Gå til innhold

Er det jeg som er helt på jordet her???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor for en liten jente på 9 mnd.. Jeg skal ikke begynne på sykepleierskolen før våren 2012, og har ikke tenkt å ha jenta mi i barnehage før da.. Da er hun 2 åg og 2 mnd.. Alle sammen sier at det er helt rart at jeg ikke vil sette henne i barnehage før, for da kommer hun til å lære ting mye senere enn andre.. Er dette tilfelle? Jeg ønsker jo å være så mye som mulig hjemme med datteren min

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo hekt ann på hvordan og hvor mye man stimulerer barnet hjemme

Skrevet

Det er da ikke noe argument? Lærer hvilke ting senere enn andre? Hun kommer antakelig til å kjede seg hjemme med deg etterhvert, så du får nok litt utfordringer med å underholde. Men med litt åpen barnehage og venner med unger dere kan besøke, så ordner det seg vel :D

De blir IKKE skadet av å være hjemme med mamma litt lenger enn 1 år. Så lenge du ikke er helt på trynet da, kanskje vennene dine synes det...? Neida jeg bare tuller. Du er sikkert en god mor ;)

Kos deg hjemme med gullet ditt du, ikke hør på "mas" om å få henne i barnehage.

Skrevet

Mitt barn er over to år og fortsatt ikke i barnehagen. Alle sier han er langt framme språkmessig, og det er et skarpt og våkent barn, vil jeg også påstå! :) Det eneste som jeg kan se er at de i barnehage kan være litt mer frempå, på godt og vondt, da de sikkert må kjempe litt mer om oppmerksomhet og leker osv der.

Har du mulighet, og dere begge trives med det, så benytt sjansen! Det er så masse hyggelig dere kan gjøre sammen! :)

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette skal du ta med knusende ro. Vet ikke helt hva det er hun skal lære som hun ikke får lært mellom ettårsdagen og toårsdagen uansett, jeg syns enhver ettåring er den fødte forsker og klarer hele greia med læring selv.

Men jeg husker at min eldste som ettåring satte veldig veldig pris på å få kompiser i bhg., så jeg ville sette av et par dager i uka til aktiviteter/møtesteder der hun ser andre barn og får leke fritt med dem.

Skrevet

Sønnen min begynte i barnehage da han var 2 år, (er 3 år nå) og han har bestandig vært god motorisk, og av de andre 3åringene er han en av de beste språklig. Vi var ofte på åpen barnehage (et gratis tilbud gjennom helsestasjonen vår, hvor barn og foreldre kan treffes noen timer 2 dager i uka), eller besøkte andre venner med barn. Eller vi gikk tur i skogen, var på svømming osv. Jeg er kjempeglad for at jeg hadde muligheten til å være hjemme et ekstra år.

Det kommer helt an på hva DU gjør ut av hverdagen deres fram til barnehagestart. Sitter du hjemme i sofaen og lar henne leke kun alene, så vil jeg nok heller anbefale barnehage, men tar du henne med ut på ting, treffer andre barn, leker med henne, introduserer henne for nye utfordringer (puslespill, huske, sklie osv.), så kan du kose deg hjemme med henne et ekstra år med god samvittighet.

Skrevet

Nei hun har ikke vondt av å være hjemme. Hun har godt av å være hjemme. Men hun har godt av å være i barnehagen også! Hva med en 40% plass da? Så kan hun sosialiseres og gjøre seg litt mer uavhengig av deg.

Også kan du få tid til å gjøre litt andre ting. Du fremhever at du er alenemor, noe som får meg til å tro at du egentlig vil ha henne litt i bhg (ev skryte av at du er så flink osv som vil være hjemme med barnet-) Uansett, du bør kanskje passe på litt egentid også siden du neppe har så mye avlastning hjemme ellers hvis du er alene.

At hun lærer senere enn andre er bare tull, hvertfall hvis du tenker hjernens utvikling og hvordan hun skal greie seg på skolen senere. Men hun har jo større sjanse for å sosialisere seg med nye mennesker hvis hun er litt vant med å omgås andre enn mammaen sin.

Den beste mor er den som ser barnets behov. Enten det er å holde henne hjemme eller ha henne litt i bhg.

Skrevet

Dette skal du overhodet ikke bry deg om! Det føste året består av krangling om leker. Barn er født egoister, og de har få andre mål.

De får nok venner, men ikke sånt vennskap som 3-4 åringer har. Lærer farger og tall..og å sitte i ro under samling og mat. I tillegg sitter de i sølepytter og blir kalde. Sorry - real life.

Du kan med god samvittighet være hjemme. Pedagoger sier også at det beste er å være hjemme hvis du kan!! Nyt det når du har muligheten til det:)

Skrevet

Det finnes masse argumenter begge veier, men det tenkte jeg ikke gå inn på. Men for å svare på spm ditt, Nei, hun lærer ikke ting senere enn andre. Ta det helt med ro. :)

Skrevet

Nei, du er ikke helt på jordet. Jenta mi begynte i barnehage når hun var 2 år. Hun var langt fremme når det kom til språk, telling (ja telling, ikke oppramsing av tall), puslespill osv osv. Unger har ikke behov for å begynne i barnehage som 1. åringer, det er foreldrene som har behov for å plassere dem der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...