Gå til innhold

Ikke prøv å snakk ei dialekt du ikke har!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men sånn ellers er det en fin mandag? :o) Bare få det ut, det er godt for blodtrykket :)

Skrevet

Ok, det gjør jeg da ikke:P

Hvem er det som gjør sånt? Annet enn på kødd?

Skrevet

Nesjda, funker som ei kule, hehe! ;-)

Legger om en del når jeg prater til eldstejenta mi(snart 3) siden både jeg og pappaen har helt andre dialekter(to ulike) enn det som snakkes her på østlandet. Hun kan jo likegreit lære seg rett uttale først som sist, det er jo "oslo'sk hun skal snakke siden vi skal bo her i åresvis. (om ikke planen om å flytte til Hawaii slår til før jeg har tjent meg rik på ingenting...)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe :) jeg har også ei "venninde" som gjør det. Veldig slitsomt, spes etter at hun flyttet tilbake til østlandet. Gaaah, leave it, lissom!

Skrevet

Hva mener du med knoting?

Jeg prøver ikke å prate en dialekt jeg ikke kan, men etter å ha flyttet omtrent så langt man kan innenlands, er det unektelig vanskelig å beholde hvert eneste ord i sin egen dialekt. Gummistøvler, bein og tallerkener er mer eller mindre erstattet med støvler, føtter og fat, og jeg kan dessverre ikke noe for det. Det kommer helt av seg selv.

Skrevet

Å bruke uttrykk fra der man bor må da være ok!

Det gjør jeg også etter nesten 10 år i Bergen. Og gift med en fra traktene.

Men jeg legger ikke om tonefall og alt mulig slikt da...

Skrevet

Hehehe... flirer godt her nå og skjønner veldig godt hva du mener.

Da jeg flyttet til Kristiansand forsto ingen min dialekt fra Østlandet. Måtte legge om til ren Oslodialekt for at de skulle begripe det jeg sa. Valgte heller å gå den veien enn å prøve meg på Kristansanddialekten. Det kunne nemlig endt skikkelig stygt.

Skrevet

Mitt mål med kommunikasjon er at den/de jeg snakker med forstår hva jeg sier. Da jeg bodde på vestlandet ble det rent riksmål for meg veldig ofte for å oppnå det.

Så kommer man jo inn i dialektens måter å stille ordene på osv også adopterer man diverse ord og tonefall. Det gjør det jo kjappere å kommunisere.

Som østlending selv, finner jeg ofte at folk med andre dialekter hermer etter meg/østlandsk for morro skyld.

Jeg synes dialekter er gøy og samler på morsomme formuleringer og uttrykk. Har det gøy med det.

Folk som på død og liv skal beholde absoultt alt av sin dialekt til enhver tid blir jeg litt matt av. Det viktigste er vel å bli forstått!

(og ikke en vestlending hadde skjønt et plukk av det jeg sa om jeg virkelig la breisia til i forhold til å snakke slik jeg lærte i ungdomstiden - kall det dialekt eller slang eller hva som helst....).

Skrevet

Så man skal hoppe fra en dialekt til en annen med 20 i stil? :P

Jeg hopper mellom 3 dialekter, kommer an på hvem jeg snakker med, er heldig og har bodd flere enn en plass i Norge, så jeg legger om uten å tenke over det.

Ingen av dialektene mine er perfekte så jeg får høre det av og til ;)

Skrevet

Jeg er fra Sandefjord og der prater de veldig "breit" for å si det sånn. Etter å ha bodd 3 år i Oslo har jeg visst lagt om veldig. Hvertfall i følge mine mine venner. Men merker ikke så veldig mye til det selv. Men nå er ikke Oslo "dialekten" så vanskelig heller da. Er jo samme tonefall, men andre ord og uttaler.

I tillegg prater min samboer Oslo "språket", samme med min datter som er vokst opp her. Vanskelig å ikke bli påvirket da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...