Gå til innhold

Jeg er muligens overbekymret, men har en 2,5åring med 40 i feber.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun har vært i "nå blir jeg snart syk" form i 2dager, i natt våknet hun, og da jeg kjente på henne var hun kjempe varm. Målte temperaturen og da var den 39,8. Var ingen feber da hun la seg 6timer tidligere.

I hele dag har hun bare vært kjempe slapp, og helt døsig i blikket. Da jeg måte temperaturen før jeg la henne hadde hun 40,1.

Er det vanlig at de små blir så redusert? Vet jo selv hvor dårlig jeg blir av høy feber. Men er helt forferdelig å se disse små være så syke.

Har jo mest lyst å stå å banke på døre til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er å kle av og avkjøle henne, gi paracet og få i henne drikke. Hvis feberen ikke går ned med paracet ringer du legevakten. Det er veldig vanlig at de små får høy feber, men det er ingen grunn til ikke å oppsøke hjelp hvis du føler deg usikker. Det kan jo bare være for å få noen beroligende ord og råd på veien. Også veit de om dere i fall hun blir værre. Det går helt sikkert bra!! God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går sikkert bra. Kan ikke huske at hun har vært så feber-syk før.

Hun fikk en paracet for 1time siden, var nettopp inne å kledde av henne litt, for da svettet hun. Man blir jo så bekymret for de små skapningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke unormalt at så små får høy feber- og det er som regel helt ufarlig. Det du må se på er almetilstanden i tillegg til temp. Er de sutrete, sliten, men følger med på omgivelser er det som regel greit.

 

Blir de veldig slappe, og ikke følger med er det viktig med legesjekk.

Samme med utslett, hvis de ikke klarer å svelge feks vann, plutslig forverring, mye sikling.

 

De små blir også fortere dehydrert enn voksne, gi drikke (vann) eller det de måtte ha lyst på, litt igangen. Følg med på at de tisser. (ingen eller lite vannlating er obs tegn)

 

Pass på at de ikke blir for varme, ta av tøy, hold det kjølig på soverommet. Du kan godt gi paracet når feberen er over 38,5. eller venter til barnet klart har ubehag med feberen. Du kan også senke temp med å bruke kalde kluter (lunken holder) i panne, lysker og i armhulene.

 

og uansett- får du ikke roen på deg, så skader det aldri med en legesjekk

 

klem fra en annen mamma som er sykepleier

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...