Gå til innhold

Nikkelalergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på 5 år. I helgen fikk hun et slags utslett på begge hoftene og en prikk forran i samme høyde. Ingen andre steder. Det arter seg som knapt kronestykke store, faste, "vabler". De er ikke sirkelrunde og er lyse, ikke spessielt røde, men det klør litt.

Hun har hat på seg en dongribukse som har metaldetaljer, slik dongribukser ofte har, omtrent på de stdene hun har fått utslettet. Vi ser i ettertidat det er nikkel i metallet. Kan det vre nikkelalergi? De bildene jeg har funnet likner ikke noe særlig. Dette utslettet vat hverken rødt eller flassende. Noen som har vært borti liknende?

Hverken hun eller noen andre i fammilien har noen form for alergier fra før. Så vi er ikke så vell bevandret på området, heldig vis :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tidvis vært plaget av nikkeallergi. Det varierer litt hvor sårbar jeg er, men har tidligere reagert på bukseknapper og slikt. Utslettet jeg får er rødt, vablete og klør veldig. Det flasser ikke, men blir ganske hissig rødt og kan væske litt hvis det fortsetter å bli utsatt for nikkel.

Jeg synes kanskje ikke det høres ut som nikkelallergi slik du beskriver det, men det kan jo hende det kommer i ulike varianter. Det at det ikke er rødt høres ukjent ut for meg ihvertfall:-) Utslett fra nikkelallergi klør også voldsomt, så observer jenta di litt.. Hvis hun ikke går og klør på det så vil jeg tippe at det er noe annet dette her...

Skrevet

For meg høres dette ut som nikkelallergi. Selv vabler jeg veldig opp om jeg er i kontakt med nikkel, får røde, kløende områder som etterhvert tørker og væsker om hverandre i prikker. Men sønnen min har det mer som du beskriver. Spesielt merker vi det om han har på seg dongeri eller andre bukser med metall i, han får "5-kroner" med litt rødere og kløende hud på hoftekammen og under navlen (og ellers der det er metall). Klør noe, men vabler ikke på samme måte som hos meg,blir prikker, men de væsker ikke, og det blir heller ikke så hissigt rødt som hos meg. Enkel måte å finne det ut på, selv om det virker litt "slemt": la henne gå med samme buksa i dag og se om det blir verre. Bruk joggebukse i morgen og se om det blir bedre, og bytt bukser da til du er sikker. Du ser fort sammenhengen, og siden er det bare å sørge for å alltid ha tøy nærmest kroppen. Noen kan bruke negelakk eller plaster over metallet, men for meg hjelper det ikke, så jeg unngår heller bukser med metall, smykker, belter osv.

Skrevet

Ja, det er nok greiest å sjekke det på den måten. Vi får se hvordan det utvikler seg. Alergi mot nikkel er i hvertfal ikke den værste formen for alergi. Selv om det sikkert er ganske ubehaglig blir det jo sjeldent direkte farlig.

Om det er det hun har så har jeg i hvertfal en veldig god grun til å si "nei" når svigermor begynner å snakke om hull i ørene igjen :-)

Takk for svar begge to.

HI

Skrevet

Ja hull i ørene er fy-fy ved mistanke om nikkelallergi. Jeg maste meg til hull når jeg var ca 11. Og det var sansynligvis utløsende årsak for BÅDE nikkelallergi, men også eksem som jeg sliter med den dag i dag. Som du sier, nikkelallergi kan man fint leve med, men eksem kan bli en plage. Og har man det ene er man ofte predisponert for det andre, så pass på huden hennes! Bad/dusj skjelden, vask evt håret separat ved behov (bøyd over dusjen), bruk salt i badevann og vær flink med å bruke kun parfymefrie produkter (babyline feks er god). Klapp huden tørr, ikke gnikk, og pass på mellom tær, i halsgrop, under armer og skritt, der hud møter hud.

Forresten jeg som svarte over her da :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...