Gå til innhold

Hva er praktisk for en 3 åring?


hit og dit

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet til Norge med barn, og er ikke så vant til å kle små om vinteren. Hva er praktisk påkledning om vinteren? Sender dere ungene med vanlige klær til morgenen, og så tar barnehagen på ungene ullundertøy? Eller går ungene med ullstilongs og slikt under klærne inne? Og ble de ikke isåfall veldig varme? Dersom ungene har en tykk ulfrotè heldress eller todelt sett med tykk ull. Kan de da ha denne rett over vanlige klær eller er det for kaldt uten tynn ullstilongs og ullgenser under vanlige klær? Kan dere hjelpe en blond hjelpeløs dame? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er greiest at de har på ullstilongs og trøye fra morgenen av. Minsta bruker det stort sett hele vinteren. så har hun bare en forklekjole eller noe utenpå. Med gutt kan de jo ha en t-shirt over ulltrøyen, og bukse som de kan ta av før de går ut.

 

Når de skal ut kan de ta av bukse/kjole etc., og ta på en tykkere ullgenser under dressen.

 

Det er kjekkest om de har ull inn mot kroppen på de kaldeste dagene i hvert fall.

 

Skjønner godt at du lurer, ikke så greit når man er vant til annet klima:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er kaldt ute så kan man med fordel sende barna i barnehagen med ullundertøy, ser de fleste barna løper rundt på avdelingen i ull undertøy, mye lettere for de voksne å ta av et lag enn å måtte skifte alt fra ytterst til innerst på alle når de skal ut, de bør selvsagt ha et ullskifte i barnehagen i tillegg.

 

Jentene mine bruker som oftest ull og har gjerne en søt liten kjole utenpå hjemme også når kulda setter inn, og ullsokk med antiski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3åringen her har på seg ullundertøy hjemme, med ei joggebukse utenpå og gjerne ei vanlig tskjorte utenpå ulltrøya (for å spare ulltrøya før matsøl o.l. og så blir det ikke like varmt som å ha genser utenpå).

Når de skal ut, tar han av seg joggebuksa og har på ullbukse og ullgenser under dressen. Anbefaler todelt ulldress, da dette er mest praktisk både ved bleieskift og dogåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sokker med antiskli ikke skal brukes nedi sko. Gummiknottene leder kulde og gir kalde bein, i tillegg så kan knottene gjøre at sokken henger fast i skoen når man tar på skoen, slik at det blir trangt til tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips.

Jeg er lettere forvirra i denne jungelen av varme klær. Jeg er jo norsk selv, så jeg burde jo ha en viss peiling. Men på åttitallet hadde jeg veldig ofte kalde føtter husker jeg, og våte kjeledresser, så jeg tenkte ikke å følge mamma sitt eksempel. He he. Men det virker logisk som dere sier: tynn ull innerst, ikke så tykke klær utenpå der. Så sende med noe tykt ulltøy som kan være under dressen ute.

 

Bukker og neier. =)

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ull er faktisk klær man kan bruke hele året!

Ull under er helt vanlig for meg om høst/vinter faktisk.

 

Når det gjelder antall lag, så spørs det på temp ute.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ullstrømpebukse og ulltrøye innerst, så ullfleece eller hjemmestrikk i ull og så vinterdress. Barna er inne dersom temperaturen er under 10 grader.

Inne løper han rundt i joggedress utenpå all ulla, og når han sover ute han han forskjellige ulldresser.

MYE ull her faktisk!

Synes også det er veldig viktig med en varm lue og votter, og gode vintersko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...