signe maten Skrevet 5. september 2010 #1 Skrevet 5. september 2010 Hvor mye er de ute? Jeg syns de er for lite ute i vår bhg - og lurte litt på ett sammenligningsgrunnlag. Syns ofte når jeg henter (mellom tre og fire) at de er inne selv om været er strålende og det er deilig og varmt. I grunn veldig rart at de ikke går ut etter måltidet kl 14. Så -hvor mye er de ute hos dere? Og hva er kriteriene for å være inne? Vi har foreldremøte kommende uke så har lyst til å ta det opp da - og tenker det kan være greit å vite litt om hvordan andre kanskje gjør det. Liker å komme med tips til hvordan man evt kan gjøre det når jeg tar opp ting!
Kamomille Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 Hos oss er de MYE ute. Ute stort sett fra 09 til lunch - med mindre det er beinkaldt eller høljer ned. Er det veldig fint vær er de ute også fra levering og spiser frokosten ute. De som sover, sover ute. De andre er stort sett ute med mindre det er skikkelig dritt-vær. Frukt osv spises ute hvos det er fint vær, ellers spises det inne. På vinteren er de inne etter frukten forsi det blir så tidlig mørkt. Ellers er det litt hipp som happ om de er ute eller inne. Tidlig på hølsten er de noe inne pga innkjøring av nye barn og forsi endel av de nye og minste barna er veldig slitne. da roer de ansatte de ned med høytlesing, rolige aktiviteter som tegning, perling, puslespill etc.
hamsterpia Skrevet 6. september 2010 #3 Skrevet 6. september 2010 Jeg jobber på småbarnsavdeling og kan fortelle deg hvordan det fungerer i praksis hos oss. Hvis det ikke er noe spesielt som skjer (fellessamling/sangstund f.eks)så går vi ut ca 9.30 og er ute i 1 time. Da går vi inn og spiser lunsj. Etter lunsj legger alle unntatt 2 barn seg til å sove, og vi har da soving gående fram til kl 14.00. Noen står opp før, andre skal vekkes. Da spiser vi ettermiddagsmat. Hvis det var tørt da vi var ute på formiddagen, slik at ungene har tørre klær, går vi ut igjen ca kl 15.00 og er ute til stengetid. Er det mange unger som har våte klær etter første utetiden, så er vi inne på ettermiddagen.
Collette Skrevet 6. september 2010 #4 Skrevet 6. september 2010 Hos oss er de ute fra 9.30-11, men noen ganger spiser de lunsjen også ute. Så er de ute igjen etter måltidet kl 14. Hvis jeg henter 14.30, så har de ikke alltid rukket å komme seg ut, men innen klokken 15 er de hvert fall ute. Da er de ute til stengetid, tror jeg. På foreldremøtet kan det kanskje være greit å åpne dialogen med et spørsmål? "Jeg lurer litt på hvorfor dere ikke er ute om ettermiddagen?" "Hva synes dere andre foreldre?".
missme Skrevet 6. september 2010 #5 Skrevet 6. september 2010 Jobber på småbarnsavdeling og er mye ute. Vil tippe at vi i snitt er ute 4-6 timer i vår-sommer-høstsesongen og 2 timer i vintersesongen (pr dag).
Willy Wonka Skrevet 6. september 2010 #6 Skrevet 6. september 2010 mrspoo.... Synes ikke det er å skryte å være mye ute.....men men I min sønns barnehage går de ut kl. 8.30 og er ute til lunch, ca. 11.00. Etter lunch går de som ikke skal sove ut for å leke, de som sover blir lagt ut i vogna si. Dette gjelder vår, sommer og høst. Om vinteren går de ut litt senere, kanskje 9-9.30 og er ute til lunch. Går ut igjen etter lunch. Er det sprengkulde, dvs. over 10 kuldegrader er de litt mindre ute selvsagt. Ungene er ALLTID ute ved hentetid fra 14.00-16.30 ved vår, sommer og høsthalvåret.
Ugl@ Skrevet 6. september 2010 #7 Skrevet 6. september 2010 Hadde ei i småbarnsavdeling før sommeren, var noe væravhengi, men synes også de kunne vært litt mer ute, men det var mye pga at det kreves endel å være mye ute med de aller yngste. De største på småbarnsavdelingen var riktig nok mer ute i lek enn de minste, men så sov de fleste også i vogn ute i tillegg. Årsaker til at de enkelte dager valgte å være inne kunne feks være: sterk kulde ( greit nok), glatt føre, kraftig regn og vind.
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 6. september 2010 #8 Skrevet 6. september 2010 Dattera mi på 15 mnd er ute fra 9-10.30, så er det sangstund og lunch kl 11. Deretter sover de ute i vognene sine, de som ikke sover så lenge er da stort sett innetil fruktmåltidet kl to er ferdig, men får lov til å gå ut vis de vil. Fukt/påfyll ca 14 og deretter går alle ut igjen til de blir hentet. Men tilpasses til hver enkelt, hvis barna ikke vil være ute, får de lov til å leke inne, men ser nesten ingen inne når det er leketid ute.
Gjest amandine Skrevet 6. september 2010 #9 Skrevet 6. september 2010 Hele vår/sommer/høst er de ute fra levering til henting med mindre været er helt pyton og alle er våte og kalde. Har mye vær her, men likevel sjelden de er inne noe særlig med mindre det er noe spesielt. De har tak over spiseområdet sitt så de sitter i ly for regn, og sover ute i vogn enten på tur eller i bhg. Vinter er de litt mer inne , men det er avhengig av temperatur stort sett. Er de våte får de tørt tøy, er jo ikke verre enn det? Stort sett alt man gjør inne kan man jo gjøre ute?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. september 2010 #10 Skrevet 6. september 2010 Greit nok at det er sunt å være ute og alt det der, men jeg synes ikke nødvendigvis det er en udelt god ting om de er så mye ute som amandine beskriver. De kan ikke gjøre alt ute som de gjør inne, feks perling, modellerkitt, lego, dukkeleking o.l. (Joda, de kan, men det blir ikke det samme) Jeg synes barna skal få være både ute og inne i barnehagen, det viktigste er at de får seg en god lekeøkt ute hver dag. Ikke at de bor ute. Jeg ville ikke ha trivdes med å være ute hele dagen hver dag, så hvorfor forvente at alle barn skal trives med det?
Gjest amandine Skrevet 6. september 2010 #11 Skrevet 6. september 2010 For det første er det snakk om småbarnsavdeling, min yngste som er der er snart 2 år og har ikke helt kommet til perlestadiet. For det andre, lego og inneleker har vi mye tid til hjemme. Men vi har jo valgt en friluftsbarnehage fordi vi synes det er viktig, jeg mener ikke det er rett for alle. Det kommer jo blant annet an på hvor man bor. Vi bor i by men bhg har skog som nærmeste nabo, og de er mye der. Det er jo ikke like moro på et lite inngjerdet område. Og vi er jo forskjellige, heldigvis! Jeg ville trivdes godt med å være ute hele dagen, det har de andre ungene mine trivdes med, og også minstemann er glad og fornøyd og skitten når han kommer hjem. Jeg mener ikke at man på død og liv må være ute hele dagen, men jeg ville ikke like om man brukte mesteparten av en nydelig soldag innendørs. Men det er nå meg..
signe maten Skrevet 6. september 2010 Forfatter #12 Skrevet 6. september 2010 Så fint med mange svar! Vi har jo ingen friluftsbhg akkurat - så forventer ikke så mye utetid som Amandine har. Men jeg syns at nå som det har vært sommer så kunne de vært i all hovedsak ute! Alle barna med unntak av ett har kunnet gå og "klarer seg selv". Men allikevel har de hatt (altfor) mye tid inne i varme, klamme lokaler. Og det syns jeg jo er litt rart - i alle fall denne sommeren som vi har kunnet telle ordentlige regndager på en hånd! Og for de som sover mellom måltidene blir det jo så og si ingen utelek selv om de sover ute. Og det er jo dumt, syns jeg! Jeg kan skjønne at det er litt "pes" akkurat nå i tilvenningsfasen til de nye barna. Men jeg forventer jo at de er litt mer ute enn ett par timer midt på dagen (mellom måltidene som er kl 10 og kl 14 - dvs utetid mellom ca 1045-1330). Jeg skal ta det opp på en fin måte. Har allerede snakket med en mamma som ikke har mulighet til å komme på foreldremøtet og hun syns også de var for lite ute. Så vi er i alle fall to foreldrepar. De skal ta opp hvilke oppgaver de ansatte syns er viktige i bhgdagen - så det blir spennende å høre!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 6. september 2010 #13 Skrevet 6. september 2010 Men om du har valgt en friluftsbarnehage kan du ikke sammenligne direkte med en vanlig barnehage. Jeg ville aldri ha valgt det, fordi jeg mener man skal gjøre litt av hvert i hverdagen. Men om barna dine liker det, er det jo helt topp! Jeg reagerte bare på at du la det frem som at det din barnehage gjør er den beste løsningen for alle. Men jeg er enig i at det høres litt lite ut i HI, og det er ingen grunn til ikke å ta det opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå