Gå til innhold

Ang livredding,noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man kommer over en person som er bevisstløs og puster,men puster ikke normalt,hva skal man gjøre da?

Tok en test på bt.no der bla dette spm kom,og der var rett svar at man skal starte HLR?Men det stemmer vel ikke?

Man skal vel heller ligge i stabilt sideleie,eller forebygge sjokk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sjekker først at luftveiene er klare og så starter du HLR. Når (om) personen har puls, men er bevisstløs, så legger du i stabilt sideleie

Skrevet

Rettelse:

Du sjekker først at luftveiene er klare og så starter du HLR. Når (om) personen har puls OG puster, men er bevisstløs, så legger du i stabilt sideleie

Skrevet

Man skal vel ikke starte hlr på en person som puster,selv om vedkommende ikke puster normalt?

Skrevet

Tenk ABC

Air

Breath

Circullation

Sjekke dette først. HLR starter man dersom pas ikke puster ja......el det er puls.

rens luftveiene for fremmedlegme, så stabiilt sideleie. Følg så med på pas og sjekk pust og puls jevnlig

Skrevet

Når en bevisstløs person ikke puster normalt, kan det være mange forskjellige årsaker.

Med frie luftveier menes veien fra pasientens munn og nese, via svelget, inn i pasientens luftrør og ned til begge lungene.

Det kan være fremmedlegeme, blod eller væske som kan stenge luftveien, eller tungen som stenger for.

Besvimelser, hjertestans, krampeanfall, astma, kols, angstanfall o.l kan også gi pustevansker.

Hos bevisstløse mennesker kan mageinnholdet sive over i luftveiene uten at man kan se det.

Gisping, piping, hvesing og surkling er ikke frie luftveier.

Alle disse tingene VIL GI unormal pust.

Normal pust hos friske, voksne mennesker ligger på 12-15 åndedrag pr min.

Er personen bevisstløs og ikke puster normalt, SKAL man starte HLR.

Å kjenne etter puls kan være veldig vanskelig om man ikke har øvd, trent eller jobbet mye med det.

Derfor er det unødvendig av "Ola og Kari" å måle puls, da det svært ofte gir falske resultater, og det er sløsende med tid som må brukes på å redde liv.

Er man usikker, så for all del, RING! 1-1-3, der vil du/dere få råd og veiledning, og nødvendig bistand og hjelp.

Førstehjelpsinstruktør.

Skrevet

Jeg har hørt at de nå har sluttet å legge folk i stabilt sideleie, stemmer det?

Vet du i såfall hvorfor?

Skrevet

Vi har ikke sluttet å legge pasienter i stabilt sideleie, vi har bare kuttet ut selve ordet "stabilt", fordi det lett har blitt/kan bli misforstått, og folk tror at sideleie automatisk gir frie luftveier. Det gjør det ikke.

Man må likevel sørge for at hodet ligger riktig, lett vendt tilbake.

Kanskje du har misforstått, og egentlig hørt at vi har sluttet å legge pasienter i "sjokkleie" ? Altså flatt på rygg, med bena opp (på en stol f.eks).

Isåfall stemmer det. Dette fordi ved en indre blødning, som man sjelden kan se med det blotte øyet før det begynner å bli "for sent" og det blir kritisk for pasienten, vil gjøre et stort press på blødningen.

Selvfølgelig skal man legge en evt kroppsdel med blødning (f-eks kutt, brudd) opp. Da gjelder det selvsagt også et ben, eller en arm.

Håper du fikk svar på det du lurte på :)

Førstehjelpsinstruktør.

Skrevet

Da må jeg ha misforstått,ja.

Takk for at du tok deg tid til skrive en oppklaring for meg;)

Skrevet

Bare hyggelig :)

Jeg skrivr med glede om førstehjelp, jeg syns det er veldig viktig at folk kan det, så igjen, bare hyggelig :)

Førstehjelpsinstruktør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...