Gå til innhold

Hva har man på seg under fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye rart en går rundt og tenker på når fødselen begynner å nærme seg. Nå sitter jeg og bekymrer meg for hva man skal ha på seg under fødselen.

Man får sikkert utdelt en sykehusskjorte. Og her er min første bekymring: hva om den ikke er stor nok?? (Jeg er diger!)

og så lurer jeg på hva man har på nedentil. Under utdrivningsfasen regner jeg jo egentlig ikke med at man har hverken bukse eller truse, men i tiden før denne fasen, mens man kanskje går rundt i "gå-stolen" og sånt - kan man ha bukse på da??

Og hva hvis man sitter i badekar, har man noe klær i det hele tatt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg kom inn på føden hadde jeg mine egne klær på. Så hoppet jeg i badekaret, og var naken etter det. Men da hadde jeg så vondt at det ikke kunne brydd meg mindre.

Skrevet

jeg kom inn på føden i genser og joggebukse, så tok de vannet og jeg byttet til sykehusskjorte med bleie og bleietruse pga vannet som rant.

Bare å ha på bukse hvis du er rundt og går - og nei, ingen klær i badekaret såvidt jeg vet! Liten vits i...

Skrevet

Ved første fødsel kom jeg ikke inn på fødestuen før pressriene begynte nesten, så da lå jeg der i bare singlet. Og den dro jeg så langt opp jeg klarte. VAARMT!

Neste fødsel hade jeg på meg det jeg kom i, altså joggebukse og singlet eller noe lignende. Fikk vel kanskje på meg sykehusskjorte før pressriene, men det husker jeg ærlig talt ikke. Kanskje fikk jeg den på etter fødsel...

Kan love deg at antrekket er det siste du tenker på der og da, hehe;)

Lykke til med fødsel!

Skrevet

det er veldig mye etter hva du føler for selv!

sykehusskjortene er store så de passer sikkert. men du kan sikkert ha med deg en stor/løs kjole dersom du føler det passer bedre. en som rekker ned til knærne eller noe. så slipper du å somle med buksene hver gang jordmor skal sjekke deg.

og du skal bruke vann/badekar som smertelindring så kan du sikkert ha på deg bh eller en topp dersom du vil. ingen som nekter deg det. men du kan godt være naken også.

Skrevet

Du har som regel på deg en sykehusskjorte og den er lang og dekker underlivet. Jeg ble sjekket hele tiden nedentil så jeg hadde kun på meg en topp først, og sykehusskjorta da det nærmet seg, og hadde dyne over meg i senga. Men det kommer jo an på så mye. Hvor lenge du blir liggende, om alt forløper som det skal osv..

Skrevet

Jeg hadde joggebukse på helt frem til fødsel..

Hadde på meg sykehusskjorta, bh, og sokker under selve fødselen.. :)

Skrevet

Hadde på meg mine egne klær(joggebukse,genser) helt frem til de sjekket åpning og fant ut at her var det bare å presse. Da var det av med alt og på med sykehusskjorte. Den passet bra den,og jeg og var(og er) svær,var vel rundt 112 kg da jeg fødte.

Skrevet

Sykehusskjortene er store så tror ikke du behøver å bekymre deg for det. Jeg veide ca 130kg sist jeg fødte og hadde gooood plass i den skjorta. Rakk aldri å opp å gå etter jeg kom på fødestua siden det gikk så fort, men er jo bare å ha ei lett joggebukse tilgjengelig.

Skrevet

Ta med deg en komfortabel bukse som du kan gå i :)

Skrevet

Nei, men stor begivenhet det å få barn ;)

Skrevet

Hahaha, nå lo jeg høyt og godt, NN 17:42

Noe å tenke på til neste fødsel.

Skrevet

Hadde på jobbebukse og t-skjorte ved første fødsel, født med kun t-skjorta på. Eldste kom en vårnatt.

Neste kom på juleaften, da hadde jeg på meg penkjole en stund. Senere var det sykehusskjorte som var tingen.

Klær var i grunn det siste jeg tenkte på.

Skrevet

Artig spm. det der, for jeg husker faktisk ikke helt hva jeg hadde på meg under slutten av åpningsfasen, hehe.

Jeg kom inn med joggebukse og genser. Rett etter jeg ble undersøkt gikk vannet, da ble alt jeg hadde nedentil vått, og siden vi ikke tok med baggen opp, for jeg regnet med å bli sendt hjem igjen, tuslet jeg til fødestuen med et stikklaken rundt livet :P

det var noen jordmødre som smålo litt der jeg tuslet. Jeg brydde meg fint lite der og da :)

Inne på fødestuen fikk jeg en sykehusskjorte. Jeg husker faktisk ikke om jeg hadde blitt påkledd en engangstruse eller lå uten.

De har helt sikkert store nok skjorter. Jeg for min del, hadde skjorta åpen uansett.

Skrevet

Jeg var stooor da jeg fødte (140 kg), alle gangene. Gikk fint med sykehuskjortel. I tillegg hadde jeg sexy nettingtruse og store bleier siden vannet var tatt. He he.

Skrevet

Du kan godt ha med egen skjorte hvis du vil det! I begynnelsen av fødselen hadde jeg på meg en sommerkjole (rakk ikke å få den av meg fordi det gikk veldig fort. Men etter hvert fikk kjæresten og jordmor den av meg. De rakk ikke å få på sykehusskjorta da, så den lå bare løst over overkroppen min. De prøvde å ha på meg en nettingtruse med bleie i (vannet var ikke gått, men den ropte jeg til kjæresten at han måtte ta av meg fortere enn svint. Føltes helt unaturlig å ha noe digert på seg der nede, når det snart var noe som skulle ut.. :) De kommenterte ikke noe på det, de er nok vant til alt! Ikke noe problem å ha på noe eget hvis du vil det altså. Men tror nok helt sikkert at de har skjorter i din størrelse! :)

Når du går rundt kan du ha på bukse om du vil det! Som sagt, du kan gjøre akkurat det du vil:) Det vil vel være mest naturlig å ha på bukse/kjole eller noe hvis man fortsatt greier å gå tenker jeg. Jeg hadde på tights under kjolen til jeg kom til sykehuset. Jeg greide ikke reise meg opp igjen etter at jeg kom ned på senga, så da var det jo greit at tightsen da var tatt av og at jeg lå naken nedentil der, siden jeg bare lå. Tenke ikke over det i det hele tatt, hadde nok med å telle meg gjennom riene.

Lykke til! Mye man bekymrer seg over ja, gjorde jeg også. Men alt gikk liksom av seg selv da jeg kom dit, tenkte ikke over noe sånt i det hele tatt da lenger. Bare ble som det ble!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...