Gå til innhold

Får man OS hvis man tjener 12 000 i mnd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber mellom 50 og 80% men ønsker full jobb. Har ca 12 000 utbetalt i lønn hver mnd. Nå er jeg blitt alene med barna pga min mann flyttet ut. Har jeg sjanse for OS? Barna er 5 og 9 år.

 

Hvordan regnes OS ut? Jeg får ikke støtte til utdanning pga jeg er utdannet og har fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får overgangsstønad og har 11000kr utbetalt for 50% jobb. Men barna mine er 2 og 4 år, så jeg vet ikke om det har noe å si. Vet det ihvertfall er egne regler når man har barn under 3 år, og at det stilles visse krav fram til minstemann fyller 8. At man må være i min. 50% jobb, studier eller er arb.søker. Sjekk med NAV, for jeg er ikke noen ekspert her :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får os om du tjener mindre enn 400.000 kr i året.

 

Du trenger ikke og være i jobb eller noe for og få det. Eneste er at du må ha unger under 8 år. Og du kan motta os i 3 år eller maks 5 år om du studerer.

 

Det er nok mange alenemødre som ikke jobber men som lever på os, barnetrygd og bidrag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beregn alltid med brutto lønn.

 

brutto lønn minus ca 3000 = brutto lønn en bruker til å beregne OS(forkortet blOS heretter)

 

blOS ganger 0,40 = trekket en tar fra full OS(teOS heretter)

 

12600(ca full OS) minus teOS = din reduserte OS brutto.

 

 

 

3000 er et fribeløp før en får trekk i full OS. 0,40 er de 40 ørene de trekker fra OS for hver tjente krone.

 

Enslige forsørgere skal ha skatteklasse 2, en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn en har hovedomsorgen for, og bidrag fra barnefar for hvert av barna.

 

Er en i jobb, skole, meldt arbeidsledig eller holder på å etablere egen bedrift, så har en i tillegg rett på stønad til barnepass. Men her er krav til prosenter i aktivitet, som jeg ikke er helt sikker på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg er ikke i fast jobb så hva bør jeg gjøre? Jeg er ringevikar, men jobber opp mot 100% til tider. Hva skriver jeg på skjema. Har fått attest fra jobb, men der står det bare at jeg er fast vikar. Litt vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...