Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 4. september 2010 #1 Skrevet 4. september 2010 Jeg og samboeren min skal gifte oss neste sommer, og vil helst holde brylluppet for maks 40 000 kr. Så da tenkte vi å ha koldtbord(da uten forrett) også ha jordbær og is til dessert. Det er jo ganske rimelig. Men nå har vi møtt på et par folk som syns dette var en grusom ide, for det skal jo være gourmet-middag i bryllup. Virkelig?! Jeg er student og mannen har ikke akkurat verdens best betalte jobb, så vi tenkte å ha det rimelig og enkelt. Er det virkelig så fælt å ha koldbord og en enkel dessert? For min del kunne jeg ha giftet meg en tirsdag og hatt en middag med de aller aller nærmeste hjemme i leiligheten, verken jeg eller samboeren min er så veldig stor på det. Men det ser ut til at gjestene har noe i mot å ha det enkelt. Jeg har en slik holdning til det at vi skal faktisk leve dagene etter også og vi vil ikke blakke oss på det.. Hvorfor skal bryllup absolutt være så utrolig eksklusivt og stort?!
elskerlivet Skrevet 4. september 2010 #2 Skrevet 4. september 2010 Jeg har vært i 2 bryllup med koldtbord, og helt ærlig, ,det er de bryllupene jeg har vært mest fornøyd med maten og ikke sulten etterpå, alle får noe de liker. og, du kan droppe dessert, for det er jo så masse kaker etterpå.. det er uansett deres bryllup og dere som bestemmer, men om jeg får sjansen til å gifte meg en dag da blir det koldtbord.. syns det er veldig greit når alle kan velge det de vil selv.. skal mye til at alle liker den ene retten man skal velge til hovedrett om man skal ha 3-retters...
Renate :-) Skrevet 4. september 2010 #3 Skrevet 4. september 2010 viss gjestene virkelig er så småelig kan dem holde seg hjemme mener nå jeg Syns koldtbord er kjempe flott, her finner alle noe dem liker, en flott dandert medium stekt biff er det ikke sikkert alle liker og da er det heller ikke noe alternativ til mat... nei det er deres dag, gjør det på deres måte Men viss du like godt kunne giftet deg en tirsdag og hatt kun de nærmeste til middag, hvorfor ikke gjøre det? Det er 40000 smart, det hadde blitt en helt fantastisk bryllupsreise kun for å pleie dere to og kjærligheten
Gjest Skrevet 4. september 2010 #4 Skrevet 4. september 2010 Jøss, det var da litt av en holdning de hadde, disse "vennene" deres, da... Det er deres bryllup og dere som avgjør hvordan dagen skal være. Er det for simpelt med koldtbord, så kan jo folk likegjerne holde seg hjemme - det blir billigere for dere det! Ellers støtter jeg oppfordringen om at dere rett og slett gifter dere på en tirsdag og har middag for dere og de aller nærmeste hjemme, jeg. Jeg er sikker på at du har minst ei så god venninne at hun "godtar" settingen (altså at hun ikke blir buden som gjest) og stiller opp som kjøkken- og serveringshjelp. Drit i dem som surmuler og gjør dagen slik dere vil ha den!
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 4. september 2010 #5 Skrevet 4. september 2010 Det er et bryllup jeg vil gå i c",) Deres byllup, dere velger kjørestil. Er helt enig med det skolegutt skriver over her
lille sprelle Skrevet 4. september 2010 #6 Skrevet 4. september 2010 Det er dere som bestemmer hvordan deres bryllup skal være. De som ikke kan klare seg med dette og gir uttrykk for det, behøver dere jo ikke å invitere! En annen ting - det går jo an å skrive opplegget i innbydelsen også, så kan de jo velge å la vær å komme om de ikke liker det.
Fire småtroll Skrevet 4. september 2010 #7 Skrevet 4. september 2010 Hadde bryggefest vi... Kokte masse ris, lagde noen forskjellige salater og grillet forskjellige typer kjøtt. Ble en kjempegøyal fest, akkurat sånn vi ville ha det. Det ble lest selvlagede dikt på sparket, vi sang, lo og hadde det utrolig gøy. Hverken jeg eller mannen min er så stive av oss, og ingen av oss ønsket et stivt bryllup så hvorfor skulle vi lage det da? Fikk bare skryt for vårt uhøytidelige og koselige bryllup vi Har vært i flere bryllup jeg, og selv om jeg respekterer de som ønsker høytidelige bryllup med laaange borsettinger, fem retter, uendelige taler osv er det overhodet ikke meg. De absolutt gøyeste bryllupene jeg har vært i har vært låvefest på en gård hvor de hadde mat fra egen gård og en hagefest hvor de serverte grillmat Lag akkurat det bryllupet dere ønsker dere, er det noen som ikke vil komme så blås i dem. De som kjenner dere, er glade i dere og liker seg sammen med dere kommer til å få det supert i bryllupet deres!
