Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Jeg skal nå begynne å hente tantebarna mine på skolen og passe de et par timer. Jeg har ikke så stor erfaring med å sikre så store barn i bilen. Har bare en liten en på 10 mnd. De har ikke bil selv så de har ingen bilseter og sånn stående hjemme. 7 åringen er vel ca 128 cm høy og ca 25 kg. 9 åringen er ca 136 cm høy og veier ca 30 kg. Har sett at det finnes sånne stoler med rygg som man visstnok skal bruke bilens sikkerhetsbelter i. Hvordan fester man stolene i bilen? Tar man bare på sikkerhetsbelte på vanlig måte på barna når de sitter i en sånn stol eller skal det festes på noen spesiell måte? Er helt ny på dette så trenger litt hjelp. Høres det ut som et riktig valg å kjøpe sånn stol til begge jentene eller er kanskje hun på 9 for stor? Noen som vet ca pris på gode og trygge seter vi kan kjøpe? Kom gjerne med forslag til seter også
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Om du er bare barnepike for disse ungene ville jeg faktisk snakket med foreldrene om de kan sette stolene igjen på skolen eller om de kan kjøpe ekstra sett du kan ha, for de er dyre.... minst 1000-lappen, ofte både 2 og 3000,- pr stk. Men de er gode da Min snart 7 åring sitter i et be-safe sete som kostet ca 1700,- for 2,5 år siden og han kan sitte i det leeenge enda han elsker det setet Bilbeltet festes via en liten omveg på setet og rett i sitt vanlige feste på vanlig måte som for voksne. Veldig enkelt og greitt Alternativt har man jo fortsatt lov å bruke bilputer (?) De får du i allefall for under 100,- pr stk på fx biltema
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 De må ha sete frem til 1.40 høyde. Du får kjøpt sete med rygg på Barnas Hus, settes bare rett inn i sete og bruker bilens sikkerhetsbelte. Ved nakkestøtten på sete er det et spor belte skal gjennom, lett å se, men det skal være med bruksanvisning også. Jeg kjøpte maxicosi sitt til litt over 800,- Syns nå ikke du skal betale for setene da!! Jeg passet ei for en tid tilbake, de hadde ikke bil selv, men måtte pent selv kjøpe sete til henne hvis jeg skulle kjøre henne fast.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #5 Skrevet 3. september 2010 Det er barna til søstern min det er snakk om. De har ikke bil selv så de har ingen bilstoler å sende med. Vi har blitt enige om å spleise på stolene så den saken er grei. Er ikke interessert i noen billige og dårlige seter. Akkurat på sikkerhet er jeg veldig nøye så der sparer vi ikke inn penger for å si det sånn Har tittet litt rundt på nettet etter sånne belteseter men det er jo så mange å velge mellom. Noen som vet om det finnes beltestoler med isofix feste? Er ikke det litt tryggere sånn at beltestolen står fast i setet. Ser for meg at det står utrygt hvis man bare bruker bilens sikkerhetsbelte rundt barnet og stolen. Jeg har jo som sagt null peilig på dette så derfor jeg spør. Tar imot alt av tips. Og et lite spørsmål til hvordan ville dere plassert setene i bilen? Lillemann på 10 mnd har et Akta Graco Cosmic Comfort sete. Han sitter nå bak passasjersetet. Bør han fortsette å sitte der og så setter vi en beltestol i midten og en beltestol bak førersetet eller flytte setet til lillemann i midten og ta en beltestol på hver side? Vet jo det at vi må prøve oss frem i vår bil da men greit å spørre her om erfaringer osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå