Gå til innhold

hva skal man gjøre når man mister jobben på grun av at man er gravid?


true<3love<3

Anbefalte innlegg

hei=)

jeg sitter nå her å tenker. jeg lurer på om dere veit hva man burde gjøre dersom man plutselig sitter uten jobb og er i 6 uke av graviditeten?

 

jeg jobber som badevakt og har fått beskjed av min lege at jeg ikke skal dykke når jeg er gravid, skal ha dykke prøver på jobben nå til uke å måtte derfor si i fra til min sjef at jeg ikke kune bli med på prøven, da legen hadde sent med meg et brev der det sto at jeg skulle ha fri tak for prøven, da min sjef reagere med å nekte meg å jobbe denne helgen, og sier at jeg ikke kan være på jobb vis jeg ikke kan dykke, og han "ikke" har mulighet å sette meg i annet arbeid. det største problemet mitt er at min kontrakt går ut nå om 1 mnd, skulle egentlig få ny men han ville ikke la meg få ny nå..... så hva burde jeg gjøre? om 1 mnd står jeg uten jobb og inntekt:( noen som veit hva jeg burde gjøre? er kjempe red.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Man har ikke lov til å si opp noen fordi om man blir gravid! Hvis man har arbeidsoppgaver som man ikke kan fullføre på grunn av graviditeten, er det vanlig å få en aktiv sykemelding hvor arbeidsgiver skal gi deg andre oppgaver. Kan ikke arbeidsgiver oppfylle dette skal du kunne få full sykemelding, så vidt jeg har hørt.

 

Men hvordan det blir i ditt tilfelle ved ny kontrakt er jeg usikker på. må være noen du kan ta kontakt med angående dette. Er du fagorganisert bør du ta kontakt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i tillegg til å tatt kontakt med fagforening tatt kontakt med nav. På nav vet de hva du skal gjøre. Det er jo helt klart at du hadde fått fornyet kontrakten din hvis du ikke hadde blitt gravid. Måten arb.giveren din håndterer dette på er rett og slett guffent. Arb.giver har jo et problem hvis de ikke kan finne annet arb.til deg der, det har de plikt til, men hvis dette ikke går så er jeg 99% sikker på at det blir nav sitt ansvar å finne noe annet til deg. Skjønner at du er kjemperedd. Så du må handle nå. Ta kontakt med f.eks fagforbundet. Ta kontakt med nav. Ring nav og få bestillt deg en time med en saksbehandler i morgen. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge arbeidsplassen til en gravid. Hvis ikke dette er mulig har du krav på svangerskapspenger.

Jeg har gått på svangerskapspenger i tidligere svangerskap.

Snakk med legen din så ordner hun et skjema arbeidsgiver skal skrive under på og sende til NAV hvis han ikke kan tilrettelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...