tigergutt<3 Skrevet 5. september 2010 #1 Skrevet 5. september 2010 Jeg har ikke fått diabetes enda, men mine sukkerverider ligger veldig høyt, og ettersom jeg har forstått så må jeg bruke insulin eller lignende hvis de passerer 9. Men jeg har gått med dette siden slutten av mai, og føler fremdeles jeg ikke har fått noen spesiell informasjon om hva jeg bør gjøre. Skal på sykehuset til kostveiledning nå i midten av september, og da vil jeg være ca 27 uker på vei. Hva har dere fått av info, bortsett fra at dere må ikke spise sukker og dere må prøve å trimme mer....
FØDEKLAR NÅ :)Jippi Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 Hei! jeg har fått svangerskapsdiabetes, men slipper å bruke insulin foreløpig, regulerer det med kosten. Det er jo sukker og karbohydrater en må være forsiktig med, så er jeg ganske nøyen på å spise hver 3 time, å holde blodsukker jevnt. måler blodsukker før mat og 1.5-2 timer etter mat. Frukt er det også endel naturlig fruktsukker i som kan gi ugunstig bl.s stigning, men grønnsaker er derimot greit. jeg spiser endel knaskerøtter, snacktomat, snackagurk, nøtter og mandler, bittelitt mørk sjokolade (minimum 70%) dersom jeg "må" ha noe å knaske på, ellers går det mye i knekkebtød og grove frokostblandinger. Melk og juice kan også gi stigning, men dette er noe en må finne utav selv. brødet bør ha minimum 3 av 4 på grovhetsskalaen. Spiser mye kjøtt og fisk og grønnsaker til middag, med bittelitt potet/pasta/ris. Bruker villris og fullkornspasta. Dersom en skal spise frukt, er d lurt å gjøre d i forbindelse med måltider slik at det ikke blir opp og ned hele veien. En fruktrasjon er en halv banan, ett lite eple, 8-10 druer. En kan spise endel mer av bær:)
tigergutt<3 Skrevet 6. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2010 tusen takk for svar. Hvor langt er du på vei? Hvilke ekstra oppfølging har du fått av legen? Fikk du blodsukker apparat på resept?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå