Gå til innhold

Kan man miste pga. stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninna mi har dessverre mistet sin etterlengtede spire i uke åtte. Hun har kranga mye med typen i det siste, og nå sier hun til alle at hun mista pga. stress. Jeg mistenker at hun trenger noe å skylde på fordi det gikk galt, og synes det virker litt dårlig gjort å gi typen skylda. Det blir ikke lettere av det, tror jeg.

Er det noen som vet om dette er mulig? Mener å ha lest at stress vanligvis ikke påvirker fosteret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan man nok ikke. Men det er vondt å miste og da er det lett å begynne å klandre noen...hun veit det sikkert selv, innerst inne..

Skrevet

Stress påvirker absolutt fosteret, men jeg vil tro at det er litt senere i svangerskapet. Tviler på at det var derfor hun mistet.

Skrevet

Man kan miste pga stress, men det er veldig sjeldent det er hele årsaken.

Skrevet

Jeg var i en veldig stresset situasjoen på jobben min da jeg fant ut at jeg var gravid.

Var veldig engstelig for at jeg skulle miste pga dette..

Spurte derfor legen min den gangen om jeg kunne miste pga stress.

Det var ikke mulig fikk jeg beskjed om da. Hvis du mister et foster er det pga det er noe feil med fosteret. Kroppen støter det derfor fra seg.

Skrevet

Jeg har lurt på det samme selv. Mistet i uke 13. Da under ekstremt høyt stressnivå! Det var akkurat som kjente at nå dør han og det skjedde jo og. Legene sier alltid at det er noe galt med fosteret at det er derfor man mister. Men det stemmer kun for ca 50%.

Man vet at i dyreverdene så aborterer de under høyt stressnivå. Derfor skal det være ro under svangerskapet for de. Grunnen vet man ikke helt sikkert, men det kan vær det er en overlevelsesmekanisme.

Skulle ønske det var mere forskning rundt dette.

Skrevet

Takk for flere svar. Jeg mener også å ha lest at stress alene ikke kan føre til abort. De fleste kan vel forstå at alvorlig stress kan påvirke den lille, men det skal vel mer til før man mister.

Skrevet

Det er stor forskjell på alvorlig stress og en opptatt dag på jobben. Det skal MYE stress til over tid før fosteret påvirkes.

Skrevet

Mente ikke at jeg hadde EN opptatt dag på jobben da..

Var en vanskelig periode på jobb som strekte seg over noen måneder! Det var to sykmeldte så jeg jobbet alene, jobbet derfor egentlig for 3..

I denne perioden ble jeg gravid, og var redd for å miste siden jeg var veldig sliten, og stresset døgnet rundt. Det var ikke mulig sa ihvertfall min lege.

Skrevet

For at det skal være farlig på den måten tror jeg det må deieseg om fysisk stresssom at man mister mye blod i en ulykke, ekstrem overoppheting ol.

Skrevet

23:42-Jeg tenkte ikke på ditt innlegg da jeg skrev det over. Beklager at det virket sånn. Det er trist at du mistet, og var det sikkert ekstra tungt for deg at du trodde det kom av stress.

Jeg håper du har fått eller vil få de barna du ønsker deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...