Dronningen! Skrevet 4. september 2010 #8 Skrevet 4. september 2010 Det er deres bryllup og da er det dere som bestemmer hvordan festen skal være... Det er mange som tar opp lån for å gifte seg og det har jeg aldri skjønt meningen med!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 4. september 2010 #9 Skrevet 4. september 2010 Selvfølgelig kan dere ha det:-D Dere kan tilogmed droppe desserten, for det blir jo så mye kaker og godt etterpå likevell:-)) Vi hadde melon og spekeskinke til forrett, oksesteik til hovedrett og selvplukket rips med vaniljesaus til dessert:-) Det hele kom på 8000 kr for 65 personer:-)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. september 2010 #10 Skrevet 4. september 2010 Synes det høres kjempe kos ut!!! Go for it! =)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 4. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 4. september 2010 Tusen takk for utrolig gode svar. Kjenner jeg ble litt lettere til sinns. Det er jo selvfølgelig de eldre i familien som har kommet med disse kommentarene, som selvfølgelig blir invitert uansett hvor mye de surmuler desverre.. Føler det hadde blitt feil å utelate de. Jeg har heldigvis en utrolig fantastisk forlover som giftet seg i år som låner meg alt av pynt og dekorasjoner. Hun har veldig forståelse for den lille lommeboken vi har for bryllupet.. Men utrolige godt å høre at det ikke er helt bak mål å arrangere det slik vi foreløpig har planlagt det:) Bryllupsreise er jo planen, og da kan vi ikke servere en 3-5 retters til 50 personer for 1500-2000 kr per pers.. Tenker jeg da..
Gjest JuniGull2010 Skrevet 4. september 2010 #12 Skrevet 4. september 2010 Jeg var i et bryllup hvor det var kjøttbuffet en gang - det var laaang ventetid! I mitt bryllup hadde vi tre-retters - vi var uheldige med kokken... Jeg var forlover i fjor i et brylupp med koldtbord - det var skikkelig bra!! Bryllupsdagen er deres! Da er det kun dere som bestemmer! Gå for det du vil ha! (Mannen min hadde forøvrig ment at det hadde holdt å bestille pizza, men der går det en grense.. Hehe...)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 4. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 4. september 2010 JuniGull2010; min kjære hadde nok heller ikke sett problemet med å bare bestille pizza, hehe.. Men jeg syns jo at koldtbord er et heller bedre alternativ da..
~sjiraff~ Skrevet 4. september 2010 #14 Skrevet 4. september 2010 Vi hadde ikke noe gourmetmat i bryllupet vårt. Grillet kyllingfilet, lagde god salat, saltbakte poteter, foccahia og aioli. Funket i massevis. Lagede pannacotta med bringebærsaus til dessert. Tror vi brukte ca 5000 kr på mat til 50 gjester, og da hadde vi masse tilovers. Nå var også bryllupet vårt veldig uformelt, noe som passet oss godt. Det er dere som bestemmer hvordan det skal feires. Ikke bry deg om hva enkelte mener. Koldtbord med jordbær og is til dessert høres supert ut )
Mrs. Bouquet Skrevet 4. september 2010 #15 Skrevet 4. september 2010 Min mening: Ikke vær kjip på mat og drikke, men ro ned utgifter til klær, pynt og dill dall. Det betyr lite for gjestene. Levende musikk er heller ikke viktig.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 4. september 2010 #16 Skrevet 4. september 2010 Der vil jeg bare legge inn at vår fest ville ikke blitt like bra uten band;-)
Odine! Skrevet 4. september 2010 #17 Skrevet 4. september 2010 Et koldtbord kan jo være skikkelig bra, det! Det kan være masse forskjellig pålegg og brød å velge mellom, så man kan fint får gourmet-følelsen selv om man må forsyne seg selv. Det er viktigere at maten kommer på tida, synes jeg. Jeg har vært i to bryllup der det tok laaaaaaaaang tid før maten kom, det var kjipt, selv om den smakte veldig godt når den først var på bordet. Det er deres bryllup, og det er dere som skal være fornøyd med det. Så kjedelig hvis alle bryllup var helt like
*Rutletutt* Skrevet 5. september 2010 #18 Skrevet 5. september 2010 har vært i flere bryllup, og det aller kjekkeste var det hvor de hadde koldtbord;-) Veldig koselig og uformelt. Alle fant noe de likte, i stede for å sende ut igjen halvfulle tallerkener med en rett de ikke liker;-) Stort sett er det jo mye det samme som blir servert i bryllup, så det var kjekt med en annen vrii matmessig. De hadde dekket på med små runde bord og det gjorde hele mer intimt og koselig enn å sitte i en stor hestesko. Uansett, det er DERES dag! Gjør det på den måten dere vil og ikke bry dere om hva andre syns. Det er trist at folk faktisk sier at det ikke er bra nok! Et bryllup er jo for brudeparet, at de vil dele resten av livet sitt sammen og feire dette med venner og familie - da har jo selve maten ikke noe å si etter min mening. Dere gifter dere ikke for gjestene sin skyld, men for deres. Surt å skulle bruke masse penger på en så stor dag, bare for at gjestene skal miumle om hvor kjip mat dere serverte...da hadde jeg heller droppet det og reist vekk bare dere to eller kun hatt de nærmeste i bryllupet (det gjorde vi - og heldigvis ble ingen sure av den grunn;-)) Lykke til med planleggingen!
