Gå til innhold

Hvorfor dåpe barnet sitt når man ikke tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i dåp i går og det var en skikkelig fin sermoni med en veldig fin fest etterpå. jeg er ikke kristen/religiøs og har derfor valgt å ikke døpe barnet mitt. De jeg var i dåp hos er ihvertfall ikke kristne/religiøse men valgte å døpe. Det jeg lurer på er:

Hvorfor dåper man ungene sine når man ikke har planer om å leve opp til det løfte man avgir?

Hva synes dere som er kristne/religiøse om denne "tradisjonen"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er først og fremst faddernes ansvar å sørge for at det blir et visst minimum av kristelig oppdragelse. Hvis de sier ja til å være faddere og svarer ja på spørsmålet om å delta i barnas religiøse oppdragelse, så står de egentlig og lyver.

Skrevet

Jeg døpte barnet mitt. Og jeg er overhode ikke troende! Men gjorde det så barnet kan velge når det skal konfirmere seg , om det da vil i kirken , borgerlig eller ikke i det hele tatt! Konfirmerte meg selv borgerlig!

Skrevet

Hvorfor feirer man jul om man ikke tror?

Hvorfor konfirmeres man hvis man ikke tror?

Hvorfor gifter man seg i kirken hvis man ikke tror?

Skrevet

jeg og min mann har døpt en unge og giftet oss i kirken.

vi går ikke i kirken selv. ikke kristne av oss.

men for oss var det tradisjon som betydde noe..

ingen av oss kommer fra hyper kristne familier. men syns det er en fin tradisjon å føre vidre til våre barn..

syns det er koselig med dåp tradisjon...

Skrevet

Mener ikke å kritisere noen fordi jeg mener helt klart at det er opp til hver enkelt. jeg skjønner at mange vil gi barnet muligheten til konfirmasjon ol. Jeg prøver bare å forstå.

HI

Skrevet

Muligheten til konfirmasjon har man uansett. Det er bare å ordne med dåp en viss tid forut for konfirmasjonen. Det er ganske vanlig i mange menigheter. Denne dåpen trenger ikke skje i en ordinær gudstjeneste.

Skrevet

Jeg mener at navnefest og borgerlig konfirmasjon bare er tull og er en skapt tradisjon for at barn/ungdom skal få gaver.

Men selv om jeg mener dette kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva folk faktisk velger.

I min familie er alle døpt i kirken. Hvis jeg ikke skulle ha døpt barna mine i kirken hadde jeg latt være å hatt en erstatningsfest.

Folk som mener det er hyklerisk å døpe barnet i kirken burde se litt mer på seg selv og spørre "hvorfor feirer jeg jul"?

Det er tradisjoner! Tradisjoner er en del av vår kultur! Det er ikke bare snakk om religion her!

Skrevet

Jeg døpte ikke barnet mitt. Jeg er ikke troende, og valgte å ikke døpe av respekt for de som faktisk tror. Jeg syns ikke noe om å lyve i kirken, når kirken er så hellig for dem, og jeg syns det er direkte slemt å døpe barnet bare fordi det er så koselig, eller på grunn av gavene. Det er, i mine øyne, å tråkke på deres tro og religion, og selv om jeg selv syns kristendommen er noe tull, så har jeg respekt for at ikke alle deler min oppfatning.

Dessuten ønsker jeg ikke at barnet mitt skal påtvinges noen religion. Han er ikke døpt, og ingen av oss er medlemmer av Statskirken, fordi jeg vil at han skal få velge selv hva han vil tro på. Om det er buddhismen eller islam eller kristendommen er opp til han - jeg syns ikke det er min plass å velge for han.

Vi feirer heller ikke jul, men bruker anldeningen til å samle familien, spise god mat, og kose oss med stearinlys og god musikk.

Skrevet

Dette er nettopp hvorfor jeg ikke døpte barnet mitt!!! Respekt for de som tror!

Og til deg som skrev av det er hyklerisk å feire jul... har du tenkt på at det faktisk er veldig mange som heller bruker anledningen til å være sammen med familien? Jeg feirer ikke jul som en kristen tradisjon. jeg "feirer" at sola snur - slik seg hør og bør for en god gammeldags hedning:-)

Skrevet

Det å ikke døpe barnet sitt er også en form for aktiv påvirkning overfor barnet. Alt snakket om at barnet skal få velge selv, virker ganske rart på meg, som om barnet skulle leve i et vakuum fram til det selv blir voksent nok til å ta et valg. Vi utsettes alle for påvirkninger fra alle slags hold, enten vi vil eller ikke. Om foreldre sier ja eller nei til dåp av sine barn, så påvirkes barnet uansett.

