Gå til innhold

røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Off.. må bare offe meg litt her. Jeg sluttet å røyke en mnd før jeg ble gravid for å gi barnet en sunn og god utvikling i magen.. Nå skal jeg snart ha babyen og gjett om jeg gleder meg til en god smakfull røyk igjen!! (ja, tenk, røykesuget er slett ikke borte, røyka bare 1-3 per dag men det var også kosen min og trøsta mi i hverdagen som betydde ganske mye.. kanskje kan det sammenliknes med sjokolade og godteri for dere ikke-røykere)

Så leser jeg at faren for krybbedød er 4dobbel når mor røyker.. da får jeg bare så utrooolig dårlig samvittighet.. men har liksom holdt ut hele svangerskapet med tanken på den røyken jeg skal få lov å ta når babyen er trygt ute av magen.. Off!! :(

Hva tror dere om dette? Jeg har prøvd å lese meg litt opp på disse artiklene for å finne ut hva det egentlig er snakk om.. Jeg synes ikke det bør være en magisk grunn til at barn av røykere dør liksom! En ting er vel om man utsetter barnet for passiv røyking i hytt og pine, men om man bare røyker et par om dagen, utendørs (mens baby er inne), før en vasker fingrene og rett etter amming.. jeg forstår liksom ikke at om man tar slike forholdsregler så skal bare babyene dø fra en???

Leser også at samsoving med baby er farlig for krybbedød (16x), men bare om foreldrene røyker. Ok, har ikke tenkt å sove sammen med baby uansett, men baby skal sove i egen seng på vårt soverom. Hvis min utpust er SÅ giftig pga de 1-3 sigarettene jeg har røyka iløpet av dagen at det tar livet av baby om h*n ligger rett ved siden av meg... er det virkelig så mye bedre om h*n sover 1,5 meter unna i sin egen seng?

Off sier jeg bare.. har LITE lyst å være ikkerøyker enda et halvår!! Har enda mindre lyst å bli babymorder pga røykevanen min.. men mistenker at det er ugler i mosen her i den forskningen.. Noen med innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv sluttet å røyke nå, og er i prøverfasen. Akkuratt 1 mnd røykfri idag. Men jeg må si at selv om jeg tenker veldig lite på røyken nå, og det er lite å gi opp med tanke på å lettere bli gravid og at jeg forhåpentligvis da snart skal bli mamma, så gleder jeg meg til det hele er over, slik at jeg kan ta meg en røyk igjen. Det er trist, jeg får dårlig samvittighet, og håper jo det at når jeg en dag sitter der med min etterlengtede baby i armene, så vil røyken være som forduftet fra tankene. Men jeg har mine tvil. Og blir det slik, så skal jeg prøve å la være å begynne til jeg er ferdig å amme, å håpe jeg klarer det.

Uansett så tviler jeg på at jeg tør å samsove, for jeg er så redd for å legge meg over baby å kvele h*n. Da må det i tilfelle bli en slik en halv-seng som jeg kan koble til min seng, som baby sover i.

Men nå sporer jeg av her..

Jeg vil tro at det er barn av røykere som har røyket under graviditeten som har størst fare for krybbedød, men hva vet jeg?

Jeg har forøvrig en venninne som storrøykte under sin graviditet, og mens hun ammet, og barnet hennes er friskt og fint og det har aldri vært noen fare.

Men hun var kanskje bare veldig heldig?

Jeg leste noe om røyking og babyer en plass da, her eller et annet sted som jeg hengte meg opp i.

Nå når vi er ikke-røykere selv, så kjenner vi jo hvor utrolig vondt røykere lukter, fra klærne, ånden, hendene osv. Og som nybakt forelder har man mye nærkontakt med sitt barn. Å tenk hvor forfærdelig det må være å ligge oppi den røykelukta store deler av dagen?

Jeg vet ikke med deg, men jeg vemmes ved tanken, og håper jeg vil ha viljestyrke nok til å ikke utsette mitt barn for det, om det er farlig eller ei.

Kan og nevne at min egen mor røykte under graviditet med meg, og sikkert også når hun ammet. Hun røykte også inne. Og jeg lever jo, og har ingen plager eller sykdommer.

Så jeg føler jo at det er litt mer hysteri rundt det enn hva som er strengt tatt nødvendig, men samtidig vil jeg ikke ta den sjansen selv.

Ble sikkert mye rot dette, men kanskje du klarer å plukke ut noe vettug og ta en sjefsavgjørelse for deg selv :)

Lykke til iallefall! Gratulerer med graviditet og snart baby ;)

Skrevet

Ta den røyken din du, når baby er ute :) Med de få røykene kan det nok ikke være så fryktelig farlig - man bor da i byer (med eksos) osv... men man overlever stort sett det! Går nok så fint det atte, og du virker jo som en person som tenker deg om!!!

Skrevet

Eller du kan se på dette som en gylden mulighet til å slutte å røyke :-D Suget går over..! Tenk så mye bedre for deg og slippe alle tankene, hvis, om ,dersom...

Digg å slippe stresset med å røyke, rekke en røyk før og etter ting. Og når min gutt var spebarn så ammet jeg heele tiden i perioder, rett etter at han nettopp hadde fått mat skulle han ha mer....

Hilsen x-røyker

Skrevet

Jeg beklager men jeg synes det er helt latterlig å begynne å røyke igjen etter du har holdt deg et helt svangerskap!

Selvom det er lite sannsynlig at barnet ditt dør pga din røyking utenfor mens barnet er inne så kan du jo tenke litt på din egen helse da?

Hilsen ex-røyker.

Skrevet

Takk for interessante svar! Jeg skjønner at det er forskjell på oss X-røykere.. Jeg tenker at røyken er som sjokoladen/godteriet, man kan slutte å spise i mnd/år men det er like digg når man tar det frem igjen.. og man trenger hele tide å forsake noe ved å la være, enda man vet at både røyk og godteri er usunnt, helseskadelig og unødvendig.

Selvfølgelig skulle jeg ØNSKE at suget ble borte slik noen forteller, men det har det altså ikke gjort på 9 mnd uten så mye som et trekk så akkurat hvor lang tid skal jeg beregne før det skal skje?

Jeg tror jeg har en godt utviklet samvittighet så for både min og babys skyld så får vi håpe det blir som med hun her over at baby skal ha mat heeeele tida, for da blir jeg nok ikke å føle at jeg kan ta de røykene..

Jeg håper også at når baby er født så er behovet for røyken forsvunnet i gledesrusen over babyen.. men akkurat nå føles ikke det som det skal skje.. jeg håper at når jeg tar min første sigg så smaker den ekkelt askebeger og jeg hoster og harker meg..

Mamma storrøyka gjennom graviditeten og ammingen med meg og jeg er frisk som en fisk i dag.. men kanskje er det pga at jeg fikk nikotin fra dag 1 at jeg i dag sliter så sinnsykt med å gi opp røyken.. har ikke lyst å gi dette videre til lille i magen!

Ja.. det er nok litt hysteri over dette med røyking, men samtidig ikke. Statistisk sett så er sjansen for å få syke barn høyere om man røyker..den der "mamma røyka og jeg er frisk-så da er det ikke farlig" argumentasjonen synes jeg er verdt null og niks.. ikke alle som har ubeskyttet sex med en HIV positiv vil få HIV.. men gjør man det for det? I tillegg synes jo jeg at det ser helt avskyelig ut å røyke med gravidmage/ ungen på arma/ i vogna..

Jeg syns bare det er trist hvis det skal være slik som mange her inne argumenterer for.. hvis man velger å få barn så betyr det at man må velge bort hele sitt pre-babyliv.. slutte å røyke/ drikke/ gå ut med venner/gi opp fritidsaktiviteter osv..ellers så er man det som kalles "dårlig mor". Ikke rart så mange velger bort barna! Jeg tror man kan få i pose og sekk om man gjør litt fornuftige valg og planlegger litt, så da blir jeg litt sur når forskning blir lagt frem på en slik sort-hvit måte som i denne saken..

Skrevet

Nå er det hele kroppen di som avgir giftige stoffer, ikke bare pusten din. Når det er sagt, så er jo dette din avgjørelse. All ære til deg for å ha klart å kutte ut i svangerskapet, det er jo det viktigste. Kjempeflink er du!

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene, men grunnen til at risikoen for krybbedød, utvikle astma osv er mye høyere hos barn som har røykende foreldre, er at giftene i røyken blir værende i kroppen lenge etterpå. Opp til 12 timer mener jeg det er. Så hver gang du puster ut, følger bitte litt av den giften med, og med babyen tett inntil deg, så puster babyen den inn og blir på en måte passiv røyker av det. Pussing av tenner og vasking av hender hjelper så klart litt, men den kan ikke gjøre noe med luften du puster ut. Så om du vil unngå å øke faren for krybbedød og at barnet skal utvikle astma, så bør du holde deg unna røyken i fremtiden også.

Skrevet

Kan legge til at jeg er eks-røyker selv, og det tok faktisk 4-5 år før jeg sluttet å ha lyst på røyk hver gang jeg hadde spist meg litt for mett, drakk alkohol, var sosial med venninner osv.

Jeg har også en mamma som røykte når jeg var liten, og har siden lest at barn som vokser opp med mor eller far som røyker (altså ser/merker at de røyker) har en veldig mangedoblet risiko (lurer på om det var så mye som 7-8 ganger mer?) for å selv bli røykere som tenåringer enn barn som vokser opp med foreldre som ikke røyker. Kanskje noe å tenke på bare det? At selv om beskytter barnet fra røyken i magen og under ammingen, så vil man fortsatt øke risikoen for at de selv blir røykere og kan dø av lungekreft dersom en selv fortsetter å røyke slik at de vet om det?

Skrevet

Jeg skulle ønske de slutta å selge røyk.. da hadde det ikke vært noe å diskutere og ingen valg som måtte bli tatt..

tipper jeg blir å ta en røyk i ny og ne selv om hver gang vil følges av dårlig samvittighet.. tipper at selv om det medfølger dårlig samvittighet så blir jeg å ta de røykene. Jeg er nemlig av den oppfatningen at det er for ille hvis man skal måtte gi opp seg selv og leve som et barn bare fordi man har et barn.

Skrevet

Så definisjonen din på å være voksen er å røyke? Da tror jeg du kanskje heller må jobbe litt med deg selv ;-) Jeg har fire barn og er absolutt voksen og har ikke mistet meg selv. Jeg røyker ikke lenger, bortsett fra en sjelden gang på fest. Jeg drikker alkohol (1-2 glass vin) i snitt 1 dag i uken, jeg kjører bil, jeg jobber, betaler regninger, kan ta egne avgjørelser, møte venninner, shoppe, gjøre hobby-ting osv. Jeg er voksen, jeg har ikke mistet meg selv fordi om jeg har fått barn, men jeg har gitt opp røyken fordi det er til det beste for dem.

Du velger selvsagt det som du mener passer best for deg selv, med eller uten dårlig samvittighet, men gjør det med ærlighet og innsikt. Røyk eller ikke røyk har ikke noe med å være voksen og miste seg selv å gjøre. Det har med avhengighet og valg å gjøre.

Skrevet

Såidt jeg har skjønt utånder du i noen timer etter du har røykt, ting som ikke er bra for barn.

Du har klart det til nå, du vil da være enf risk mor for ditt/dine barn..

Skrevet

Jeg tenkte akkurat som deg, hvor godt det skulle bli med en røyk etter fødselen. De siste 2 ukene var jeg så røyksug at jeg nesten gikk på veggen. Da babyen var ute og hun var 5 uker, prøvde jeg å ta et par trekk. Jeg ble så sykt dårlig. Kvalm, skalv, hodepine osv. Det er nå 2 år siden og det var de siste trekkene jeg tok.

Ikke var jeg røyksugen da, så skjønner ikke hvorfor jeg var så dum å prøve.

Kan hende det samme skjer med deg, at du ikke er røyksugen i det hele tatt etter fødselen.

Lykke til.

Skrevet

Huff, nei, man må ikke røyke for å være voksen, det var ikke det jeg mente, heller at vi som voksne gjerne har noen litt uansvarlige koseting som vi liker å gjøre som slett ikke passer seg for barn (det kan jo være så mye forskjellig, men her snakker vi altså om røyken). Jeg synes på en måte at voksne skal få lov å fortsette med slike uansvarlige voksenting selv om man får barn, men da må man jo selvsagt ta hensyn til barna slik at ikke de tar skade (skade er her et MEGET relativt ord.. for når tar egentlig barnet skade??). Saken er at det blir så svartmalt å gjøre slike voksenting at man sliter med dårlig samvittighet for hver minste ting jo!

Det som er saken er jo at dette med røyking er så kontroversiellt.. det kunne jo like gjerne vært snakk om det glasset med rødvin mange liker å nyte på kvelden (og som jeg støtter 110%). Problemstillingen er jo den samme.. faren for krybbedød øker når alkohol er inne i bildet, mest vanlig er det at man finner barnet dødt på morgenkvisten i en weekend (som det står) når det har vært alkohol inne i bildet (denne forskningen sier ABSOLUTT IKKE ET ORD om mengden alkohol det er snakk om). Enda vanligere er krybbedød når moren er enslig (!). Det står altså ikke et ord om at det selvsagt er greit å ta 1 glass vin i uka og at det ikke er slike moderate alkoholnytere krybbedødsstatestikken snakker om.

Samsoving gjelder heller ikke for alkoholpåvirkede foreldre men er fyfy pga faren for krybbedød.. skjønner jo at man kan hende sover tyngre og kan legge seg over ungen med et uhell til og med etter bare 1 glass vin, men våger å påstå at å sove i andre sin alkoånde neppe er så mye sunnere enn å sove i noens røykånde (har jo gjort det endel ganger selv i løpet av graviditeten da jeg deler seng med min mann.. det STINKER og kjennes virkelig giftig ut den lukta!!!). Man puster nok ut endel kjemikalier i nedbrytningsprosessen av alkoholen.. i tillegg til alkohol i seg selv- som forpester lufta på soverommet og som påvirker babyen selv om den sover i sin egen seng på foreldrenes rom.. Nå tenker dere vel- jammen etter bare 1-2 glass vin så blir det ikke så ille lukt+ gasser.. men det er vel ca. det jeg tenker når jeg tenker på å røyke 1-2 sigaretter i løpet av dagen..

Så strengt tatt så burde du ovenfor her gi opp alkoholen (i tillegg til røyken som du allerede har vært så flink å slutte med) hvis du virkelig ønsker det beste for barna dine.. skjønner? Du kan ikke nekte for at barna antakelig er pittelittegranne tryggere og har det litt bedre om du gir opp alkoholen totalt (og det er sikkert mye annet du også kan gjøre annerledes for å bli en bedre forelder), men om man begynner å gi opp små-uansvarlig ting etter ting og forandre hvordan man lever det daglige livet sitt så tør jeg påstå at man mister seg selv mer og mer og gleden med å ha fått barn svinner kanskje litt etterhvert..

Jeg bare hater hvordan samfunnet stempler en så utrolig lett.. ja, jeg stempler jo i hytt og pine jeg og så er jo ikke noe bedre, men vi har liksom alle vår moralske terskel. Forskjellen på meg og mange der ute ser ut til å være at jeg sliter og får dårlig samvittighet for å leve etter min moralske terskel pga at de som er "bedre foreldre" enn meg forteller meg at jeg burde gjøre en bedre jobb.

Så som perfekte foreldre så får vi muligens lov å jobbe (litt i hvertfall) men ikke røyke eller drikke eller spise snop eller junk. Vi får trene (litt) bare vi ikke er for lenge borte fra barna, vi MÅ amme og stakkars deg om du ikke får til eller tenker på å gi opp.. det kjennes fyfy å ha sex med mannen sin når baby sover ved siden av.. spesiellt om man skulle ønske å gjøre no litt kinky. Ferier burde taes kun til destinasjoner som fremmer barnas lykke og læring.. mor og far skal aldri krangle (foran barna, men de har kasserolleører så de hører det uansett om man krangler i huset).. religion er fyfy..eller ikke-religion er fyfy..feil religion er fyfy.. Å forlate barna sine i huset i noen minutter er mega-fyfy.. ja vi kunne sikkert startet en egen tråd med alt det man skal og ikke skal gjøre for å være den perfekte forelder..

Jeg tror det ender med at alle har sine uvaner som de driver på med i skjul og driver og lyger om fordi de ikke tør innrømme det fordi de da blir stemplet som mindre god forelder.. Syns bare det er trasig at vi er blitt så sinnsykt hysterisk i dagens samfunn!

Skrevet

Har du gledet deg til å røyke etter å ha vært så flink hele svangerskapet, så synes jeg du kan (med god samvittighet) gjøre det.

Selvsagt er det beste å slutte, men røyker du bare 2-3 om dagen ser jeg ikke problemet:)

Kos deg med god samvittighet.

Skrevet

Ja.. hadde vært supert om røykelysten magisk hadde blitt borte etter fødsel, det hadde vært bare megabra.. satser på det!! Ellers godt å høre fra noen at man kan få kose seg med kreftpinnene uten å skulle føle seg som en skurk..

det er bare at HVIS noe skulle skje så ser jeg for meg at jeg ligger våken i år fremover og lurer om det var noe jeg gjorde.. så må være temmelig overbevist om at jeg ikke kan skylde på meg selv før jeg gjør noe.. Sånn er det sikkert med dere alle.. det er jo derfor det er lett å droppe røyken før svangerskapet.. det er liksom en selvfølge! Ammeperioden kunne nok vært like selvfølgelig om jeg hadde gjort forarbeidet mitt og forberedt meg.. men det kom altså som et lite sjokk på meg at man skal måtte være ikke-røyker i tja 9mnd (+ prøvetid)+ 6-12mnd (ammetid) til per barn.. da blir det ikke mange røykene liksom hvis man planlegger 3-4 barn.. som jo sikkert er vel og bra.. men samtidig ikke så bra!

Men tror nok at jeg kan forsvare en sigg eller to i blandt, men har selvfølgelig kjempelyst å slutte, aller mest for min egen del! Men hvem skulle ikke innerst inne virkelig ønske at de kunne slutte å spise godteri og sjokolade? Være tynn og stram og sunn.. *drømme*

Gleder meg til å ta et glass rødvin.. men her snakker vi om at jeg lett kunne gitt opp vinen i ammeperioden (men føler ikke at jeg utsetter barnet for noen form for skade så kommer nok til å ta et glass vin med hvert).. Rågleder meg til den røyken!! Håper den smaker pyton, men gleeeeeeder meg til den! Får faktisk råttent dårlig samvittighet for noen ganger føler jeg at jeg nesten gleder meg mer til den røyken enn til babyen!! (men skjønner jo meget godt at EGENTLIG betyr jo babyen ALT og røyken nada.. har bare null konsept for hva det vil si å få en baby da jeg er temmelig grønn som mor)..

Skrevet

Sjangsen for krybbedød øker når man samsover med barnet hviss mor eller far røyker.

Jeg begynte og røyke igjen når snuppa va kommet ut, røyket en på morgenen og kansje 2-3 om kvelden. men siste røyken tok jeg 4 timer før jeg skulle legge meg og dysjet hver kveld før jeg la meg. her samsov jeg og snuppa fra ca 3 på natta og frem til 10-11 tiden på formiddagen. noen gange ble hun lagt tilbake i senga.

Skrevet

Etter jul skal røyke avgifter stige med 10%, så etter jul blir det enda dyrere med røyk.

