Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 Er det noen av dere som har hatt høyt blodtrykk igjennom svangerskapet (uten svangerskapsforgiftning) Ble dere satt i gang ved terminen? eller fikk alt gå naturens gang? Jeg skal til igangssettings-vurdering på sykehuset i morgen, og lurer på hva jeg kan forvente (termin i morgen)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #3 Skrevet 6. september 2010 Jeg ble igangsatt pga høyt blodtrykk og uten andre tegn på svangerskapsforgiftning i uke 38. Men hadde en annen sykdom som også var avgjørende. De vil nok vurdere blodtrykket, og ta noen tester på babyen din før de bestemmer deg. Kanskje mener de det er forsvarlig å fortsette, og kanskje mener de det er på tide å komme ut. Husk at det også kan ta noen dager, spesielt hvis du er førstegangsfødende. Og at det kan bli en svært tung fødsel, så det er ikke nødvendigvis noe å ønske seg med mindre det er medisinsk anbefalt.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #4 Skrevet 6. september 2010 Det har vært mye frem og tilbake de siste ukene i forhold til igangsetting eller ei. Blodtrykket mitt har ligget høyt lenge, men nå har jeg fått bt-medisiner, og det har i allefall stabilisert seg. Nå ligger undertrykket et sted mellom 95 og 100. Jeg hører liksom "alle" ønsker å bli satt i gang fortest mulig. Men selv vet jeg ikke om jeg egentlig vil det. Jeg er livredd for å måtte gå igjennom keisersnitt, og jeg har hørt at sjansen for keisersnitt øker ved igangsetting, så jeg håper vel mest av alt at fødselen skal starte helt av seg selv. Men samtidig vet jeg ikke noe om hvor farlig det er å fortsette å gå gravid med høyt BT, så jeg velger vel egentlig bare å la legene ta avgjørelsen for meg. De vet forhåpentligvis hva de gjør Ja, jeg er forresten førstegangs. Men tror dere jeg bør regne med at jeg kanskje blir satt i gang allerede i morgen? Eller vil det sannsynligvis være sånn at jeg vil få beskjed om å komme tilbake enten onsdag eller torsdag for igangsetting? Hvor lang tid regner man med at det tar fra man starter igangsetting til fødselen er i gang? (så vidt jeg vet er jeg ikke moden eller noen ting)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #5 Skrevet 6. september 2010 Hei Jeg ble satt i gang pga for høyt blodtrykk, ingen andre sykdommer, ingen svangerskapsforgiftning i uke 38 + 0. Jenta kom til verden to døgn etterpå. Når jeg ble lagt inn var blodtrykket mitt 170/115, selv med medisiner. Dette var på KK i Bergen. Tror praksis varierer litt etter hvilket sykehus du tilhører, og hvem du har som lege. Så vidt jeg vet, er KK restriktive med å sette i gang. Jeg var, som deg, lite lysten på å bli sett igang, men kroppen min var kjørt etter over 2 mnd med høgt blodtrykk. De satte meg i gang med modningspiller. De ønsker nok å kontrolle fødselen din, jeg ble fortalt at jeg måtte ta epidural og kanskje få blodtrykksdempende intravanøst. De rakk ingen av delene, da jeg fikk styrtfødsel (er arvlig belasta etter min mor). Jenta vår er også forløst med tang, men dette kjente jeg ikke noe til da det ble gjort for å skjerme meg mot pressriene (hadde for høgt blodtrykk til å kunne bruke de, jenta måtte ut fort). Så det er i så fall ingenting å være redd for Mit tips til deg er å ta i mot tilbud om i gang setting dersom du får det. Det er, etter min erfaring, ingen grunn til å vente til blodtrykket blir så høgt at du egentlig ikkje har krefter til fødselen, slik det ble med meg. I dag skulle jeg ønske at jeg hadde blitt satt i gang en uke tidligere, da var mitt blodtrykk slik ditt er i dag. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #6 Skrevet 6. september 2010 Huffda, dette hørtes litt skremmende ut. For en uke siden var blodtrykket mitt 185/120. Kanskje fint dem ikke satte det i gang da, men ga meg tabletter i steden. Jeg har hatt noen sykehusdøgn siste måneden pga Bt, men etter at jeg fikk tablettene har det gått veldig mye bedre. Har ofte lurt på hvorfor jeg ikke fikk tabletter noen uker tidligere. - Hi -
Anonym bruker Skrevet 6. september 2010 #7 Skrevet 6. september 2010 Det kommer sikkert også litt an på hvilket blodtrykk du ligger på normalt. Kan ikke bare sammenligne med blodtrykket til en annen uten å tenke på utgangspunktet. Men min er faring er at ulike leger gjør ulike vurderinger, så det gjelder å følge med og stå på for seg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå