Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #1 Skrevet 5. september 2010 Ser ut som om de fleste som er overvektige har overvektige barn også.. Jeg skjønner ikke at de kan la det skje når de selv vet hvor helsefarlig, slitsomt og lite tiltrekkende det er???? OG DA MENER JEG IKKE DE SOM HAR EN SYKDOM OG IKKE KAN NOE FOR DET!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 Jeg kjenner fire overvektige barn. De har alle tynne/slanke foreldre. Jeg kjenner mange overvektige voksne, ikke en av dem har overvektige unger. Ungene er slanke/tynne og normale barn.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #3 Skrevet 5. september 2010 Vet om én overvektig mor som har overvektig barn. Ellers vet jeg om flere overvektige barn som har slanke foreldre.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #4 Skrevet 5. september 2010 Jeg kjenner tykke foreldre med tykke barn. men jeg vet også om tynne foreldre med tykke barn
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #5 Skrevet 5. september 2010 Jeg kjenner tykke foreldre med tykke barn. men jeg vet også om tynne foreldre med tykke barn
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #6 Skrevet 5. september 2010 De fleste jeg vet om som har overvektige barn er overvektige selv. Det finnes såklart unntak, det gjør det alltid. Men de fleste som er overvektige spiser for mye, for usunt og er for lite i aktivitet. Det sier seg jo selv at disse vanene blir overført til barna, enten man vil eller ei. Men såklart, disse unntakene finnes, heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #7 Skrevet 5. september 2010 Jeg syns det er ganske typisk at store barn har store foreldre.. De spiser jo den samme usunne maten som foreldrene og sjansen for å bli tykk er jo derfor stor.... Egentlig ganske merkelig at foreldrene ikke tar større hensyn til barna sine, og at de klarer å unne dem et liv som feit... Hilsen ei som var feit som barn, og ikke hadde noen bra år på skolen pga fedmen.. Ikke orket jeg å henge på i gymtimen, det var flaut og ikke fikk jeg kjærest for det var jo ingen som så på meg siden jeg var feit... Klandrer mine foreldre som foret meg opp på usunn mat og godis hele uka... Det er ikke lett å slanke seg når man er barn, men jeg fikk det heldigvis til da jeg ble eldre... Nå har jeg normal vekt og trives så mye bedre:)) ALDRI om jeg unner mine barn å være feite...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #8 Skrevet 5. september 2010 Jeg er overvektig og mannen er veltrent og slank. Vi har to barn som er litt for tynne. Vi har ett sundt kosthold og er mye i aktivitet. Jeg fikk vekten i løped av ett år etter at jeg fikk en kronisk sykdom og nå er det veldig vanskelig å få den av igjen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #9 Skrevet 5. september 2010 Jeg er overvektig, har alltid slitt med det siden jeg var unge, var ganske slank som 15-16 åring, pga spiseforstyrrelser.. Men det er jo ikke direkte sunt det heller. Har en datter på ni år, hun er slank, så og si ikke et gram overflødig fett på henne, aktiv unge som har lange, slanke muskler(ridning, fotball, ballett og håndball). Heldigvis for henne har hun arvet farens gener kroppsmessig! Er faktisk litt "redd" for å skulle få flere unger, med tanke på at de kanskje arver mine gener, så blir eldste den slanke "perfekte" som de aldri greier å nå opp til, og vokser opp med dårlig selvtillit, og blir skikkelig feite..
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #10 Skrevet 5. september 2010 Anonym 17:15 Syns ikke du skulle bekymre deg for det. Så lenge dere spiser sunt og holder barna borte fra godis i uka så blir barnet uansett ikke tykke.. Jeg legger lett på meg og som liten var mamma bekymret for at jeg skulle bli tykk, derfor var hun flink til å begrense godis inntaket og vi spiste sunne middager. Vi barna fikk ikke lov til å spise hvor mye vi ville.. Jeg er henne evig takknemlig for det nå.... Jeg er på slanking hele tiden, trener mye og må passe meg for å ikke spise for mye.. slitsomt men det er verdt strevet:))
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #11 Skrevet 5. september 2010 Her i huset er mannen lett overvektig, ikke noe sykelig fedme, men større enn han burde vert. Jeg er normalvektig og det er de to jentene våre også. Vi fokuserer på sunne matvaner i hjemmet. Noe mannen aldri har hatt i sitt hjem. Han kommer fra en familie der alle er av det store slaget. Det gikk i loff med sukker på til hverdags og frukt til helgen. Slik vil ikke vi ha det.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #12 Skrevet 5. september 2010 jeg er selv overvektig. Har vært det siden ungdomsårene og sliter som søren for å få det vekk. Jeg kommer til å gjøre alt som står i min makt for å unngå at mine barn blir overvektige. Jeg vet hvordan det er å være overvektig, hvordan folk dømmer deg og alle tror du sitter og propper i den usunn mat hele tiden!!! For min del stemmer det ikke i det hele tatt, spiser sunt og trener. Unner ikke mine barn den byrden det er å være overvektige. For min del så ble jeg overvektig i ungdommen pga jeg satt på rompa og spiste usunn mat (som veldig mange andre ungdommer). Kroppen min taklet det ikke så jeg la på meg. I alle mine voksne år (er 25) har jeg slitt for å få disse kg av igjen. Har prøvd alle slanketips, med det resulat at jeg har gått i sparebluss. Aldri i verden og jeg har lyst til at barna mine skal få det slik!!!!! Jeg ønsker dem ikke noe så vondt!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #13 Skrevet 5. september 2010 Jeg er overvektig, mannen min er normal. Det ene barnet mitt er tynn som en strek, og den andre et hakk rundere enn snittet, men det kommer av at han har måttet ta medisiner som gir vektøkning. Nå har han sluttet med de, og vekta normaliserer seg. Jeg tror vel det er en vesensforskjell i forhold til hvorfor foreldrene er overvektige. Om det er pga dårlig kosthold og mangel på aktivitet, så er jo det noe som barna kan påføres. Om det er av andre årsaker, som sykdommer, så kan jo kostholdet være sunt som bare det, og derved blir ikke ungene overvektige fordi om foreldrene er det.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #14 Skrevet 5. september 2010 Jeg er overvektig. Barnet mitt er spinkelt. Vi eter sunn og hjemmelaget mat stort sett alltid, men mammaen eter snop etter barnet er i seng;)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #15 Skrevet 5. september 2010 Jeg er overvektig(15 kg over det jeg burde være), har to barn . de er ikke overvektige. har slitt med at ho ene er for tynn. Men det er heldigvis rettet seg nå. (og slitt da mener jeg vi har gått til lege også videre.) Kjenner flere overvektige foreldre noen enormt overvektige andre bare litt. Kun en som har barn som er overvektig. Men jeg kjenner til flere overvektige barn med tynne foreldre.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #16 Skrevet 5. september 2010 jeg har en BMI på 26, så jeg er overvektig. men jag har en liten en som gir meg gråe hår! han vil ikke spise, har aldri villet det... jeg har vert hos helsesøster og lege.. de sier bare slapp av.. så min lille skulle heller hatt litt er fett på kroppen, har blir nå 2 år snart, om et par mnd. han er nå 9350g
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #17 Skrevet 5. september 2010 Det har ikke slått noen av dere at man kan bli overvektig på sunn mat også, hvis man spiser for mye av den. Jeg er overvektig, alle ungene mine og mannen min er slanke og fine med normalvekt. Jeg er blitt tykk fordi jeg overspiser, ikke fordi vi spiser gotteri og junkfood. Ta med den i beregningen også når dere kategoriserer og stigmatiserer alle tykke.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #18 Skrevet 5. september 2010 Jeg kjenner en, nemlig mamma! Jeg er overvektig, men barna mine er slanke. Kanskje på grensa til FOR slanke. De spiser sundt, men litt for lite... og er meget aktive! Jeg er opptatt av at ungene skal spise sundt og variert, sånn at de slipper å ende opp sånn som meg. Og jada, jeg jobber med saken