Myrk Skrevet 5. september 2010 #19 Skrevet 5. september 2010 Vi hadde tapas til bryllupet vårt, og det ble en stor hit. Selv disse eldre som hadde rynket på nesen da de hørte hva som var middagen ble superfornøyde Så kjør på med koldtbord, det er deres bryllup. Og det er sant det med kakene... Vi hadde absolutt ikke trengt dessert, hadde alt for mye kake igjen etter festen...
Gjest yrild Skrevet 5. september 2010 #20 Skrevet 5. september 2010 Oj... veldig uenig med Fandens Olga her kjenner jeg... Det er ikke mange bryllupsmiddager (og da mener jeg maten) jeg husker, men livemusikk (eller også dritkule danse CD`er), utrolig vakre blomster, en strålende brud i akkurat den kjolen hun ville ha etc husker jeg for alltid! Bare gjør alt sånn som dere vil ha det :-) Spar der dere ønsker å spare og kjør på der dere vil :-) Hvis dere vil knalle til med en skikkelig bryllupsreise så ønsk dere bidrag til reisekassen! (Vi fikk flust til å kose oss i 3 uker som grever og vi er fattiglus ;-)) Hvis dere stråler og er fornøyde, stråler gjestene med dere (og de som ikke stråler med et fornøyd brudepar... blir de noengang fornøyde?).
SuperGlad Skrevet 5. september 2010 #21 Skrevet 5. september 2010 Jeg for min del ELSKER koldtbord! Kunne gjerne hatt det i mitt bryllup
Gjest Skrevet 5. september 2010 #22 Skrevet 5. september 2010 Jeg var student, 19 år, og han hadde akkurat fått seg jobb, 24 år. Vi giftet oss i Bergen, tinghuset, og hadde det mest økonomiske OG romantiske bryllupet som tenkes kan. Kjolen var kjøpt på "vanlig butikk". Blomstene til buketten gikk jeg og min mor og kjøpte på torget dagen før. Hun tok de med hjem til bestemor og så lagde de buketten til meg og sånn greie til skjorta til min kjære mann. (De har drevet blomsterforetning tidligere). Vi tok buss sammen med hele følget til og fra sermonien og vi holdt bryllupsmiddagen på kinarestaurant. Dette var i februar og vi holdt en bryllupsfest hos svigers påfølgende sommer, for å ha med de som ikke hadde mulighet til å komme på så kort varsel en fredag i februar. Der hadde vi langbord i hagen dekket med fiskenett som duk. Et stort trau med reker, svigerfar grillet de deiligste kjøttstykker til de som ville ha det. Nabodamen hadde bakt bryllupskake med jordbær fra egen hage og hjemmelagd marsipan. En annen hadde bakt boller pyntet med (spiselige) blomster. Det var sommer, det var sol og vi feiret ekteskapet vårt av de rette grunnene. Ikke pga den dyre gourmetmaten, ikke pga den dyre designkjolen, ikke pga foreldre som mener at tradisjonen er slik og sånn, ikke pga dyre gaver, men pga vår kjærlighet. Og det er DET dagen handler om. Gjør som dere vil, DarkNight, det er deres bryllup.
