Gå til innhold

Veldig dårleg nattesøvn etter barnehagestart (nesten 3 år). Normalt?


Ranveig R

Anbefalte innlegg

Lille begynte i bhg no i august, og det har gått forholdsvis bra. Det er litt sutring når vi leverer, men det pleier å gje seg før vi er ute av døra. Ho kosar seg i bhg og virkar trygg på dei som jobbar fast på basen.

 

Men no søv ho så utruleg dårleg om natta etter ho har vore i barnehagen. Ho er våken mange gongar (i går var ho våken rundt 20 gongar mellom kl 20.30 og 03), sutrar, skriker og sovnar igjen. Av og til skal ho drikke eller tisse, men det er maks 2 gongar.

 

Problemet er størst kvelden/natta etter ein dag i bhg og mindre framtredande i helg + fridagar (går berre 60%).

 

Ho blir sliten av å vere i bhg, og sovnar av og til der (slutta egentlig å sove om dagen i sommar). Ho er veldig trøtt om ettermiddagen, så av og til legger vi ho ein halvtime før normalen utan at det har noko å seie for natta, det blir baluba uansett. Eg såg for meg at ho kom til å vere så sliten at ho ville sove godt og lenge, men den gong ei. Det virkar som om ho søv dårlegare jo trøttare ho er, kor ulogisk det enn er.

 

Eg må legge til at lille "aldri" har sove ei natt i strekk, men det har heller ikkje vore så ille som dette sidan ho hadde mageproblem og våkna pga smerter.

 

Er det andre her som har opplevd det same? Vil det gå seg til etter kvart tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok veldig vanlig. Gutten min som er 2 år begynte også i barnehagen for en mnd siden. Hele sommeren har han sovet fra ca kl 19-8. Sov som en stein på natta. Etter barnehagestart så sover han urolig deler av natta. Våkner ikke helt, men nok til at jeg våkner av det. Så har han begynt å våkne kl 6 - fryktelig tidlig i forhold til hva vi ble vant med i sommer.

Helt klart at de små går gjennom en prosess med å venne seg til barnehagen og det nye livet.

Jeg er helt sikker på at dette vil gå seg til både hos dere og oss og alle andre med barnehagestartere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme her også; mye urolig søvn de dagene hun er i bhg og bedre igjen i helgene. Hun er snart 2 år og begynte i bhg nå i august- vi får håpe at det går seg til, og det snart (helst før lillesøster melder sin ankomst hehe;) Tipper d skyldes mye nye inntrykk, er jo en stor omveltning for dem dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leah er og 3 år og begynte i barnehage i august. De 2 første ukene var hun også veldig urolig om natta plutselig, våknet mye og gråt/sutret i søvne. Det ga seg etterhvert og nå sover hun fra 19-7:) Jeg tenkte at det kanskje var en del nye inntrykk som ble bearbeidet om natta og dermed skapte litt urolige netter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser du har fått flere svar allerede, og må bare gi mitt besyv med. Her startet gutten i ny barnehage etter sommerferien, og nattesøvnen har vært urolig! Han gikk i bhg første del av året også, men der gikk det bare barn opp til to år. Jeg tror det er utrolig mye av de sosiale relasjonene med litt større barn som skaper hodebry ;-) Når jeg er litt i barnehagen i forbindelse med henting ser jeg jo hvordan han prøver å knekke kodene på både språk og samhandling. Og tempoet er langt høyere nå med større barn.

 

Gutten min er snart to og han trives godt med å være i barnehagen. Spiser godt og sover sin normale lur på ca halvannen time.

 

Men jeg synes det begynner å bedre seg med nettene nå faktisk. I natt var jeg bare oppe og klappet litt på ham en eneste gang, håper det er rett vei. Ellers har det vært mye hylskrik og "VIL IKKE!" på nettene.

 

Du er sikker på at jenta di ikke får i seg mat hun ikke tåler? Spiser av andres matbokser og sånt? For det er hun som ikke tåler melk, ikke sant? I såfall kan det jo være mageplager som gjør nettene urolig.

 

Så fint at hun iallefall får slappet av litt ekstra når du har fri, det går seg helt sikkert til, bratt læringskurve en liten stund bare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har visst fulgt med i timen bønni, for joda det var lille som ikkje tålte melk. Men no har vi brukt sommaren på å prøve oss fram, og det ser ut til at ho har vokst av seg allergien (kryss i taket!) :o)

 

Dermed er det neppe det som er problemet.

 

Men eg er einig med dåke, det har truleg samanheng med ny situasjon og høgare tempo enn ho er vant til. Godt å høyre at andre har opplevd liknande, at det ikkje er lille som er "unormal".

 

Takk for svar alle saman :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...