Gå til innhold

Farlig/ubevisst om faren ved mange UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er farlig og man helst skal unngå for mange UL?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Man har vel ikke noe faste forkningsrapporter på dette, men noen mener dette ikke er bra for fosteret, mens andre leger igjen mener det er helt ufarlig.

Om man har noen ekstra ul i svangerskapet, tror jeg ikke skal ha noe å si. Man må føle litt på det selv. Selv har jeg hatt mellom 5 -10 ul til nå, er i uke 18 dette pga mange aborter og at det er fare for at jeg føder for tidlig. Legene har konkludert med at det er bedre at jeg får mange ul, enn at jeg skal gå å bekymre meg. Så der fant jeg svaret på om det var farlig eller ei. Men som sagt, det er like mye meninger om dette som alt annet. Føl på¨det selv, men har mange venninner med samme " problem" som meg, som har hatt en haug av ul i svangerskapet uten at det har hatt noe betydning.

Masse lykke til.

Skrevet

Hei,

er radiograf med eksamen i UL.

Først kan jeg jo begynne med å si at det ikke er farlig med ultralyd!

Men det som er sikkert, er at området som blir undersøkt helt klart blir påvirket av ultralydbølgene. Jo lengre tid man bruker på undersøkelsen, jo mer blir vevet påvirket. Akkurat det samme som at du kan bli varm på øret om du prater lenge i mobiltelefonen.

Vi har to verdier innenfor ultralydbruk som ikke skal overskrides - de kalles Termisk verdi og Mekanisk verdi. For eksempel kan fysioterapauter utnytte den Termiske verdien, ved å varme opp musklatur, og leger kan utnytte den Mekaniske verdien ved å knuse nyrestein med ultralydbølger. Det er altså store krefter i sving - hvis man vil. Jordmødre bruker en mye lavere frekvens når de undersøker foster, som ikke er skadelig.

Er det klare medisinske grunner for å bruke UL oftere enn vanlig gjennom svangerskapet, er det helt klart bedre for barnet enn å la være. Men jeg vil ikke anbefale unødig bruk, om det ikke er medisinske grunner for det.

Det er ingen forskning som beviser at det er skadelig for fosteret, men heller ingen forskning som beviser at det IKKE er skadelig for fosteret. Ultralydscreening har bare vært vanlig de siste 25 årene, og er enda ganske "nytt".

Fornuftig bruk, gjort av fagpersonell, er ikke farlig :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...