Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Etter x antall dager med smertehyl fra baksetet var jeg nødt til å snu setet til småen på 2 1/2 år... Hadde håpet å kunne vente et år til ,men h*n fikk så fryktelig vondt i bena! Aner ikke om det var kramper eller voksesmerter, men h*n har ikke vondt ellers, og var smørblid da jeg snudde det. Noen som har opplevd lignende og klart å få bukt med problemet uten å måtte snu setet fremovervendt? Ønsker selvsagt å ha det bakover litt til, men ikke om det betyr at h*n har vondt hver gang vi kjører bil. Og det er dessverre ofte da vi bor langt fra barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Tørr du virkelig å legge dette ut her? Nå kommer "Bakovervendt-mafian" til å brenne deg levende på en stake på torget.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 Så lenge han sitter i en stol som er godkjent for begge veier så er det myyye bedre enn i gamle dager da vi satt usikret, evt i voksensikring:)
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #5 Skrevet 3. september 2010 venninden min snudde setet da jenta var elleve mnd hun
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #6 Skrevet 3. september 2010 Du gjorde det riktige. Snudde også setet til gutten min på den alderen. Hørte nylig at flere europeiske land har kun forovervendt fra ca 9 kg, da de mener det er det tryggeste.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #7 Skrevet 3. september 2010 men hun gir også sjokolade og is som mellommåltid og saft i flaske om natten 22:34
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Hehehe, godt jeg er relativt anonym her da:) H*n sitter selvsagt i en stol som er godkjent begge veier, men siden h*n bare er 2 1/2 år så ønsker jeg h*n skal sitte bakovervendt litt lenger. Er anbefal frem til 4 år for en grunn. Men ja, h*n sitter mye tryggere enn vi gjorde som små, men når det gjelder bilsikkerhet, så synes jeg ikke det er så trygt som det kan bli. Har vært i et par bilulykker før(ikke jeg som kjørte og ikke vår bils feil) så jeg vet hvor hardt man blir kastet fremover i selv små hastigheter..
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #9 Skrevet 3. september 2010 Hvis det hadde vært SÅ farlig å sitte forovervendt, så hadde vi ikke hatt seter som er godkjent for det... Jeg har snudd alle mine rundt 1,5-2 år, og kommer til å gjøre det med minstemann også. Han sitter faktisk forovervendt i bil 2 (riktignok er det sjelden han kjører i den bilen...) nå, og han er 13 mnd - 11 kg og 82 cm
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #10 Skrevet 3. september 2010 En er jo ikke verdens mest oppmerksomme sjåfør med et skrikete barn i bilen heller da. Forøvrig så kjører de fleste jeg vet om kun med sete til barnet er maks 2, da er det over i vanlig sete.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Selv om det eksisterer seter som er godkjent for fremovervendt, så er ikke det ensbetydende med at det er like trygt som bakovervent. Når forskning viser at overlevelsessjansen i en frontkollisjon øker med 95% dersom barnet sitter bakovervendt, så sier det seg selv, at det er det tryggeste. Men går det ikke, så går det ikke. Kan ikke la h*n sitte å hyle av smerte hver gang vi skal kjøre, da er vi iallefall garantert å krasje:(
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #12 Skrevet 3. september 2010 Jeg har en lang gutt på halvtannet, ser det ikke er lenge før vi må snu sete ellers får han ikke plass. Jeg også skulle ønske han kunne sitte der lengst mulig, men jeg vil heller ikke at barne mitt skal ha det vondt / sitte ubehagelig så lenge setet også er godkjent for fremovervendt. Synes du gjør det rette jeg,
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #13 Skrevet 3. september 2010 Dere med barn i alderen 1,5 til 2,5 år, hvor lange er de egentlig? Min 5-åring er lenger en gjennomsnittet og har vært det nesten fra fødselen av. H'n satt likevel bakovervendt i 4 år uten problemer, i en liten stasjonsvogn uten spesielt stor plass.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #14 Skrevet 3. september 2010 Min er ikke spesielt lang, er ca 90cm nå, tenker jeg. Vi har også stasjonsvogn, med ok plass, men h*n satt allikevel med beina litt bøyd mot baksetet, og det var visst nok til at h*n satt med smerter i bena. Egentlig litt snodig siden "alle" sier at de små fint kan sitte slik uten problemer.. Hi
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #15 Skrevet 3. september 2010 Det er sikkert forskjell på setene. Vi har nettopp kjøpt maxicosi mobi og min 2 åring som er normalt høy har veldig god plass til beina.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #16 Skrevet 3. september 2010 Ikke bekymr deg Det er såklart annbefalt at de sitter bakovervendt til de er 4 år, (det er regnet ut på gjennomsnitt av str. og vekt). Men om barne ditt sitter vondt er det værre. Du blir ofte mer ukonsentrert av å kjøre med et barn som lider. Jeg jobber i barnebutikk og har vært på opplæring med de som produserer de forskjellige setene, så har vært borti dette en del. Det ern100% mest sikkert å ha det bakovervendt, men ikke bekymre deg. Hvordan merke har du foresten på bilsetet?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #17 Skrevet 3. september 2010 Har en britax multitec, to år gammelt.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2010 #18 Skrevet 3. september 2010 Da kan jeg ikke fatte og begripe at sønnen din ikke får plass. Han er mindre nå en mitt barn var på 2-årskontrollen. Er du sikker på at han skriker av smerte? Barn pleier nesten alltid å ha bøyde bein. De sitter veldig mye på huk når de leker feks. Jeg kan ikke skjønne at han ikke tåler å sitte med beina bittelitt bøyd så framt det ikke feiler beina hans noe?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2010 #19 Skrevet 4. september 2010 Hva er poenget med å drive å anonymisere barna så mye at det ikke går an å skrive om det er en han eller hun? Tror ikke det er så få 2,5 åringer her til lands at den informasjonen der hadde avslørt deg:) Jeg har vel kanskje ikke stemmerett i bilsetedebatten,da barnet mitt bare er 9 mnd,og hun sitter jo selvsagt bakovervendt. Jeg har lyst å ha henne bakovervendt så lenge det er anbefalt, men hvis hun etterhvert får problemer med det (smerter,bilsyke osv) sp får vi heller vurdere framovervendt da. Vi også kjører masse bil og til tider lange turer,så det skal jo være behagelig for barnet også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå