Gå til innhold

Jeg har så lyst på tvillinger! Finnes det noe som helst man...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg ønsket meg også tvillinger en gang. Men da jeg hjalp til å passe noen tvillinger, så var jeg sikker på at tvillinger det ønsket jeg IKKE!

 

Men for å svare på spm: sjansen for å føde tvillinger blir større med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så tror jeg det ofte er veeeldig tilfeldig. Sjangsen for og få tvillinger øker dersom du har tvillinger i familien (på din, ikke mannens side), sjangsen øker med alderen ettersom eggløsningen blir forstyrret, med prøverørsbehandling og med høy bmi.

 

Jeg tillhører ingen av disse gruppen og venter tvillinger med termin februar..:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøverør er nok ikke aktuelt, tenkte med på kjerringråd eller lignende..

 

Vil tro det er travelt ja, men man kan jo ikke ha det mer enn max travelt uansett, eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille☠Kadalma

Overvekt, høy alder, høye damer, toeggede tvillinger i mors familie, hvis man er tvilling selv eller fått toeggede tvillinger fra før..

 

Ingenting av dette som stemte på meg riktignok, bortsett fra at jeg ikke er så lav..for meg funket det å gå på Cerazette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke mye du kan gjøre naturlig, men på unaturlig måte kan du øke sjansen ved f.eks å ta pergo eller prøverør.

 

Sjansen for toeggede tvillinger øker også med alderen, det er større sjanse for å slippe to egg i måneden jo eldre du er. Det er også arvelig å slippe to egg i måneden, så er det mye tvillinger i familien din er jo sjansen der (hjelper ikke om det er tvillinger i mannens familie, de genene bestemmer ikke hvor mange egg du skal slippe i måneden).

 

Eneggede tvillinger kan du ikke påvirke muligheten til i det hele tatt, det er en "feil" som oppstår spontant tidlig i svangerskapet som ikke har noe med arvelighet eller gener å gjøre.

 

Sikker på at du vil ha tvillinger da? Venninnen min har to gutter på 1,5 år, og selv om det er mye glede er det MYYYYE jobb også, særlig første året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok desverre ingen tvillinger i familien, ikke som er kommet på naturlig vis allefall. Har ingen planer om å vente på å bli "gammel" (misforstå meg rett her!!) ELLER å legge på meg heller;)

 

Blir litt feil å ta prøverør bare fordi man vil ha tvillinger... (er det egentlig lov forresten? Kan man bare bestille seg et prøverørsforsøk??)

 

tiden vil vise hva som skjer. Kanskje, kanskje ikke:)

 

Så spennede at du får tvillinger selv da, snartmortil 1+2:) Gratulerer!!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har dobbel eggløsning (fra begge sider) i alderen 30-36, da øker sjansen for å få toeggede tvillinger. Noen har naturlig dobbel eggløsning hele sin fruktbare alder. Da hjelper det uansett å ha seg som kaniner rundt eggløsning for å kunne befrukte begge eggene.

I slutten av 30-årene minker sjansen for å bli gravid i det hele tatt.

Jeg fikk tvillinger i begynnelsen av 30-årene, og siden det ikke er tvillinger på min side av familien mente leger og jordmødre at grunnen var min "høye" alder.

Noe av grunnen til at det er flere tvillinger som blir født nå enn før, er at mødrene blir stadig eldre. Eneggede tvillinger er det helt tilfeldig hvem som får, det er ikke arvelig og ikke noe som kan gjøres for å få det til å skje.

Kvinner som sliter med å bli gravide, kan få hormoner på resept (tror jeg). Heter det pergo? Mener jeg har lest om det her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille☠Kadalma

Men hvorfor ønsker man seg tvillinger egentlig? Det regnes jo som risikosvangerskap..jeg er uendelig glad for de jeg har, men jeg har aldri ønsket meg tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn fra før? Jeg ønsket meg tvillinger jeg også, frem til jeg fikk min første. Jeg er glad det bare kom en.... så får jeg heller få en til senere. Men i min familie er det en sjanse da.... Hjelp.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan virkelig tenke meg tvillinger jeg:)

 

Er fullstendig klar over at det ville blitt travelt, men dog... dette er noe jeg har lyst til! (men ikke så lyst at jeg kommer til å sette himmel og hav i bevegelse for å få det til, for all del)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad jeg bare fikk en. Det var utrolig mye jobb, stress og slit med en baby. Jeg hadde gått under jorda om jeg skulle hatt to sånne babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja eg har barn fra før...hehe...to veldig tette tilogmed;)

 

Det er nå vi har det som travlest her hjemme, men likevel... det jeg ser er at det hadde vært lettere med tvillinger (tror jeg selvsagt, har jo ingen forutsetning for å vite dette..) er at da har de samme behovet for oppmerksomhet... nå har jeg to stk med veeeeldig stor behov for oppmerksomhet, men på hver sin måte. Men om ikke så altfor mange mnd så leker de ILAG, snakk om gulrot:)

Det er så gøy atte!

 

Uff, nå må dere ikke stemple meg som type 8ling-mamma- wannabe her da...;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille☠Kadalma

 

Det er først nå når mine nesten er 4, at jeg merker fordelene med twins, først nå leker de godt sammen og krever stort sett det samme..men de er to VELDIG forskjellige jenter og dessuten har det alltid vært en stor og en liten (700 gram og 1570 gram), nå skiller det 4 kg og 10 cm, minstejenta har ligget etter i utvikling og størstemann har vært langt foran, så det har vært et stort gap der hele tiden.

Så man har vel ingen garantier;-)

 

Men har du pseudotvillinger får du jo fordelene ved tvillinger etterhvert uansett..hvis ikke kan du jo prøve Cerazette:P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...Cerazette ja..;)

 

Har gått på de i noen år nå da...de virker som bare pokker for min del. (slik de skal virke altså) I det øyeblikket jeg slutta når vi skulle til å prøve, ble jeg gravid. Begge gangene;) akkurat nå har de bare med å virke, jeg ser min begrensning etter to så tette;)

 

Tvillingene kan komme om noen år;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...