Gå til innhold

Noen som har tips til god paifyll? Gjerne til dessertpai...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til god pai :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blåbær og rips i blanding er godt!

Skrevet

Ikke noe slår en god blåbærpai:-) Har oppskrift på en supergod bunn også.

200g mykt smør

4 ss sukker

2 ss brunt sukker

1 ts vaniljesukker

100g hakkede hassel-og/eller valnøtter

2 ts kanel

2,5 dl hvetemel

2 dl havregryn

Smuldre smør og mel - bland i resten, bruk hendene. Ta halvparten av deigen i en smurt paiform og trykk den ut. Stek på 225 grader i ca 10-15 min.

Ha blåbær oppå paiformen og sukre etter egen smak.

Smuldreresten av paideigen over bærene.

Stek på 225 grader i ca 20 min.

Server varm/lunken med vaniljeis.

Varierer litt med å bruke epler som jeg kutter opp i båter og strør over sukker og kanel, eller fersken som jeg blander med litt sitronsaft og sukker.

Denne er også knallgod:

- Sitronpai -

Bunn:

125 g smør

80 g melis

250g hvetemel

50 g hakkede mandler

1 egg

Bland melis, mel og mendler. Smuldre mykt smør med fingrene. Tilsett egget og kna deigen godt sammen.

Press deigen utover en smurt paiform. Prikk med gaffel og stek midt i ovnen på 225 grader i 10-15 min. Avkjøl. Slå ned varmen på ovnen på 180 grader.

Fyll:

4 egg og 250g sukker piskes til eggedosis. 2 store sitroner som presses, og riv skallet. Smelt 50 g smør og rør inn sammen med eggedosis og sitronsaft/skall. ha fyllet over paibunnen. Stekes på nederste rille i ca 20 min. Nammenam med vaniljeis til:-) Fin å fryse.

Skrevet

Stek en paibunn og avkjøl den.

Smelt sjokolade, lys eller mørk, det du liker best. Pensle paibunnen med sjokoladen og sett i kjøleskapet til den har blitt hard.

Fyll med vaniljekrem og de bærene du liker eller har tilgang på, alt er godt, kiwi, jordbær, bringebær, blåbær osv.

Veldig enkelt og veldig godt!

Sjokoladen beskytter paibunnen mot å bli myk av vaniljekremen.

Det er egentlig bare å bruke fantasien når man først har en paibunn, raspet marsipan, hakket sjokolade og krem er også godt, pynt med bær.

Skrevet

Mmm... masse gode oppskrifter her ja ser jeg! Da er det vel bare å mekke sammen noe og håpe at det blir godt :) Hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...