Gå til innhold

Vakre barn.. Et must i dagens samfunn??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har Mikael debatten blomstret opp igjen, og jeg føler en viss avsmak for alt som har med LANO å gjøre...

I det siste har jeg hatt en del fritid på kveldene, og da har jeg funnet veien til TV boksen. Der går det et meget spesielt program som heter "Lille Miss Amerika". Jeg ble slått ned i støvlene av å se på mødrenes hig etter platinaskjønne småbarn og babyer. Det var mange 3 åringer med selvbruningskrem, løstenner, glitter, sminke og hårsparay. De litt eldre barna ble innsatt i kostymer som minnet mer om en vanlig arbeidsdag på skippergata enn noe annet. Barna var fra seg hvis de ikke vant, og foreldre kjeftet hvis barna oppførte seg som vanlige barn gjør, altså løper rundt, ler og leker og trasser når kjære mor prøver å spenne de fast i store ballkjoler og hårklips.

 

Det slo meg med ett at LANO ungen ikke er stort større enn "Lille MIss Amerika". Hele konkuransen går ut på at man legger ut et bilde av sitt barn, og at folk stemer på barnets skjønnhet eller egnethet til å være frontfigur på en såpeflaske som skal pryde alle norges butikkhyller. For all del, det er ingen barn med sminke, hårspray eller gallakjoler på LANO ungen, men konseptet er det samme. Er du vakker, ja da får du komme på forsiden av noe, i tillegg kan man vinne en tur til utlandet.

 

Er det slik vi vil at våre barn skal orintere seg i verden? "Se på lille Mia, hun vant LANO ungen en gang, så vakker hun er!" Eller "Se på Peder, han er så billedskjønn, han kommer nok langt her i livet!" Jeg ble oppfostret i den tro at det er hardt arneid og et godt indre som ga deg muligheter her i verden. Hvordan man så ut fikk man ikke gjort så mye med, det ville alltids være noen som var vakrere enn deg. Men det gjorde ingenting, for så lenge man var vakker på innsiden, ville mennesker se deg for den du er, og gi deg den annerkjennelse man fortjener. Det er visst en tankegang som er umoderne i dagens samfunn.

 

I mitt arbeid som lærer har jeg sett en heller skummel utvikling av nedre sminkegrense og merkeklærhiget starter like etter barnehagen. Jeg har sett 7 åringer som har fryst ut andre i klassen pga feil jeansmerke, jeg har sett 10 åringer som regner ut kalorier og måler hverandres BMI, for så og planlegge treningsprogram og dietter for å nå den optimale grensen. De blir jo god i matte, men taper i det store løp. Her om dagen måtte jeg snakke med ei jente på 7 trinn som kom valsende inn i klasserommet i korsetttopp og støvletter. Jeg lurte på hvor hun hadde fått disse klærne, og hun svarte eplekjekt at de hadde hun bestillt på nettet fra USA. Hun var tydelig stolt over å bruke så voksne og dristige klær. Og sminke er forøvrig et faktum fra senest 5. trinn.

 

Så nå kjenner jeg at jeg er bekymret på et såpass høyt nivå at jeg er redd for mine barns sikkerhet her i verden. Det er bare så langt foreldre kan påvirke et barns vilje til å opptre fornuftig. Venner og populærkulturen har mye større innvirkning enn mammas fonufige stemme i bakhodet. Men min datter har hitill til gode å gå ut av døren i undertøy og støvletter!

 

Og dere bekymrer dere for at Mikael, et helt vanlig handicapet barn, får sympatistemmer? Jeg vil heller se ham på forsiden av LANO flasken, enn å oppfordre barn og foreldre til å senke skjønnhetsidealets alder til spedbarn. Kan barn få være barn uten å bekymre seg over sminke, skavanker og seksuell utstråling frem til ungdomsskolen, eller må man legge seg ned og annse alsget tapt, og akseptere at 10 åringen vil sminke seg og kle seg som en 20 åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lano-konkurransen er litt mer uskyldig enn Miss america da.... i lano skal barna være naturlige. Og det er ikke bare de vakreste som får mest poeng, det kan også være de med et gøyalt ansiktsuttrykk.

 

De fleste foreldre er fornuftig og gjør ikke noe store greier av en slik konkurranse, annet enn at de sender inn et bilde og håper på det beste.

Ellers gir de seg vel katta.

Men når foreldre bruker sykdommen som reklame for å sanke stemmer, så syns jeg rett og slett at det blir for dumt. Var et eksempel på det her inne for en stund tilbake.

 

Jeg driter i om det er mikael, jon eller trond som kommer på flaska. lano er uansett en ekkel såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakket ikke om henne, jeg sa at det var et eksempel på det her inne på forumet. Jeg hsuker ikke nicket, men hun drev og postet mange innlegg at de måtte stemme på jenta hennes som hadde downs.

Hvorfor poengtere at jenta har downs, hvis man mener at utseende ikke skal ha noen betydning? Da holder det vel bare at man ber om en stemme, slik som andre gjør.

 

Jeg ville ikke akkurat ha sagt: Min unge har ikke downs, vær så snill og stem på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, hvorfor er dere bekymret over hvem aom vinner LANO ungen? Er prestisjen over å vinne en slik konkuranse så høy at man må lage en debatt over det?

 

Dere henger dere opp i feil ting damer! Barn skal ikke konkurere med utseende! Det skal være rivende likgyldig om barnet ser ut som en kryssning mellom Angelina Jolie og Brad Pitt, eller Moskva Marit og Jan Teigen! Barn skal ikke tenke at skjønnhet er viktig! Barn skal bekymre seg over trivielle ting, som å få riktig mengde smågodt i forhold til storebror/søster, om de tør å klatre like høyt som han tøffe i klassen og aldri om de er vakre nok til å bli ansett som verdig i samfunnet. For det er jo den tankegangen slike skjønnhetskonkuranser oppfordrer til. Er du vakker, da vinner du masse fine ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...