Gå til innhold

Hvordan sikre en 7 og 9 åring i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå begynne å hente tantebarna mine på skolen og passe de et par timer. Jeg har ikke så stor erfaring med å sikre så store barn i bilen. Har bare en liten en på 10 mnd. De har ikke bil selv så de har ingen bilseter og sånn stående hjemme. 7 åringen er vel ca 128 cm høy og ca 25 kg. 9 åringen er ca 136 cm høy og veier ca 30 kg. Har sett at det finnes sånne stoler med rygg som man visstnok skal bruke bilens sikkerhetsbelter i. Hvordan fester man stolene i bilen? Tar man bare på sikkerhetsbelte på vanlig måte på barna når de sitter i en sånn stol eller skal det festes på noen spesiell måte? Er helt ny på dette så trenger litt hjelp. Høres det ut som et riktig valg å kjøpe sånn stol til begge jentene eller er kanskje hun på 9 for stor? Noen som vet ca pris på gode og trygge seter vi kan kjøpe? Kom gjerne med forslag til seter også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til 7 åringen ville jeg kjøpt et besafe izi up, dette har vi til 6 åringen vår som er omtrent samme str. Her bruker du bilens sele, den bare festet i et spor ved skulderen til barnet. Ryggen justeres etter barnets str. Vi ga 1250 kr for vårt, men da fikk vi litt rabatt tror jeg.

Til 9 åringen ville jeg kanskje ha valgt en sånn pute og brukt vanlig bilbelte. Izi up stolen går opp til 36 kilo, og blir ganske lang i ryggen, så muligens kan 9 åringen også bruke et sånt. Men det er jo ikke lenge til hun kan sitte i bilen uten sete (140 cm?), så det er jo evt ikke så lenge hun bruker det vil jeg tro..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...