Gå til innhold

Jålebokstaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er Sophie mye phinere enn Sofie, og ehr Mathilde finere enn Matilde? Chan du tenke deg Kristine i stedet for Christine?

Jeg synes det er greiest å skrive navn rett fram etter normal rettskriving, da blir det mye lettere for oss alle. Jeg er drittlei av å måtte spørre folk etter stavemåte fordi så mange foreldre er "kreative" når de skriver...

Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff,så tragisk å møtte spørre om hvordan man skrive navnet... Pøh...!

Skrevet

Hehe, heeelt enig. Og forferdes over at folk reagerer på at venninna mi skriver Kamilla med K. Det er jo Kamilla hun heter jo, ikkje samilla (camilla).

Jatakk til å skrive rett frem uten jålebokstaver, neitakk til c'er og h'er slengt på der det i noens øyne ser "pent" ut.

Skrevet

Jeg liker det enkelt og greit...

Har en sønn med ett vanlig navn, skrevet med K. Men hver gang noen skal skrive navnet hans sniker det seg inn C eller CH... Noen ganger forsvinner også ett par av de andre bokstavene i navnet ,for å få sette inn en ekstra H...

Skjønner ikke att det skal være så vanskelig..

Skrevet

Du må jo uansett spørre.

Du vet jo ikke hvordan navnet skrives første gangen?

Feks i bhg vår har vi Nikolai, Nicolay og Nikolay.

Jeg syns nå at Kamilla bør skrives med C, men det er meg.

Hvorfor skal navn være så norske når alt det andre norske blir mer og mer borte?

Skrevet

uff, jeg kjenner ei som heter Wibeckhe, stakkars, lurer på hva slags foreldre som vil gi ungene sine et navn de alltid må stave...

Skrevet

Er enig i at det enkle som oftest er det beste.

Mange navn kan man bare gi opp da de har flere stavemåter som har fått fotfeste, men det er ingen vits i å gjøre situasjonen verre med å "ødelegge" flere navn.

Personlig skriver jeg navnet på norsk om ikke annet er presisert. Stort sett stemmer det...

Skrevet

Camilla kan aldri uttales samilla jfr. regelen om hvordan c uttales når den er etterfulgt av vokalen a. Dork!

Skrevet

Kanskje jeg skal bytte til Sjarlotte da... bedre det enn med C og H

Skrevet

Mine barn har både z, h og aa i sine navn. Ikke alle på en gang riktig nok. Vi liker det, verre er det ikke. Ikke får ungene pepper for det heller. At det skulle irritere en og annen forelder får nå så være, jeg er ikke ute etter å tilfredsstille dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...