Gå til innhold

Noen som har hatt lite med mm før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg være føre var, og få opp produksjonen?? Hadde altfor lite sist, og kort fortalt: 6 ukers barseltid var ett mareritt....

Denne gangen vet jeg selvfølgelig bedre, og kommer ikke til å være så stressa med amming. Går det ikke, så går det ikke. Jeg kommer ikke til å sulte ungen og lage en vond start for oss hvis det går i de samme baner..

Kanskje var det nettopp dette stresset som gjorde alt vanskelig sist, og derfor liten produksjon. Men, noen tips om hvordan jeg kan prøve å gjøre ting bedre? Noen som har hatt erfaring med akupunktur/fotsoneterapi på dette området?? Stimulere tidlig så melkeproduksjonen er godt i gang??

Noen tips? Eller erfaringer? Eller bare gode råd? Kjenner jeg tenker litt på dette, enda det er lenge igjen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det viktigste når det kommer til amming, er å slappe av;) Bruk tid, og ikke la andre stresse deg.

Lurt å legge babyen til så ofte den vil, og la den suge så lenge den vil.

Ikke hør på andre om at du lar den ligge for lenge etc. Gjør hva du føler er riktig!

Bruk tiden etter fødsel på å få igang gode ammerutiner, amm minimum hver 3 time. Hvis babyen sover, så vekker du den og legger den til. Hvis du ikke ønsker å vekke babyen, så pumper du deg, slik at produksjonen holdes oppe.

Hvis dere har besøk, så legger du deg på soverommet slik at du får ro og fred. Ikke tenk på besøket, de kan mannen din underholde, eller du kan si til de at de får se på tv/komme tilbake en annen dag, fordi du må ha ro og fred når du skal amme. (Dette til ammingen har kommet seg godt i gang, spesielt hvis du stresser med ammingen og ikke får til hvis folk sitter å stirrer..)

Viktig å drikke masse, og spise næringsrikt. Kan anbefale ammete.

Viktig at babyen har riktig grep på brystvorten.

Min første baby var skikkelig sulten HELE tiden da han var nyfødt, og jeg kan huske at jeg satt med puppen ute konstant. Han åt og åt og åt og åt, og hvis han ikke fikk puppe, så ble han rasende, så jeg satt der med puppen ute, og han lå med puppen hele natten. Det var det eneste som virket, ellers ble han skikkelig urolig og gråt. Det stabiliserte seg heldigvis da han ble et par månder, og da ble hverdagen mer rutinepreget. Jeg husker jeg fikk mye kommentarer om at: Skal han ligge så lenge? Er du sikker på at han ikke sover nå? Han må nå ha spist seg mett for lenge siden! osv osv.. veldig hyggelig når man er en ung, nervøs, førstegangs alenemamma...

Hvis du syns det blir slitsomt: Gi morsmelkerstatning.

Det er ikke slik at man skal amme på liv og død. Hvis det blir for mye stress og babyen helt tydelig viser at den er sulten, og du føler du ikke har nok melk, gir du en flaske med mme, slik at du og babyen får slappet av, og du får produsert opp litt melk. Neste gang den vil spise, legger du babyen til brystet.

Huff, dette ble rene avhandlingen, men det er de tingene som jeg føler har festet seg hos meg. Jeg har ammet 3 barn til de har blitt 1 år, og blir mer og mer avslappet for hver gang. Jeg har fornøyde, glade barn som har fått pupp når de har ønsket, og jeg har ammet mange rare plasser:) (Feks i bastua når vi har vært i bassenget, hehe)

Lykke til;)

Skrevet

Tusen takk for langt svar!! :D

Tror den delen du sier med å ikke stresse, er viktigst for meg. Jeg vet jeg gjorde det forrige gang, fordi jeg SKULLE amme. Man var jo ingen god mor om man ikke ammet.. Så det endte med at jeg satt med puppen ute støtt, men jenta ble jo aldri mett, og var ikke oppe i fødselsvekta si igjen før hun var 6 uker.. Da sa helsesøster at jeg måtte begynne med mme i tillegg. Da ble hverdagen en helt annen, gitt :) Ungen ble blid og fornøyd og jeg ble ett helt nytt menneske :)

Og jeg vet jo med meg selv at jeg aldri i verden kommer til å stresse sånn med dette denne gangen. Vet at det blir folk av mme-barn også :)

Men det hadde vært så innmari lettvint å få til amminga denne gangen :) Også er det jo virkelig noe helt spesielt å amme barnet sitt, den nærheten.. Det er vel hovedgrunnen.. Pluss at det er pes med det flaske-styret om natta..

Skal ta med meg noen av dine tips videre :)) Tror ingen av våre familier eller venner setter seg på bakbeina hvis jeg rømmer stua for å amme :) Og stole på meg selv, ikke minst! Kjenner jeg er mye tryggere på alt denne gangen, så håper det gjør susen :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...