Gå til innhold

Jenta mi har just begynt på skolen... og hun forteller hun leker alene i friminuttene :(


Gjest MMJ

Anbefalte innlegg

I hele sommer har hun lekt med ei i nabolaget. De har hengt sammen som erteris og hatt det så morsomt! Men så ble denne nye jenta kjent med ei som bor i nabohuset hennes, og nå er det kun de to som henger sammen.

 

Alle de tre jentene er kommet i samme klasse. I tillegg til de tre er det to tvillingjenter i klassen, jenta mi kommer bare ikke overens med de. De krangler bare (de har gått i samme barnehage i 3 år og de har ikke hatt kjemien der heller).

 

Jeg innviterer hjem begge de jentene som mi jente vi leke med. De leker jo greit, men merker mi jente er litt utenfor.

 

En dag kom jenta mi hjem og fortalte hun ikke følte hun passet inn. Hun hadde følt seg utestengt :( Hun gråt i flere timer, og så ble vi enige om å gå å snakke med de to andre jentene. Det var tydleig at mi jente totalt hadde misforstått dem... de ville jo leke med henne, sa de.

 

Det er jo helt frivillig om de vil leke med henne eller ikke... Men lurer på om det kan være mi jente som er litt "sær". Jeg har alltid vært slik selv, redd for at jeg ikke skal passe inn og på en måte har jeg jo alltid følt jeg ikke har passet inn heller (selv om jeg kanskje har en følelse av at det bare er noe jeg føler...).

 

Hva skal jeg gjøre det. Når jeg sier til jenta mi at hun kan gå bort å leke med de to andre jentene sier hun at hun ikke vil forstyrre dem i leken... Nytter liksom ikke hva jeg sier...

 

Blir så frustrert og lei meg, vil jo ikke at jenta mi skal være alene i friminuttene på skolen. Det er såååå sårt!!! Har alltid følt jeg var 5 hjulet på bilen... og jeg er redd hun skal føle det samme gjennom hele skolegangen :(

 

Innviterer barna hjem hit (alltid begge to av de andre jentene, fordi jeg kunne tenke meg at de kunne bli en fin jentegjeng på 3, og de har jo kjemien så lenge ikke jenta mi begynner å "føle seg utenfor"... om det er rett følelse eller ikke vet jeg jo ikke...).

 

Nei... bare lesser ut her... Kan jo ikke tvinge jenta mi til å leke med noen heller... hun vil jo bare være alene, tror hun er redd for å bli avvist.

 

SUKK!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff- det er en vond følelse for en mamma det her;(

Jeg syns du burde snakke litt med lærerne om det slik at de kanskje kan hjelpe henne litt inn i lek.

På den måten så vet du også at lærerne er obs på følelsene til din datter og det blir lettere for deg å spørre de om hvordan det går.

Det er ikke sikkert at lærerne ser problemet hvis ikke det er slik at din datter faktisk står alene i hvert friminutt da.

 

Jeg har en datter i 3. klasse og en i 1. klasse. Hun i 3. klasse har noen ganger fortalt slike historier, og det jeg da har gjort er som deg- invitert begge jentene hjem.

Her har det fungert bra, men nå er min datter også veldig selvsikker og utadvent...

Med hun som går i 1.klasse, har det heldigvis til nå gått bra. Hun kjente ingen fra før av, men virker som hun har noen å leke med hvertfall.

Hun er mer som din datter- trekker seg ofte ut av lek, og går mer for seg selv. Det hadde læreren hennes observert, og fortalte meg at hun da pleide å lede henne inn i lek igjen, noe som fungerer bra:)

Hun leker fint med de andre jentene, men er ikke så tøff at hun selv tar initiativ.

 

Og husk- med jenter vil det alltid følge intriger ang venner- særlig når de er 3 jenter:)

Syns du gjør en god jobb jeg, men involver læreren slik at dere sammen kan finne en løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekløver og jenter er alltid vanskelig, men godt du er oppmerksom på det, er det ingen gutter hun kan leke med da? Jeg hadde venninner da jeg var lite, men jeg lekte aller mest med bestekompisen min og det var aldri noen intriger og krangel der. Synes selv det er utrolig viktig å legge til rette for at barna får venner av begge kjønn, så det er lurt å feks invitere både gutter og jenter på besøk og i selskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at det er slik da! Ingen flere alternativer?

 

Jeg tror kanskje jeg ville invitert bare en og en av de andre jentene dersom det lar seg gjøre. Jenter fungerer ikke når de er 3 stykker. Jenter går i tospann, oddetall fungerer ikke. Vi jenter er laget for å stikke hodene sammen, tiske, hviske og fnise. 3 stykker er sjeldent eller aldri bra med småjenter. Voksne klarer det, men ikke småjenter. Jenter må være 2, 4 eller flere, ikke 3 eller 5. Vil tro datteren din får det greiere om hun får leke med en og en av de andre jentene, men skjønner jo at det er vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et sårt tema ja og ikke lett å vite hvordan man skal håndtere. Du sier du har hatt de to jentene over og alt har gått fint helt til datteren din har trekt seg unna. Du har ikke klart å finne ut hva som gjør at hun velger å trekke seg unna da? Grunnene til de kan jo være mange: Kan være lei av ei som dominerer, blir ikke hørt, synes de som de leker med er kjedelig, redd for å gjøre feil....osv, kunne sikkert forsatt i det uendelige å ramse opp her.

 

Nå har jeg mest erfaring med gutter, men jeg har også observert at dersom de er flere så kan en fort trekke seg unna og en veldig vanlig grunn her er at han ikke får viljen sin. Så da har jeg tatt tak i det å fortalt han at han ikke kan bestemme alt, slik er det bare. Men neste gang du har de på besøk, så sett deg et kanskje et sted hvor du kan høre en del av det som skjer så får du kanskje noe mer konkret å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene. Skal snakke med læreren hennes på mandag, bare for å høre om hun har lagt merke til noe.

 

Hun liker å leke med gutter... men de er jo ikke så interessert i å leke med henne da alltid. Men sant nok, kan jo innvitere noen av guttene også hjem av og til.

Men så kan jeg jo ikke skjule den sannhet, at jeg virkelig ønsker at hun skal få seg ei veninne.. kanskje ei besteveninne... noe jeg aldri har hatt selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg så igjen med mi datter, og det er ikke noen god følelse:( Jeg går stadig å bekymrer meg for det.

Har ikke noen lure tips, prøvd det samme som deg.

 

Håper at hun en dag finner ei det sier klikk mellom:)

Hun leker jo med jentene i klassen innimellom, men er noe spesiellt med ei bestevenninne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...