Littlelady81 Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Er usikker på hvor lang fødselspermisjon jeg skal ta..gleder meg selvfølgelig til å være hjemme sammen med den lille når han/hun kommer, men kjenner nå i uke 18+2 at tanken på å være borte fra jobb over lang tid er vanskelig. Trives utrolig godt på jobb og har fra i høst av startet i ny stilling. Tankene vil kanskje endres etterhvert som det blir tyngre for kroppen å jobbe. Er jeg den eneste med slike tanker?
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 3. september 2010 #2 Skrevet 3. september 2010 Jeg har tengt og ta 45 uker slik at jeg får 100% lønn. Dette er fordi at vi trenger absolutt alle de pengene vi kan få så tar min sambo pappa perm etter jeg har bynt på jobb
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. september 2010 #3 Skrevet 3. september 2010 Jeg tar ut så det tilsammen blir 56 uker og 80% utbetaling. Det gjorde jeg sist også. Men vi har grei økonomi, så det derfor er det ikke noe å tenke på. Jobbe kan man gjøre hele livet, mens babytiden er altfor kort Vi kan selvsagt ta ut 100% lønn og ta ut 2 mnd permisjon uten lønn, for så å skrive av på skatten, mens syns egentlig det bare er mer styr.
sarahmor Skrevet 3. september 2010 #4 Skrevet 3. september 2010 Tenker også å ta 56 uker med 80% lønn. Har grei nok økonomi, og utbetalt i mnd er det ikke så stor forskjell på jobb 80% og 100%, så da vil jeg ha mest mulig tid med babyen
mastermind Skrevet 3. september 2010 #5 Skrevet 3. september 2010 Skjønner deg godt. Grudde meg sist til å ikke jobbe, men det var glemt med en gang snuppa var født! Tiden gikk kjempefort, men det var veldig gøy å begynne på igjen. Da hadde jeg 1 år og 4mnd permisjon/fri. Er lærer så fikk 2 mnd gratis der pga skoleferien, og så hadde jeg to mnd ulønna. Denne gangen kommer jeg til å ta ut 100% lønn i 46 uker eller hva det nå er. Har ikke sjekka alt det der ennå. Det lønner seg å velge 100% utbetaling og heller ta ulønna etterpå. (Gjorde det sist også) Denne gangen passer det ikke med skoleår og barnehageår, så det blir til at minstemann begynner i barnehage rundt 12-13 mnd. Men da er storesøster der sammen med han
Gulljentene Skrevet 3. september 2010 #6 Skrevet 3. september 2010 46 uker med 100% dekning! Gjorde det sist også, har ikke økonomi til annet. En butikksjef og en lærer har ikke en økonomi å skryte av tilsammen liksom Skal smekke inn 4 uker ferie begge to også da, så får vi drøyd permisjonen så og si til 1. desember...får prøve å finne på noe lurt med barnepass de 3 ukene før pappan begynner på juleferien sin :/ Men et idiotspørsmål - ungen kan vel begynne i barnehagen i januar...? Hvis ikke har vi et megaproblem :/
Rose04 Skrevet 3. september 2010 #7 Skrevet 3. september 2010 Vi skal ta 46 uker med 100 % lønn, så skal jeg ha 11 uker ulønnet permisjon etter der. Da blir det like lang tid sammen med babyen som med 56 uker med 80%, men at vi får utbetalt mer penger:-) Tror det skal lønne seg for de fleste å ta 46 uker med 100%+ulønnet i 10 uker iistedenfor 56 uker med 80%. Man får jo like lenge hjemme med babyen uansett, det er bare ikke alle som har fått med seg det og tror man får lengre tid sammen med babyen med å velge 56 uker og 80%. Det får man ikke, siden 46 uker+10 uker ulønnet er jo 56 uker;-)
Unni Versale Skrevet 3. september 2010 #8 Skrevet 3. september 2010 Noen som har en god forklaring på hvorfor det lønner seg å ta 46 uker med 100 %, og to mnd ulønnet perm, ift 80 % ? Legger man da av en viss sum hver mnd?