Skrevet

Jeg som snakket om hykleri her..

Jeg dømmer ingen for hva folk gjør, men jeg synes det er hyklerisk av de som ikke døper barna i kirka, men som likevel feirer jul med juletre, julenisse, gaver osv. Jeg snakker ikke om de som feirer at sola snur eller liknende:)

Skrevet

Men dere må være klar over at alle i Norge som ikke er medlem av noe annet trossamfunn, automatisk blir medlem av statskirken. Jeg er det, og jeg er ikke døpt. Sjekk selv hos Brønnøysundregisteret. De ikkedøpte barna deres blir også medlem, hvis ikke dere er muslimer eller jøder eller humanetikere osv.

Jeg døpte ikke barna mine fordi jeg ikke er kristen, og fordi jeg ikke ville klart at en prest skulle si at mitt barn var urent av arvesynden og måtte renses. Aldri i verden, ikke mine uskyldige barn:)

Skrevet

På hvilken måte påvirker det barnet at man ikke døper det?

Så lenge man som forelder er åpen for alt, og ikke hysjer på barnet når det snakker om religion, så ser jeg ikke hvordan det påvirker barnet at han ikke er døpt. Det er ikke snakk om at barnet skal leve i et vakuum, men at man legger til rette for et individuelt valg.

Jeg syns det tristeste er at undervisningen på skolen er så veldig fokusert på kristendommen, i forhold til verdens andre religioner.

Skrevet

Men er ikke juletre og julenisse ganske blasfemisk? Det har jo null og niks med kristendommen å gjøre.

Skrevet

For noe vås. Ingen voksne som ikke selv er blitt døpt, er medlem av Den norske kirke. Derimot regnes barn til døpte foreldre med i kirken inntil de når en viss alder (15?)

Skrevet

Der tar du feil. Presten ber foreldre OG faddere om å love å oppdra banet i den kristne forsakelse og tro.

Skrevet

Grunnen til at alle som ikke var døpt eller registrert i noen annen trossamfunn ble innmeldt i statskirka var en eller annen feil en eller annen gang for endel år siden. Ved sist valg ble det sendt ut en stemmesedel til kirkevalget. hvis man ikke var døpt eller man tilhører et annet trossamfunn kunne man sende denne tilbake og dermed melde seg ut. De som er døpt må uansett melde seg ut den "vanlige" måten.

Og juletre og nissen har overhodet ingenting med kristendommen å gjøre. Det er vel mer slik at de som jul bare med det ihvertfall ikke holder den kristene tradisjonen. Julekrybba passer bedre inn i hjemmet da...

Skrevet

Vi hadde navnefest til våre 2 barn og giftet oss i byfogden.

KIRKA ER DØDSKJEDELIG!

Spesielt for de som ikke tror.

Når det gjelder navnefesten var den mye finere enn vanlig dåp.

Og lets face it. kirkebryllupp er kjedelig. Festen som teller ^^

Skrevet

Nå ja. Helt feil er det nok ikke. Det er først og fremst fadderne som søkelyset settes på i praksis. "Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen."

Ellers er det langt på vei kirkens eget ansvar å sørge for opplæringen i den kristne tro, f.eks. gjennom søndagsskole, barne- og ungdomsarbeid og konfirmantopplæring. Man kan si at foreldrene som aktivt medvirker til at barna deres deltar på dette, dermed også tar på alvor det ansvaret de har som oppdragere i forbindelse med dåpsløftet. Hvis de derimot skygger helt unna kirkens aktiviteter, så holder de ikke løftet sitt, spesielt ikke hvis de samtidig hindrer fadderne i å gi sine bidrag.

Skrevet

Å velge bort dåpen er selvsagt et like aktivt og bevisst valg som det motsatte. Når barnet dermed heller ikke blir med på kirkens aktiviteter innrettet på barn og familier, så er det faktisk foreldrene som aktivt går inn for å påvirke på denne måten.

Skrevet

Ja, det er trist at ikke hele livet er som et stort party.

Skrevet

Det kan da være det =D

Men om man gifter seg så vil man vel ikke ha det kjedelig vel????

Og man vil ikke at andre skal kjede seg heller.

Trust me.. Livet trenger ikke å suge,

spesielt ikke på bryllupsdagen

Skrevet

Til 15.53

Det sier seg vel kanskje selv at når foreldrene velger å døpe barnet så har de allerede til hensikt å oppdra barnet til et liv som kristen.

Det blir jo bare tåpelig å legge et større ansvar på fadderne enn foreldrene i forhold til barnets livssyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...