Gå til innhold

noen som har hatt svangerskaps diabetes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fått diabetes enda, men mine sukkerverider ligger veldig høyt, og ettersom jeg har forstått så må jeg bruke insulin eller lignende hvis de passerer 9.

Men jeg har gått med dette siden slutten av mai, og føler fremdeles jeg ikke har fått noen spesiell informasjon om hva jeg bør gjøre. Skal på sykehuset til kostveiledning nå i midten av september, og da vil jeg være ca 27 uker på vei.

Hva har dere fått av info, bortsett fra at dere må ikke spise sukker og dere må prøve å trimme mer....

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

jeg hadde verdi på 9,9 etter 2 timer og fikk påvist sv.dia.

Men trengte ikke insulin, klarte å regulere det med kosten.

Ikke spis sukker og begrens inntaket av raske karbohydrater. Det er heller ikke bra å spise for mye frukt pga fruktsukkeret.

Du vil få veiledning på sykehuset og må begynne å måle blodsukkeret. Det kommer til å bli jevnlige kontroller fremover med bla vekstestimering av babyen.

Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde, som deg, nedsatt glukosetåleranse sist jeg var gravid.

Fant det ut da jeg var i uke 29.

Fikk som deg, lite konkret informasjon om hva jeg skulle spise o.l. for å holde bl.sukkeret på et så lavt nivå som mulig.

Jeg ble henvist til sykehuset, fikk blodsukkerapparat som jeg skulle bruke før og etter hvert måltid i en uke, for så å vurdere om jeg trengte insulin eller om jeg klarte å regulere det med kostholdet.

Siden det var ventetid på flere måneder for å komme til en ernæringsfysiolog på sykehuset, bestilte jeg time hos en privat. Kostet litt, men var vel verdt de pengene!

Det vil jeg anbefale deg også. Du trenger kun en time, og er utrolig nyttig!

Med hennes råd og hjelp klarte jeg å holde meg unna insulinsprøytene!

Her er noen tips:

-Spis hver 3.-4. time og ikke noe mellom måltidene

-Drikk vann mellom måltidene -lightbrus kan drikkes så mye du vil til måltidene, maks 2 glass melk om dagen. Juice er strengt forbudt!

-Unngå så langt det går hvitt sukker.

-Spis mindre raske karbohydrater. F.eks ta en potet til middag i steden for to. Spis fullkornsspaghetti og brun eller basmati-ris, velg grovt brød (gjerne surdeig og rug) i steden for loff og kneip.

-Hvis du MÅ ha noe søtt, velg sjokolade fremfor smågodt. og gå deg en tur etterpå. Da hjelper du kroppen med å bryte ned sukkeret.

-Begrens inntaket av frukt -maks to porsjoner om dagen (en porsjon =en håndfull), og bør spises sammen med noe annet.

-Fett bryter naturlig ned sukker i kroppen, spis mye fet fisk, avokado, nøtter til måltidene.

-Sukkerfrie pastiller og tyggis er strengt forbumdt fordi de lurer kroppen til å produsere sukker.

-Unngå all yoghurt bortsett fra yoghurt naturell eller matyoghurt.

-Hvis du klarer å gå en tur e.l. på 20-30min hver dag er det kjempebra!

-Spis mat som om du har diabetes 2.

Se på dette som en fin måte å bli sunn på. For du kommer til å bli skikkelig sunn i dette svangerskapet! Kanskje du får noen gode vaner som du vil holde på etter babyen har kommet også?

Spør gjerne hvis du lurer på noe, føler jeg kan mye om dette temat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...