Gjest Skrevet 5. september 2010 #23 Skrevet 5. september 2010 Jeg var student, 19 år, og han hadde akkurat fått seg jobb, 24 år. Vi giftet oss i Bergen, tinghuset, og hadde det mest økonomiske OG romantiske bryllupet som tenkes kan. Kjolen var kjøpt på "vanlig butikk". Blomstene til buketten gikk jeg og min mor og kjøpte på torget dagen før. Hun tok de med hjem til bestemor og så lagde de buketten til meg og sånn greie til skjorta til min kjære mann. (De har drevet blomsterforetning tidligere). Vi tok buss sammen med hele følget til og fra sermonien og vi holdt bryllupsmiddagen på kinarestaurant. Dette var i februar og vi holdt en bryllupsfest hos svigers påfølgende sommer, for å ha med de som ikke hadde mulighet til å komme på så kort varsel en fredag i februar. Der hadde vi langbord i hagen dekket med fiskenett som duk. Et stort trau med reker, svigerfar grillet de deiligste kjøttstykker til de som ville ha det. Nabodamen hadde bakt bryllupskake med jordbær fra egen hage og hjemmelagd marsipan. En annen hadde bakt boller pyntet med (spiselige) blomster. Det var sommer, det var sol og vi feiret ekteskapet vårt av de rette grunnene. Ikke pga den dyre gourmetmaten, ikke pga den dyre designkjolen, ikke pga foreldre som mener at tradisjonen er slik og sånn, ikke pga dyre gaver, men pga vår kjærlighet. Og det er DET dagen handler om. Gjør som dere vil, DarkNight, det er deres bryllup.
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 5. september 2010 #24 Skrevet 5. september 2010 Vi giftet oss for 3 år siden og da hadde vi et budsjett på 40000 uten kjole og dress, brudebuket og slikt. Kun med tanke på festen. Vi hadde fri bar og vi hadde forrett, middag og desser. Vi lagde maten selv så sparte en god del på det. Vi leide lokale til 3500 kr. Maten kom på ca 10 000 til 40 personer. Alkohol handlet vi på strømstad sandefjor båten og litt etter syden tur. Kjolen min kjøpte jeg på salg i en brudebutikk kostet meg 3500. Mann min og sønn min leide. Min kjole med tiara og sko kom på totalt 4500. Sminke og hår fikk jeg noen venner til å ordne og en kompis av min mor fikset musikk og mann til en kollega ordnet bilder.... Venner av svigers og mamma var serverings damer. Duk ble lånt og vi kjøpte fine papir servietter. Nille hadde lysestakker. Vi fikk gjester til å ta med seg kaker. få noen du virkelig stoler på til å lage bryllupskake og så har du spart det også........ Vårt budsjett sprakk med omlag 3-4 tusen kr men jeg er strålende fornøyd med dagen og vi hadde en flott fest. Inviterte både middags gjester og kaffe gjester så vi slapp så mange til middagen, det sparer man også på. Kun familie og noen veldig gode venner... Uansett lykke til med bryllups planleggingen...
Ugl@ Skrevet 5. september 2010 #25 Skrevet 5. september 2010 Vi giftet oss i fjor sommer, maten ordnet pappa og et vennepar av foreldrene mine, de er hobbykokker og lagde et helt fantastisk koldtbord med mye godt og det så helt proft ut. Kakene ble oppgave for drevne damer i familien, og ei venninne av mamma laga bryllupskaka. Svigers spanderte drikkevarene, i tillegg hadde vi gjort noen harryturer på forhånd og hadde handla inn litt der også. Lokale sparte vi også på siden vi tok hageparty. Hadde stor kakebuffe med kaffe og god drikke i stedenfor dessert, alle spiste godt og til kvelds ble det hjemmelaget kyllingsuppe som en kollega av mamma stor for, det ble et skikkelig familie og venne dugnads bryllup og veldig vellykka både for oss brudepret og gjestene. Merka det siden vi holdt på til kl var 3-4 på natta, gjestene hadde ikke med seg noe, men vi hadde handla inn rikelig med både mat, drikke og snacks. Vi var vel ca 40 stk, tok nærmeste familie og venner i stedenfor slektstreff ;-) Så nei, det trenger hverken være stort eller kostbart. Vet ikke nøyaktig hvor mye som gikk i penger alt i alt, men rundt 35-40 000 inkl klær og ringer, da er maten, drikken og alt regna med, , tror ikke det var noe over 40 000 i hvertfall. Og da hadde jeg en dyr brudebukett også som mamma spanderte, koste vel 3000kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå