Gå til innhold

Hvilken temperatur bruker dere på klesvasken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå slengt håndduker og sengetøy innpå normalprogram 60-70 grader, undertøy og t-skjorter på normalprogram 40 grader og bukser og gensere på kortprogram 40 grader.

 

Er blitt fortalt at klærne ikke blir rene på 40 grader, men selv underbuksene mine er merket 40 grader.

 

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kluter, Undertøy, sokker, håndkler, sengetøy, t-skjorter, på 60 grader...

 

Barnas klær på 60 grader

 

Mine klær, bortsett fra undertøy, sokker, t-skjorter m.m. på 40-50 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy, håndklær, vaskekluter, truser- 95 grader

 

mannens arbeidstøy 60 grader

 

tshorter, bukser, vanlig klær 40 grader

 

ull 30 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy og håndklær: 90 grader

Undertøy,sokker,treningstøy: 60 grader

"Vanlige" klær: 40 grader

Ull: ullprogram (30 grader?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige klær(både til voksne og barn): 40 gr

Undertøy(hovedsaklig truser, av og til sokker): 60 gr

Sengetøy: 60 gr

Håndklær, vaskekluter, kjøkkenkluter: 90 gr

Microfiber kluter og mopper: 60 gr.

Ull: 30 el 40 gr ullprogram

 

Bruker flekkfjerning på de fleste flekker, og de forsvinner så og si alltid selv om jeg bare vasker på 40 gr

 

Med dagens vaskemiddel og vaskemaskiner blir de fleste(ikke alt for skitne) klær rene på 40 gr.

Men enkelte klær som kluter og håndklær som bla utsettes for fukt, får en litt annen bakterieoppblomstring, og krever litt høyere temperatur for å bli skikkelig rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med unntak av sengetøy og håndklær som blir kjørt på 60 grader, blir alt annet vasket på 40 grader. Noe blir vasket på 30 grader om ddet er noe jeg er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær blir rene på 40 grader, og hvis man vil beholde kvaliteten og fasongen på klærne så bør man ikke vaske dem på noe høyere temperatur. Dessuten er det ikke alle klær som trenger å være skitten, men de lukter jo litt og er sikkert fulle av døde hudceller etter noen dagers bruk. Da holder å vaske dem på 30 grader for at de skal lukte rent. Men for det meste går vanlig tøy hos oss på 40 grader.

 

Undertøy, håndklær og sengetøy går på 60 grader. Fint undertøy vasker jeg på 40 fordi jeg bruker det sjelden. Men hverdagsundertøyet vaskes på 60 grader. Hvis man har sopp i underlivet så får du ikke bukt med den om ikke undertøyet vaskes på minimum 60 grader.

 

BH-er og finbluser vaskes på 30 grader og annet tøy som er merket med 30 grader i vaskeanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakteier i undertøyet blir ikke borte før man er over 70 grader. selv om flekkene blir borte på lave temp, så er det fult av bakterier.- æsj!

 

Da er det renere å bruke undertøyet 3 dager på rad for så å vaske det på høye tempraturer om man er redd for å ødelegge undertøyet ved å vaske det på høye temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vakser undertøy på 60 grader! Holder ikke det? Blir ikke trusene ødelagt da. Jeg vasker håndklær på 90 grader. Sengetøy på 60 grader, kanskje det tåler 90 grader også-

 

Jeg har bakterieangst.

 

Vet om noen som vasker håndklær, truser og bukser sammen på 40 grader. Det er ekkelt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...