Gå til innhold

Mini på 1 år har atopisk eksem, undertøy til vinteren??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte ull innimellom på han i vinter når han var baby, men ikke så ofte at jeg la merke til om eksemen ble verre. Men i år er han jo i barnehagen og vet ikke helt hva jeg skal kjøpe inn til han for sesongen.

Ull med bomull innerst, mister litt effekten? Bambus, er det bra? Hva med ull/silke blanding f eks fra nøstebarn, kan det være noe?

Noen med erfaring? Er en STOR ullfan da jeg har veldig varme barn som lett svetter under dressen, da er ull virkelig gull!

Noen med atopiker barn som tåler ull?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn tåler ull helt fint selv om han har atopisk eksem.

Skrevet

jeg brukte ull med bomull innerst til poden, og jeg syns den funket veldig bra til han :) Han fikk atopisk eksem da han var rett over 1 år, og da sluttet jeg å bruke ren ull. I fjor da han var 4 år, var eksemen mye bedre, så i år tenkte jeg å prøve med en ulltrøye i ren ull igjen :)

Skrevet

Devold sin ull med det ekstra laget er helt fantastisk! Da får man ikke ull rett på huden. Jeg bruker det selv, så jeg vet at det er supert:-D Det er dyrt, men er den eneste ullen som ser ut som ny selv etter hard bruk og mange runder i maskinen.

Skrevet

3åring i hus med dårlig blodsirkulasjon og atopisk eksem.

Hun tåler ikke annet enn bomull og ren ull.

Kunstige stoffer som feks polyester eller blandinger gir utslag med en gang. Det er likens hos meg selv også.

Vi har brukt årene til å lete oss litt frem. Hun kan feks bruke helpysjen i ull fra Cubus, men ikke resten av sortimente deres.

Janus tåler hun ikke strømpebuksene (de har 40% polyester- noe som er ganske vanlig for strømpebukser med ull. Vær obs på mange kalles ullstrømpebukse, men når en ser på blandingen er det likevell en veldig stor andel polyester i) Fra Janus tåler hun alt annet.

Fra Nøstebarn tåler hun strømpebuksene og luene, men ikke bodyene.

Jeg reagerer på Devold sitt ulltøy pronte selv. De lager det med en ganske stor andel av polyester. Så etter min mening synes jeg ikke det er riktig av de å kalle det ullundertøy egentlig. Det blir vell mer ala superundertøy da? Uansett! Jeg har ikke engang orket å prøve merke på henne.

Jeg har startet med å kjøpe en for å prøve og heller kjøpe mer innenfor samme merke og type om hun ikke reagerte. Tungvindt.

Et annet tips er jo å bruke ull kun når en må bruke det.

Til oftere en bruker det - selv de en ikke reagerer på - til større er risikoen for å utvikle allergi for også akkurat den typen.

Ellers så finnes det jo en nettside som selger undertøy med ull og råsilke. Svindyre saker - så vi har ikke gidda å prøvd. Men har det i bakhodet. Kanskje vi må prøve det en dag om den dagen kommer at ingenting tåles lenger.

Jeg merker forresten selv at det klør i huden etter at jeg har brukt ull. Men det vises ikke noe! Forstadiet på et utbrudd. Smører jeg meg slipper jeg det ;)

Jeg bruker også ull kun når jeg må, altså ved en viss temperatur og "kun" når jeg er ute - ikke inne. (Er vi på besøk og skal ut, sniker jeg meg heller inn på badet for å ta av/på, enn å gå med det hele dagen)

Skrevet

mine 2 gutter kan ikke bruke ull,atopisk og astma barn. så jeg har hele tiden brukt bomull. går helt fint d. De går i friluftsbarnehage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...