Junifrue Skrevet 3. september 2010 #9 Skrevet 3. september 2010 Det blir nok 46 uker med 100% lønn på meg, og så tar jeg de siste månedene ulønnet. Har tenkt å spare feriepenger og skattepenger til de ulønna månedene.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 3. september 2010 #10 Skrevet 3. september 2010 Er det ikke slik at man skriver det av på skatten da? For man får vel ikke akkurat utbetalt noe som helst de 2 mnd man har ulønnet permisjon. Man må legge av penger hver mnd som om man skulle fått 80 % utbetalt, og bruke dem de to siste månedene man har ulønnet permisjon. Deretter kan man skrive av på skatten og kanskje få inntil 10 000 kr tilbake. Jeg er muligens litt sløv, men jeg tar uansett ut 56 uker med 80 % lønn, selv om jeg vet om det andre alternativet.
KuleMageIgjen Skrevet 3. september 2010 #11 Skrevet 3. september 2010 Jeg tar 56 uker og 80% lønn. man får ca 10 000 mer av å velge 46 uker og deretter ulønnet. men jeg orker ikke sette av penger hver måned + søke om ekstra perm etterpå så gjør det enkelt. + at man har ikke samme rettigheter når man er i ulønnt perm, dersom en f.eks skulle bli syk. Når det gjelder hvordor det lønner seg å ta 46 uker og ulønnet perm fremfor 56 uker tror jeg ikke har noe med skatten å gjøre, skatten utjevner nok heller bare at det ikke blir mer å tjene på å velge 46 uker. Det jeg mener må være grunnen er at de hele tiden har lagt på uker i permisjoner. Eks. økt med to uker. og da legger de på like mange uker på begge løsningene selv om det er forskjellig grad av utbetaling.. og da får du jo selvfølgelig mer om du har 100% lønn i den økte perioden i stedet for 80%.. jeg er shitdårlig på å forklare, men håper dere skjønner hva jeg mente
KuleMageIgjen Skrevet 3. september 2010 #12 Skrevet 3. september 2010 Jeg tar 56 uker og 80% lønn. man får ca 10 000 mer av å velge 46 uker og deretter ulønnet. men jeg orker ikke sette av penger hver måned + søke om ekstra perm etterpå så gjør det enkelt. + at man har ikke samme rettigheter når man er i ulønnt perm, dersom en f.eks skulle bli syk. Når det gjelder hvorfor det lønner seg å ta 46 uker og ulønnet perm fremfor 56 uker tror jeg ikke har noe med skatten å gjøre, skatten utjevner nok heller bare at det ikke blir mer å tjene på å velge 46 uker. Det jeg mener må være grunnen er at de hele tiden har lagt på uker i permisjoner. Eks. økt med to uker. og da legger de på like mange uker på begge løsningene selv om det er forskjellig grad av utbetaling.. og da får du jo selvfølgelig mer om du har 100% lønn i den økte perioden i stedet for 80%.. jeg er shitdårlig på å forklare, men håper dere skjønner hva jeg mente
jippijegharfødt Skrevet 4. september 2010 #13 Skrevet 4. september 2010 Jeg tenker ikke sånn som deg, men nå har ikke jeg den jobben jeg etter hvert ønsker å ha. Er i min første jobb etter mange år på universitet og får erfaring som er nyttig videre. I tillegg så gleder jeg meg veldig til å være hjemme med babyen og til å ha bedre tid med 2-åringen. Jeg har termin i januar og har tenkt å være hjemme til august 2012, så det blir i utgangspunktet 1,5 år på meg. Mannen skal ha 10 uker. Jeg jobber i et engasjement som går ut dette året, så jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Planen er å begynne å se etter jobber på nyåret i januar 2012. Hvis jeg skulle finne noe interessant og i tillegg få jobben, så kommer jeg til å ta jobben og mannen får overta ulønnet perm.
J -76 Skrevet 4. september 2010 #14 Skrevet 4. september 2010 Jeg tar 46 uker med 100% lønn, så ulønnet permisjon og kontantstøtte resten. Termin tidlig mars så blir hjemme til september 2012. Vi har begynt å spare nå, vil gjerne være lengst mulig hjemme, siden det blir siste gang. Mannen min skal ha den ordinære permisjonen 10 uker, jeg kommer til å jobbe de ukene, synes det er viktig at han og babyen får tid sammen, så kan vi forlenge permisjonen med at jeg tar ferien senere :-)
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 4. september 2010 #15 Skrevet 4. september 2010 Off, skjønner nesten ingenting av dette jeg. Er 46 og 52 uker det mor og far har til sammen? Eller kan jeg velge å ta 46 uker med 100%lønn og så kan far ta pappapermisjon i 10 uker etter det mens jeg går ut i jobb?
Gjest Skrevet 4. september 2010 #16 Skrevet 4. september 2010 Først velger dere om dere skal ha 80% i 56 uker ELLER 100% i 46 uker, dere må ha det samme. Mor skal ha 9 uker og far skal ha 10 uker av de 46/56 ukene, resten deler dere som dere vil. Altså mor har 9, far har 10, så deler dere de restrerende 27/37 ukene som dere vil.
Ane Elise Skrevet 4. september 2010 #17 Skrevet 4. september 2010 Som de andre skrev her inne så "lønner" det mest å ta 46 uker med 100%, men vi har valgt å ta 56 uker med 80% pga det er så mye styr med å søke ulønne permisjon i ettertid. Dessuten har vi grei økonomi, så dette skal nok bli bra:) Vi ønsker nemlig å tilbringe mest mulig tid med nurket når h*n kommer til verden! Hadde vi hatt enda bedre råd så tror jeg nok søkt et år permisjon uten lønn. For tida med barna er kjempe dyrebare! Ingen reprise der, mens jobbing kan man gjøre resten av livet... Du får lykke til med valget av permisjonstida:)
Pockahontas Skrevet 4. september 2010 #18 Skrevet 4. september 2010 J-76 der oppe. Du skriver at dere skal ha 46 uker og så ulønnet permisjon og kontantstøtte. Men kontantstøtte får man vel ikke før barnet er fylt 12 mnd? Eller har dette endret seg?
enits40 Skrevet 5. september 2010 #19 Skrevet 5. september 2010 Regnes de tre permisjonsukene før fødsel inn i hele fødselspermisjonen (som del av de 46 ukene)? Eller kommer disse i tillegg?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. september 2010 #20 Skrevet 5. september 2010 De tre ukene før kommer IKKE i tillegg til de 46 (56) ukene. Og hvis man føder før termin, mener jeg at de trekker ifra antall dager du hadde igjen til termin. Jeg fødte 5 dager før termin sist og jeg mener at jeg fikk 5 dager mindre permisjon. Dette er bare noe jeg tror, er ikke sikker. Litt vanskelig å forklare, men de regner startdato for jobb etter permsjon utifra den dagen du føder og ikke den dagen terminen er. Dette er bare noe jeg tror, er ikke sikker. Mye greier man skal forstå seg på
J -76 Skrevet 5. september 2010 #21 Skrevet 5. september 2010 Pockahontas: Stemmer det. Jeg skal være hjemme med babyen til den er ca 19 mnd, så da søker jeg kontantstøtte fra h*n er 12 mnd.
Ane Elise Skrevet 6. september 2010 #22 Skrevet 6. september 2010 Heia! Det stemmer som du skriver her, dersom barnet kommer før termin datoen så blir de dagene trukket fra permisjonsperioden:( Syns det er utrolig teit opplegg jeg da....
Llanbleddian Skrevet 9. september 2010 #23 Skrevet 9. september 2010 Er det ingen her inne som har menn som skal ta mer enn de vanlige ti ukene? Vi har ikke finregna på permisjonsuker og modeller, men er enige om at faren skal være hjemme i fire-fem mnd av tolv. Dette allermest fordi han ønsket det og jeg også synes det er en fin ting.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 9. september 2010 #24 Skrevet 9. september 2010 Det er sikkert noen som har menn som skal ut mer enn 10 uker, men her var vel spørsmålet om hvor mange uker man skal ta ut tilsammen, og da er det vel bare to alternativ. 46 uker eller 56 uker.
jompa & lille<3 2011 Skrevet 9. september 2010 #25 Skrevet 9. september 2010 Er det slik at 6 av de 56 ukene er fars + 4 ekstra uker eller trekker de 10 uker av 56 slik at det er 46 igjen til mor? Blir forvirret... :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå