Gå til innhold

oppkalling av barna.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVa synes dere om at hvis jeg får en gutt, så vil sambo og sambos mor kalle den opp etter far, bestefar og oldefar - alle heter Knut.....

Knut, Knut Erik. Knut Olav og nå vil de ha en Knut til med et navn i tillegg.....

Jeg vil ikke at far og sønn skal hete det samme, forvirringer når du roper på en, post sendes til feil - i det hele tatt forvirring fordi to så nært hverandre heter det samme.

Og så sier de at vi kan bare bruke mellomnavnet til daglig, men hva er da vitsen med å ha et fornavn?

Hva synes dere der ute om oppkalling??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har oppkalling hos oss! Tre genrasjoner på min mann side + at min far heter også dette. Det er ingen problem, alle har et navn til!

Skrevet

Vi skal oppkalle gutten vår etter svigerfar og min bestefar, John Øyvind. Kommer til å bruke bare Øyvind til vanlig siden svigerfar John lever :)

I min familie er det tradisjon å kalle opp etter besteforeldre, og det synes jeg er en koselig skikk :)

Gjest babyfabrikken1979
Skrevet

Her er det også 3.generasjon med et felles fornavn. Både faren og bestefaren bruker begge navnene, men vi bruker bare det andre navnet på sønnen vår. Dette familienavnet er ikke blandt mine favorittnavn, så langt derifra, så jeg gikk med på å ha navnet på papiret, så får gutten bestemme selv hva han vil kalle seg når han blir stor nok til å ha en mening ;)

Skrevet

Jeg har av erfaring sett av dobbelnavn ofte blir til enkeltnavn etter hvert.. Jeg har to navn, men ingen bruker det andre. Om dere virkelig vil at det skal brukes, må dere være konsekvente med å bruke det fra starten! Og be alle andre om å bruke det også. Jeg er glad i dobbelnavn, så jeg kommer til å mase på samboer så jeg får lov til å bruke det på alle barna (: Jeg og vil oppkalle etter besteforeldre, men det fineste fornavnet er brukt :( Og det har jo ikke vært så farlig om det ikke har ligna på det mellomnavnet vi har lyst til å bruke..

Jeg har nok satt ned foten om det har vært samme navn som far har.. Det blir liksom for mye. Men det er jo mange som har tradisjoner, så det blir kanskje vanskelig å si nei til mannen om dette er noe som er veldig viktig for hans familie. Da er det jo et alternativ å bare bruke mellomnavnet. For som sagt er det ofte vanskelig og begynne å bruke et annet navn når du allerede har et som alle bruker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...