke ha det minste vondt og knapt nok blø når jeg først har mensen. Superfornøyd rett og slett så langt.

Skrevet

Blødning hver dag til den ble tatt ut etter 7 måneder ca. Ingen andre bivirkninger.

Skrevet

Hormonspiralen ble dessverre en dårlig erfaring for meg. Håpet å være en av de mange som er fornøyd med hormonspiralen. Tåler ikke hormoner noe særlig, men håpet at den lave dosen i hormonspiralen skulle gå bra...desverre sank humøret og sexlysten ble borte vekk, vekta økte og mine egne hormoner kom i ubalanse. Hadde stort sett småblødning og smerter fra innsetting til den ble tatt ut 8mnd senere. Smertene kan skyldes cyster pga hormonene (fikk påvist stor cyste ved uttak). Meste av blødningene skyldes nok irritert livmorhals (har utglidning av vev i livmorhalsen). Det positive var beskjeden mensblødning :) Synes ikke innsetting gjorde vondt, bare ubehagelig.

Synes absolutt at det var verdt å prøve den, for hvis den hadde fungert kunne jeg hatt super prevansjon og liten/ingen blødning. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...