Gå til innhold

Bidragsveileder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og forsøker å beregne hva mannen min skal betale i bidrag for sine to barn. Det meste er i grunn forståelig og greit. Umulig å vite hva barnas mor har i inntekt, men men... Får sjekke skattelistene :)

Det er imidlertid en ting jeg lurer på: vi må krysse av for at mannen min (bidragspliktig) bor sammen med en annen voksen (meg). Poenget med det er vel at han da får lavere bokostnader og det er jo forsåvidt riktig. Men der er ingen steder å krysse av for at mor også bor sammen med en annen voksen?? Er dette riktig? Hun får vel også reduserte boutgifter nå som hun også har samboer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei poenget er ikke at han får lavere bokostnader ved å bo sammen med deg. Poenget er at dersom han forsørger en annen voksen eller andre barn så skal han betale mindre. Han må derfor svare på om han bor med andre voksne før det kommer frem om han forsørger andre eller ikke.

Grunnen til at mor ikke blir spurt på dette skjemaet er fordi nav allerede har avklart med mor og hun har samboer eller ikke.

Skrevet

Hei. Er i samme situasjon og far får bedre bidragsevne av å bo sammen med ny kone/samboer. Så den eneste måten å få lavere bidrag på er ved å få egne barn minst 2 for st det skal ha betydning eller det som gir lavest bidrag er å ha mye samvær med særkullsbarna.

Mor kan bo sammen med 2-3 stk samboere uten at det får noen som helst betydning for bidraget som far skal betale.

Skrevet

Du har mykje tull føre deg.

Lær deg reglene før du svarer andre!!!

Skrevet

Satteistene gir ikke ett klart bilde om hva som er arbeidsinntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...