Gå til innhold

Hvordan vet dere grad av ruptur, hvor mye dere er sydd og hvor lenge, og hva betyr a og b i denne sammenhengen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hvor mye revnet etter klipping med nr 2 (på ahus), bare at en gynekolog måtte sy fordi det var for mye for jordmora. Og at det tok tid, men hvem så på klokka da? Hadde nok med meg selv, smertene og ikke minst babyen på magen! Står ingenting i fødediagrammet jeg fikk med meg hjem. Spurte gyn om antall sting, men fikk bare til svar at "det er nå en del"...

 

Og hva betyr disse tallene og bokstavene?? Synes det høres så tilfeldig ut. Med nr 1 fikk jeg ruptur grad 2. Gynekologen sydde lenge da også (men aner ikke hvor lenge), og rapporterte om en dyp flenge innvendig og at jeg revnet helt ned til endetarmen utvendig. Ikke noe bokstav her, fødte da på Ullevål.

 

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har vel spurt eller lest i journalen sin. Det har hvertfall jeg.

 

Når de sier at det er en del, betyr det vel at det er ganske mye.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2. grads ruptur. Jordmor måtte hente legen for å sy.

 

I følge legen som sydde, antall sting har ingenting å si, det er ikke et mål, ulike leger syr på ulike måter, det er ulike typer sting, og legene kan også telle stingene forskjellig.

Hvor lenge man syr er heller ikke et mål, kommer vel an på hvor dreven legen er, hvor lett det er å komme til, og alle mulige individuelle forhold.

 

Det som betyr noe er grad av ruptur, det er en målbar enhet. Er det 2. grads ruptur er det muskulært i en viss dybde, jeg vet ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det fordi Jeg overhørte jm og lege diskutere hvorvidt det var en 3a eller 3b, legen kom frem til 3a fordi riften i endetarmsmuskelen ikke var stor (over halvparten er grad 3b). Jeg vet at jeg ca måtte undersøkes og sy i en time fordi barnet ble født 3.30 og jeg var ferdigsydd 5.00. Da så jeg nemlig på klokka. Det tar jo litt tid, pga morkaka skal komme, osv. Jeg fikk ikke ha barnet på magen da de sydde, pga smertene gjorde det vanskelig å ligge stille, og fordi jeg skulle få lystgass for å lindre smertene. Jeg fikk senere tilsendt epikrisen, og der står det også at jeg fikk en dyp innvendig rift. Dette visste jeg altså ikke før etter to uker. Det står også i epikrisen at jeg ble informert om dette, noe jeg sikkert ble, men var så omtåket av lystgass og smerter at jeg ikke fikk det med meg. Det skal være rutine på at man blir informert, men de sier kanskje ikke noe på revner gradert til 1? Jeg spurte hvor mange sting, men fikk til svar at det oppga de ikke, fordi det ved store rifter blir mange sting, da de må sy i flere lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten, grad 4 er når hele endetarmen ryker, altså også slimhinnen ikke bare muskellaget. Grad 3c tror jeg er at litt av slimhinnen er skadet. 2 er som en oppi her skriver, at muskellaget i bekkenbunnen er skadet, mens 1 er overflatiske rifter i hud/slimhinnen.

 

Annie 14.17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fikk beskjed om hvilken grad jeg hadde da jeg var på etterkontroll.

 

har en 3 c, og den kan jo være alt fra nesten 4 til et lite hakk i indre ringmuskel. du kan jo be om journalen din om du lurer veldig, måten de syr på har jo med hvordan du revnet, og det skal jo noteres ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfinkterskader defineres som grad 3 eller 4, avhengig av rupturens alvorlighetsgrad [...]. Definisjonen brukt her er den som vil bli gjeldende i

den nye ”Veileder i fødselshjelp” som utgis i 2006 av Den norske lægeforening/Norsk Gynekologisk forening.

Grad 1: Overflatisk skade av hud i perineum eller vaginalslimhinne

Grad 2: Dyp perinealskade med affeksjon av muskulatur i perineum, men uten affeksjon av m. sphincter ani

Grad 3: Skade av perineum som involverer m. sphincter ani

3a: Ruptur av <50 % av m. sphincter ani externus (EAS)

3b: Ruptur av >50 % av EAS

3c: Ruptur av EAS og m. sphincter ani internus (IAS)

Grad 4: Skade av perineum som involverer analsfinkter og anal/rektum

slimhinne

 

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00014/IS-0207_Sfinkterskad_14444a.pdf

 

Jeg har lest fødselsjournalen min, derfor vet jeg at jeg hadde 3B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...