Tenk hva en 20 pk koster nå, og hvert år etter jul så kommer den til å stige.

Jeg er verken gravid eller ammer, har ei lita ei på 20 mnd. jeg røyket de siste 3 mnd av svangerskapet og røyket etter hun ble født også. men ikke mer enn ca 4 sigaretter pr dag. Røyker enda. Men nå holder jeg på og tappe ner og prøver og røyke mindre og mindre, så innen 2010 er over så skal jeg være helt røykfri. Eneste jeg har tillat meg selv er og røyke når jeg er på fest.

Ungen min er frisk som en fisk. vert syk 4 ganger på 20 mnd. da tenker jeg på sykdom som gjør at vi må holde oss hjemme, feber,omgangssyke. hun har jo selvsagt hatt litt forskjølelse innimellom.

Og mennesker tidligere har overlevd. Men sykdommer av røyking kan også komme mange år etter man har sluttet. Min farmor røyket mye fram til hun var en 40 år gammel, hun er nå snart 90 og har ver røykfri i ca 50 år, for 2 år siden fikk hun kols. veldig kraftig, og verre blir hun.

Skrevet

Selfølgelig er det best å slutte helt når barnet kommer også, MEN når man har vært så flink og ikke utsatt barnet for det, så syntes jeg det er egen buisness om man starter igjen. Jeg for min del skjønner deg veldig godt! er i akkurat samme situasjon, og tenker MYE på den røyken jeg kan kose meg med sammen en kaffekopp ute i høstveggen. Jeg er tydligvis ikke klar for å slutte helt... jeg har sluttet ved hvert sv.skap og er stolt av meg selv for det..men når barnet er ute er det kun meg selv å tenke på. jeg ville aldrig røkt med barnet på fanget eller innenhus.

Når det gjelder alle gifter,sammsoving, krybbedød, utånding og tilogmed passiv røyking selv etter tre timer etter røyken...NEI VETT DU HVA??!! det blir nok en del overhysteri pga røyk og lover og regler.

Jeg hadde nok lyttet bedre til disse kampanjene om det hadde kommet ut litt mer reelle fakta og ikke bare mobbing mot røykere.

skulle selfølgelig aldrig ha tatt min første røyk den gangen, men når det en gang er gjort må valget ligge hos meg for når jeg skal slutte. avhengiheten min forsvinner ikke ved et svangerskap.

men slutte skal jeg engang...håper dere andre der ute er flinkere enn meg :-)

Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener, og du forklarte deg veldig fint :-) Er faktisk veldig enig med deg når det gjelder det meste. Til slutt står man egentlig bare igjen med seg selv og ens egen samvittighet. Hva andre måtte tenke får være opp til dem, det er en selv som skal leve med valgene, ikke de.

Vil også bare presisere at den vinen drikker jeg ikke når jeg ammer og samsover med en baby, er veldig streng med meg selv der og drikker ikke vin så lenge jeg ammer, så har gått over 1,5 år uten alkohol for hvert barn. 6 år uten alkohol synes jeg likevel er et lite offer for dem. Nå kan jeg drikke med god samvittighet :-)

Skrevet

Når det gjelder livstiden på røykere så er det like individuelt som ikke-røykere. Bestefedrene mine døde i en alder av 69 år, den ene røkte og den andre ikke.. (ikke-røykern døde av sykdom først.)

Jeg har en bestemor igjen..hun har aldrig røkt, men har vært passiv røyker hele sitt liv. Hun som gikk bort for noen år siden ble 75, og har heller aldrig røkt, men døde av sykdom.

Poenget er ikke å unnskylde, men være enig med 15:47 om at det er greit med litt mer reelle anti-røyk kampanjer for å folk til å høre.

jeg kjenner også flere som har begge foreldrene som røyker, men ingen av barna som nå er voksne.

Jeg tror på mye og tror mer på andre ting, men en ting som er sikkert er at skjebnen finnes og dø skal vi alle :-) ( flinke alle ikke-røykere, men latt røykere bestemme selv)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...