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #19 Skrevet 5. september 2010 hehe, det er så moro når damer her inne fyrer opp som bare det. Ofte er det overvektspm som får flest sinna svar Lubbenhet går i arv. Det kommer av at noen kropper lagrer mer effektivt enn andre. Noen kropper forbrenner enormt effektivt. Jeg forbrenner sakte men jevnt og trutt. Jeg legger raskt på meg, og kan slite lenge med en gnien kilo som ikke vil av. Samboeren min er motsatt, går fort ned i vekt, men han legger på seg raskere enn meg også, så han lagrer litt for effektivt, men har muligheten til å forbrenne raskt også. I tillegg vil muskelmasse påvirke utseende. jeg har veldig kraftige lår og legger fordi jeg har stor muskelmasse der naturlig. Gubben har liten rompe fordi han har liten muskelmasse der bak. Så for å svare på spm ditt: Folk som lever usunt vil gjerne vidreføre dette til barna sine, mens de som lever sundt vidrefører dette til barna sine. Om de er tjukke eller ikke kommer av mange forskjellige faktorer, men overspisning fører ofte til overvekt. Så hvis barnet er født meg en riktig uheldig kombinasjon av lagring og forbrenning, og i tillegg har usunne forhold til inntak av mat, så vil det bli tjukt. Men et barn som er født med en skikkelig heldig kombinasjon av lagring og forbrenning kan ha samme kosthold og være slank. Osv osv osv. U see?? Har du noen flere spm?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #20 Skrevet 5. september 2010 Jeg er undervektig pr bmi-definisjon, mannen min er normal.Vi spiser hjemmelaget mat fra bunnen av,alltid grønnsaker til alle måltider og jeg er en sånn "sukkerhysterisk" mamma. Ungene mine får kun snop på lørdag,aldri søtpålegg, ikke yoghurt,svært sjeldent pannekaker osv.. Likevel er minstejenta god og rund. Hun var kjempestor da hun ble født pga at jeg hadde svangeskapsdiabetes, og hun har vært rund siden. Hun er svært aktiv (og svært glad i mat,) så jeg håper hun vokser seg inn i kroppen sin etterhvert som hun strekker seg. Hun har ikke fylt tre år enda. Men jeg må innrømme at jeg er redd og bekymret for at hun skal slite med overvekt. Samtidig vil jeg ikke at ungene skal føle at vi er alt for opptatt av at alt skal være sunt hele tiden, det blir feil det også.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #21 Skrevet 5. september 2010 En venninne av meg er sylslank mens mannen er veldig overvektig. De er mye i aktivitet og spiser sunt, men likevel har de et veldig overvektig barn. Det går faktisk ikke bare på hva man putter i seg, men også på gener.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #22 Skrevet 5. september 2010 PS: Det yngste barnet deres er like slank som moren, og begge barna spiser det samme. Så igjen, gener.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #23 Skrevet 5. september 2010 Jeg har slite med overvekt i perioder siden jeg var 15 og er nå 36 og inne i en periode hvor jeg igjen er feit.... Jeg er pga dette veldig nøye med kostholdet til barna mine. og her er det bare tre slanke barn, godteri er kun på lørdager og jeg passer på å spise riktig mat når vi har middag og andre måltider sammen med barna. Syns det er barnemishandling når man lar barna bli overvektige.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #24 Skrevet 5. september 2010 Jeg har to barn, begge er friske og sunne, det ene barnet er spinkelt som få, og det andre barnet dro jeg med meg på helsestasjonen for å få sjekket opp, fordi jeg fikk kommentarer om at h*n var stor. Helsestasjonen sa normal, normal, normal, det er sammenligningsgrunnlaget som er feil, om man sammenligner med barn som er veldig tynne.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2010 #25 Skrevet 5. september 2010 pisspreik, at noen få arver lubbenheten er kanksje mulig, men ser man fete barn er det bare tull å skylde på arv. stort sett skyldes det at foreldrene ikke har peil på kosthold og sitter og gomler hamburger eog pølser stadig vekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå