Gå til innhold

Trenger hjelp av dere! Ang skade!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når jeg skulle føde for 9 mnd siden, fikk jeg epidural mot min vilje. Jeg skrek nei, men de satte det på meg allikavel, fordi jeg hadde farlig høyt blodtrykk. Hadde svangerskapsforgiftning.. Nå har jeg vært plaga med ryggen min siden fødselen, sitter jeg i ro i mer enn 10 minutter, så stivner ryggen min helt til, og jeg går som en gammel dame.. Dette har jeg ALDRI vært plaga med før.. En venninne av meg ba meg om å gå til legen og kreve erstatning, men jeg lurer på om jeg kommer til å få noe, siden epiduralen var for mitt eget beste, men mot min vilje... Jeg var helt klar i hodet når jeg fødte, og jeg sa flere ganger at de heller skulle skjære meg opp, enn å gi meg noe medikament.. Jeg har sagt hele svangerskapet at jeg ikke skulle ha noe.. Så jeg lurer litt på dette.. Og hvor mye kan jeg eventuelt få? Og hvor lang tid tar dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan muligens få pasientskadeerstatning om du kan sannsynliggjøre at epiduralen er skyld i ryggsmertene, men det vil jeg tro skal litt til. I første omgang kan du jo ta kontakt med pasientombudet i fylket ditt og be fastlegen om en utredning i forhold til ryggsmertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU kan ta kontakt med pasientombudet. (finn den for ditt fylke) feks gå på nettsiden for sykehuset du fødte på, der finner du det mest sansynlig under pasient.

 

en slik prosess for å få pasientskadeerstatning er lang og gjerne omfattende.

Men føler du at det ble gjort et maktovergrep bør du absolutt gå videre med saken. Du bør også kanskje få en annen med medisinsk kompetanse til å lese gjennom journalen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri tro de har lov til å gi epidural uten ditt samtykke, du har mange rettigheter og kan nekte behandling. Jeg nektet å ta imot blodoverføring da jeg mistet mye blod etter KS, de prøvde å overtale men kunne ikke gi siden jeg sa nei. Det er vel bare akutt livreddende behandling du ikke kan nekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de anså at epi ville forhindre et blodtrykk som kunne ta livet av mor og barn, kan de det. Det kalles nødverge og er hjemlet i straffeloven. Her også spesielt for å redde det ufødte barnet. Ditt blodtap kunne de se an, hadde du plutselig blitt skitdårlig, knne de gitt deg blod med mindre du hadde underskrevet på at du ikke skulle ha livreddende behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ga deg epidural for å redde livet ditt så er vel det noe du bør være glad for? Herregud som folk skal ha erstatning i hue og ræva for ting.

Mange er plaget med ryggsmerter etter fødsel, kan vel like gjerne være det.

Dessuten bør du kanskje utredes før du maser om erstatning eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4.26: Det er tøv at det du nevner faller inn under nødvergebestemmelsen i straffeloven (§ 48). Nødverge handler om at det er lov til å forsvare seg når man blir angrepet etc.

 

Les heller pasientrettighetsloven, Kapittel 4 A. Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen http://lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#4-9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik "gammel-dame-rygg", men det stammer fra svangerskapet og ikke fødselen..... Det er ikke direkte vondt, men stivner lett. Som når jeg sitter i samme stilling en stund, eller er litt foroverbøyd(lut) i ryggen en liten stund, som når jeg støvsuger og sånt.

 

Jeg hadde også epidural, men den er ikke årsaken til ryggproblemene. Så jeg tror nok det er mye det samme med deg. Sitter det omtrent der ribbein går over til magen bak på ryggen?

 

Har forresten aldri hørt om noen som har varige ryggsmerter av epidural, og epidural er MEGET vanlig å bruke i forbindelse med mange typer operasjoner. Da settes den før operasjon og brukes i tillegg som smertelindring de første dagene etterpå.

 

Hodepine dagene etter epiduralen er det jeg vet den kan forårsake. Men dette overvåkes og går fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vondt i ryggen etter svangerskapet, jeg hadde ingen smertelindring. ALdri hatt ryggplager før. Men antar dette har noe med svangerskapet og en baby å gjøre.

Dersom epiduralen haddeeffekt så ble den nok satt riktig, dermed er det liten sjans for at den har gitt deg noen problemer i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også ryggsmerter etter fødselen. Hadde ikke noen smertelindring og da jeg gikk til kiropraktoren viste det seg at jeg hadde låsning i korsrygg og hortene.

Måtte ha mange timer med behandling hos kiropraktor og muskelterapaut for egen regning.

Er helt bra nå.

 

Hva har du gjort for å sjekke hva som gjør at du har vondt?

 

Du tenker på å få erstatning.

Har du lidd noe økonomisk tap av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...